وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند گفت: دولت هند متعهد به توسعه و تجهیز بندر چابهار است و تلاش خود را برای تبدیل بندر چابهار به یک قطب منطقه ای و بین المللی در حوزه ترانزیت ادامه خواهیم داد.
کد خبر: ۱۰۶۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱ 21 August 2022

ساربادانا سونوال در حاشیه نشست توسعه همکاری‌های دریایی و بندری جمهوری اسلامی ایران و هند در جمع خبرنگاران چابهار اظهار داشت: از طرف دولت هند از مهمان نوازی ایران تشکر می‌کنم و باید بگویم روابط تاریخی و فرهنگی این ۲ کشور همواره وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و این همکاری ها، بستر مناسبی برای توسعه همکاری های ۲ جانبه بین ایران و هند خواهد بود.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند با تاکید بر تعهد دولت هند در راستای توسعه وتجهیز بندر چابهار، بیان کرد: عزم مشترک ۲ کشور برای توسعه همکاری‌ها در سال ۲۰۱۶ و در سفر نخست وزیر هند به ایران موجب شروع همکاری ۲ جانبه مدنظر قرار گرفت و باعث افزایش فعالیت ها در بندر چابهار و همچنین فضای جدیدی را برای توسعه این بندر رقم خواهد زد.

سونوال با بیان اینکه چابهار یک دروازه ترانزیتی است و نقش ویژه‌ای در کریدور شمال- جنوب دارد، گفت: بندر چابهار زمان و مسیر حمل کالا را برای کشورهای آسیای میانه، جنوب آسیا و آسیای مرکزی کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه هند چند اقدام را برای توسعه حجم کالا به چابهار به ویژه از طریق کشورهای ژاپن، کره جنوبی و کشورهای آسیای میانه انجام داده است، تصریح کرد: در این راستا برنامه روز چابهار را نیز در بمبئی برگزار کردیم و میزبان هیات‌هایی از ایران و آسیای میانه بودیم.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند با اشاره به اینکه هند به تلاش های خود برای تبدیل بندر چابهار به یک قطب منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه ترانزیت ادامه خواهد داد، عنوان کرد: مطمئن هستم با همکاری سایر مجموعه ها از جمله گمرک و منطقه آزاد چابهار از پتانسیل بندر چابهار به طور کامل استفاده و آن را بالفعل کنیم.

سونوال افزود: از سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، استانداری سیستان و بلوچستان، منطقه آزاد چابهار و بندر چابهار به دلیل انجام همکاری با دولت هند تشکر می کنیم و مطمئن هستیم به تعهد مشترک خود برای تحقق بخشیدن به دیدگاه رهبران خود ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بازدید میدانی صورت گرفته نشان دهنده تعهد دولت هند در توسعه بندر چابهار است، خاطر نشان کرد: برای انجام اقدامات عملی مطرح شده و افزایش ترافیک بندر پیشنهاد می کنم کمیته مشترک فنی بین ۲ کشور ایجاد تا چالش ها و مسائل پیش آمده پیگیری و حل شود و فرآیند فعالیت‌ها را تسریع و بندر چابهار را به یکی از مهم ترین بنادر جهان تبدیل کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار