شهردار زاهدان
شهر زاهدان به عنوان کلانشهر جنوب شرقی ترین نقطه کشور و سیستان و بلوچستان تنها استانی که به آبهای آزاد راه دارد از ویژگیهای خاصی برخوردار است. برخورداری زاهدان از مرز مشترک بین دو کشور پاکستان و افغانستان بر قابلیت های این شهر افزوده که می توان از این مزیتها در جهت توسعه آن استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸ 07 January 2022

به گزارش تابناک سستان و بلوچستان، طی نشستی که با حضور براهویی شهردار زاهدان، حجت الاسلام نجفی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، حسینی ریاست اداره اقتصادی معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم کشور، ابراهیمی مدیرکل اداره ثبت و اسناد استان، مدیران و مسئولین ادارات راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برخی از مدیران ذیربط شهرداری زاهدان برگزار شد موارد مرتبط با اراضی تحت اختیار دستگاه های مختلف و نحوه پرداخت حق و حقوق ادارات و دستگاههای ذینفع مورد بررسی قرار گرفت.

 در این نشست محمدامیر براهویی شهردار زاهدان گفت: شهر زاهدان به عنوان کلانشهر جنوب شرقی ترین نقطه کشور و سیستان و بلوچستان تنها استانی که به آبهای آزاد راه دارد از ویژگیهای خاصی برخوردار است. برخورداری زاهدان از مرز مشترک بین دو کشور پاکستان و افغانستان بر قابلیت های این شهر افزوده که می توان از این مزیتها در جهت توسعه آن استفاده کرد.

وی افزود: هرچند وجود مرزها نعمت بزرگی برای هر منطقه محسوب می شود اما این امر در استان ما نقمت است و هنوز به نعمت تبدیل نشده و این به علت مشکلات موجود در آنطرف مرزهاست که موضوع مواد مخدر مهمترین آنهاست.

 براهویی گفت: استان ما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر و خاکریز تهاجم فرهنگی ست و هرچند آمریکا و سایر دشمنان نقشه های شومی برای تحت الشعاع قرار دادن استان و کشور را از این رهگذر در سر دارند اما مردم غیور مرزدار این استان به خوبی با این قضیه برخورد کرده و دسیسه های آنان را خنثی ساخته اند.

شهردار زاهدان برخی دیگر از مشکلات استان و شهر زاهدان را مورد توجه قرار داد و گفت: به واسطه خشکسالی های دو دهه مشکلات زیادی گریبان‌گیر منطقه شده که عدم شغل مناسب و تخلیه روستاها و هجوم مردم به شهر زاهدان به عنوان مرکز استان را به شکل گسترده ای درپی داشته است.

وی از ایجاد حاشیه نشینی های گسترده در استان به ویژه زاهدان و چابهار به عنوان پیکی از اصلی ترین مشکلات منطقه یاد کرد و افزود: بالاترین میزان رشد جمعیت بعد از کرج به زاهدان تعلق دارد که با توجه به عدم تناسب رشد در سایر مقوله ها مشکلات زیادی را برای ابن کلانشهر ایجاد کرده که برای رفع آنها نیاز به یک نگاه ملی دارد.

 وی بیان داشت: زاهدان به لحاظ جمعیت حاشیه نشینی رتبه اول را و از نظر مساحت حاشیه نشینی رتبه دوم را در کشور دارد و این امر به عنوان یک بحران بزرگ مطرح می باشد و باید با یک نگاه کارشناسانه و دقیق جهت حل آن وارد عمل شد.

شهردار زاهدان گفت: در رابطه با تصرفات غیر قانونی و رفع آنها و همچنین مباحث و موضوعات اجتماعی مشکلات زیادی هست که حل آنها تعامل و همکاری تمامی دستگاه های ذیربط را نیاز دارد.

وی عنوان داشت: برای حل معضلات ناشی از ورود مهاجرین و سکونت آنها در مناطق حاشیه ای و ناکارآمد باید دولت و قوه قضائیه سیاستهای بازدارنده ای را جهت جلوگیری از ماجراهای بی روبه و نگه داشتن مردم در روستاها اعمال کنند. ما نمیتوانیم حاشیه را نادیده بگیریم اماباید با اقدامات مورد نیاز این امر را ساماندهی و چالشها را به حداقل برسانیم.

شهردار زاهدان در پایان سخنانش برخی اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری در حاشیه شهر را تشریح و همکاری همه جانبه ی تمامی دستگاه ها جهت کاهش مشکلات موجود به ویژه تعیین تکلیف مالکیت اراضی تحت اختیار ادارات مختلف و نحوه اداره آنها و همچنین بررسی مشکلات اراضی خالصه را جهت احقاق حق و حقوق شهرداری مورد تاکید قرار داد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام نجفی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز طی سخنانی، لزوم همکاری تمامی دستگاه ها را جهت کاهش مشکلات حاشیه نشینی مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به تشکیل کارگروه پیشگیری از وقوع گسترش بافتهای ناکارآمد امیدواریم شاهد تحق اهداف این کارگروه به بهترین نحو باشیم.

 وی گفت: با توجه به ماهیت این کار گروه باید خروجی اقدامات آن به نحوی باشد که اهداف از پیش تعیین شده به بهترین نحو محقق شوند و شاهد کاهش قابل ملاحظه پرونده های قضایی در این زمینه باشیم.

نجفی تصریح کرد: باید اطلاعات کافی از املاک و اراضی در اختیار ادارات مختلف را به این کار گروه ارائه شود تا چالشها و مشکلات مربوطه را شناسایی و جهت رفع آنها اقدام گردد.

 شایان ذکر است؛ در این نشست مسائلی از قبیل تفکیک اراضی متعلق به ادارات مختلف همچون شهرداری، راه و شهرسازی، آب منطقه ای، آموزش و پرورش، زراعی و.... همچنین مبحث تعیین تکلیف اراضی در اختیار دستگاه های مختلف و تهاتر حسابهای فی مابین در رابطه با این اراضی و مستند سازی آنها جهت پیگیری های بعدی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت

ضرورت اندیشیدن تدابیر لازم و انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی به ویژ در پهنه شمالی شهر نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تمامی ادارات دخیل در این موضوع نهایت تلاش خود را به عمل آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار