وزیر نیرو در سیستان و بلوچستان:
وزیر نیرو با بیان اینکه بارش باران طی چهار روز گذشته باعث آبگرفتگی و خیس خوردن برخی خانه‌های قدیمی کُنارک شده است گفت: باتوجه به اینکه اماکن مناسبی برای اسکان موقت مهیا شده است، مردم مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان خصوصا کُنارک از سکونت در خانه‌های دچار آبگرفتگی خودداری کنند.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 05 January 2022

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، علی‌اکبر محرابیان شامگاه سه‌شنبه در جریان بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان، در محل فرمانداری کُنارک اظهار داشت: در منطقه کُنارک مجموعا ۳۳۴ میلی‌متر بارش باران اتفاق افتاد که با چهار سال بارندگی این منطقه برابری می‌کند. درواقع چهار سال بارش طی چهار روز انجام شد و نکته حائز اهمیت این است که دیروز عصر به مقدار ۱۰۸ میلی‌متر باران طی مدت‌زمان ۲۰ دقیقه باریده است که این میزان بارش موجب حجم آب گرفتگی در شهر کنارک شد.

وی با اشاره به بازدیدهایی که از محله‌های دچار آبگرفتگی داشت گفت: حدود ۲ هزار خانواده کُنارکی در شرایط آبگرفتگی به سر می‌برند.

وزیر نیرو که با دستور رییس جمهور به کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان سفر کرده است تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر شرایط را برای امدادرسانی بهتر فراهم کنیم و با حجم وسیع پمپ‌های کف‌کِش بتوانیم آب را از داخل خیابان و منازل مردم بیرون بکشیم که البته در این خصوص اقداماتی در حال انجام بود.

ارسال ۱۰۰ پمپ کف‌کِش به کنارک

وزیر نیرو گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که امشب حداقل ۱۰۰ دستگاه پمپ کف‌کِش به منطقه ارسال می‌شود و فردا شاهد تخلیه و انتقال آب از منازل و خیابان‌ها به بیرون شهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: موضوع بعد امداد رسانی به مردم است که خوشبختانه با دستوراتی که استاندار در منطقه صادر کرده است، سایت‌ها و مکان‌های بسیار خوبی برای اسکان موقت مردم تشکیل شده است. بخشی از این سایت‌ها توسط مردم در حال استفاده بوده و بخش قابل توجهی از آن‌ها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

محرابیان با بیان اینکه یک نگرانی وجود دارد گفت: برخی از خانه‌هایی که به صورت خشتی و گِلی ساخته شده‌اند و استحکام قابل توجهی ندارند بر اثر این بارش‌ها و میزان آبی که در حیاط و کوچه‌ها انباشته شده است دیوارهایشان خیس خورده‌اند و نگران ریزش احتمالی این دیوارها هستیم و باید برای جلوگیری از حوادث احتمالی، توصیه‌های لازم به اطلاع مردم برسد.

وی تاکید کرد: از مردم عزیز این منطقه خواهش کردیم و خواهش می‌کنیم که این منازل را ترک کنند تا به زودی عملیات مقاوم‌سازی انجام شود تا خدایی نکرده جان فردی به خطر نیفتد.

وزیر نیرو افزود: در موضوع امدادرسانی، در حوزه‌های آب و برق کارهای خوبی انجام شده، در جنوب سیستان و بلوچستان حدودا ۳۰۰ روستایی را داشته ایم که قطع برق شده بود و تامین برق نبود و حالا تعداد آن روستاها به پنج روستا کاهش پیدا کرده است و در حوزه آب کُنارک هم مشکلی خاصی نیست.

وی ادامه داد: باید لوازم زندگی مردم، اقلامی همچون پتو، موکت و وسایل ضروری زندگی فراهم شود.

او در بحث اسکان موقت یادآور شد: محل‌هایی که برای اسکان مردم پیش‌بینی شده مناسب هستند و ما از این مکان‌ها بازدید کردیم و از همه گروه‌های جهادی، سپاه، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی که در این زمینه کمک کردند قدردانی می‌کنیم.

محرابیان با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم که از ظرفیت‌های اسکان استفاده کنند تصریح کرد: در این راستا خوردروهایی در نظر گرفته شده تا مردم راحت به مکان‌های اسکان منتقل شوند، از حدود ۲ هزار خانواده کمتر از ۵۰۰ خانواده استقبال کردند و البته برخی از خانواده‌ها ترجیح دادند به خانه‌های اقوام و حتی روستاهای اطراف منتقل شوند، اما خواهش ما این است که در منازل نا ایمن زندگی نکنند و حتما این منازل را ترک کنند.

آب‌های جمع شده باران در شهر کنارک با لوله به دریا منتقل می‌شود

"حمیدرضا جانباز" مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: آب‌های جمع شده باران که به تردد در معابر شهر کنارک را سخت کرده است با لوله به دریا پمپاژ و منتقل می‌شود.

وی افزود: نقشه توپوگرافی شهر کنارک به همراه شبکه فاضلاب و مسیل‌ها و مسیرها و معابر را بررسی کردیم و اکنون حدود ۴۸ پمپ جدید وارد شهرستان شده است. فردا نیز اکیپ عملیاتی از تهران اعزام می‌شود و همه توان را برای جمع‌آوری آب‌های سطحی به‌کار خواهند گرفت.

"علی اکبرمحرابیان" وزیر نیرو پیرو دستور آیت الله رییسی رییس جمهور برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان وارد کُنارک شد و از مناطق سیل‌زده و دچار آبگرفتگی این شهرستان بازدید کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار