مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: بانک مجرمان فراری براساس سند تحول قضایی ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸ 05 September 2022

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمد کاظمی‌فرد ظهر امروز در جلسه شورای قضایی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از محورهای تحول قضایی فناوری اطلاعات است، اظهار داشت: حرکت قوه قضاییه بر این اساس شکل گرفته است تا بتواند از طریق فناوری اطلاعات فعالیت‌های خود را انجام دهد و در قسمت‌هایی که محدودیت وجود دارد با استفاده از فناوری اطلاعات بتواند با هزینه کمتر مشکلات را برطرف کند که یکی از نمونه‌های آن دادرسی الکترونیک است.

وی افزود: در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه توسط رهبر معظم انقلاب، یکی از فرمایشات رهبری در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین است که این مهم به جد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات تصریح کرد: استان در بسیاری از کارها پیشرفت خوبی داشته است، افتتاح مرکز داده‌ها یکی از پایه‌ها و اصول اساسی زیرساخت قوه‌ قضاییه محسوب می‌شود و اگر زیرساخت خوبی وجود نداشته باشد عملا هر چقدر ابزار استفاده شود کارآمد نخواهد بود بنابراین به دنبال این هستیم هم‌زمان هم زیرساخت‌ها را بهبود دهیم و هم ابزارهای لازم را در اختیار قوه‌ها، کارمندان و مردم قرار دهیم.

کاظمی‌فرد بیان کرد: استان در بحث اعزام و بدرقه در وضعیت خوبی قرار دارد و حدود 92 درصد بدرقه زندانیان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود این طرح جدا از هزینه‌های مالی که در گذشته در پی داشت کرامت و حفظ حقوق شهروندی را به دنبال دارد چراکه در بسیاری از مواقع زمان رسیدگی از دست می‌رفت این در حالی است که این امکان برای هموطنان در داخل و خارج از کشور ایجاد شده است که در صورت فاصله با منطقه‌ای که پرونده آنها رسیدگی می‌شود بتوانند در فرآیند رسیدگی شرکت کنند بنابراین هر چقدر دراین راستا تلاش شود حقوق مردم حفظ و وظایف دادگاه‌ها کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 45 میلیارد ریال تجهیزات به استان ارائه شده است و امیدواریم در این سفر بخش دیگری از کمبودهای استان جبران شود.

معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات عنوان کرد: یکی از ابزارهایی که هنوز در شورای قضایی اعلام نشده سابقه‌یابی خودکار است که به صورت خودکار تمامی پرونده‌های جریانی شخص، سوابق زندان، شکایات ارجاع نشده، محکومیت‌ها، تمام دادخواست‌ها و غیره به صورت کامل و در یک محل برای قاضی قابل نمایش است بنابراین سابقه‎‌یابی خودکار و هوشمند یکی از ابزارهایی است که کمک می‌کند از برخی اشتباهات جلوگیری شود.

کاظمی‌فرد تصریح کرد: بحث پرونده‌های تمام‌الکترونیک در دستور کار جدی قرار دارد، البته چالش پهنای باند را داریم و در حال توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی به صورت کامل هوشمند عمل می‌کند و طبق سند تحول قضایی و برنامه ششم توسعه کشور در سال‌های اخیر سامانه هوشمند استعلامات مالی تهیه شد که تمامی دارایی اشخاص محکوم را برای قاضی مهیا می‌کند هرچند مقداری در بانک اطلاعات مشکلاتی وجود داشت که سامانه کاملا بررسی و مشکلات رفع شد.

معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیان کرد: دستور العمل جدید دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی تهیه شده است و کاربری آنها نیز در حال افزایش است، همچنین خدمات جهادی نیز در حال راه‌اندازی است چراکه در برخی از نقاط، دستگاه قضایی، دادگاه و دفتر خدمات قضایی ندارد که این کار در کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به شکل آزمایشی درحال انجام است و خدمات به شکل رایگان ارائه می‌شود تا اثربخشی آن ارزیابی شود.

کاظمی‌فرد اضافه کرد: بانک مجرمان فراری براساس سند تحول قضایی ایجاد شده است، طبق آمارهای سازمان وزارت فناوری اطلاعات دو ماهه ابتدایی امسال دومین دستگاه پرتعامل در کشور بودیم، همچنین پنجره خدمات قضایی براساس قانون بودجه 1401 ایجاد شده و تمام دستگاه‌ها موظف به راه‌اندازی آن هستند، پنجره واحد با 20 خدمت پیش از هفته قوه قضاییه راه‌اندازی شد و امروز تعداد خدمات آن به 24 خدمت رسیده است که 2 خدمت در حال آزمایش است، همچنین تکلیف داریم که به پنجره واحد دولت متصل شویم که تا دی ماه اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرونده‌های الکترونیکی بیمار دراختیار پزشکی قانونی قرار می‌گیرد که این اقدام در استان یزد درحال اجراست و با اعلام درخواست پزشکی قانونی ظرف 24 ساعت پرونده الکترونیکی بیمار دراختیار پزشکی قانونی قرار می‌‌گیرد همچنین درصدد ایجاد امکان ارسال ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی به تعزیرات نیز هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار