پلاک هر خودرو مثل کد ملی و شناسنامه هر فرد ، کد شناسایی اتومیبل است به همین دلیل هیچ حق تغییر و دستکاری آن را ندارد و باید همانطور که قابل مشاهده است ، امکان رویت آن وجود داشته باشد . دستکاری در پلاک خودرو ممکن است به دلایل مختلفی مثل انجام عملیات مجرمانه ای از جمله سرقت ، آدم ربایی و ... یا فرار از طرح زوج و فرد باشد که در هر حال جرم محسوب می شود و قانون گذار برای آن مجازات تعیین کرده است . از این رو ما در این مقاله به بررسی جرم دستکاری و تغییر پلاک خودرو و مجازات دستکاری و تغییر پلاک خودرو می پردازیم . 
کد خبر: ۱۰۸۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ 14 January 2023

طبق ماده 720 قانون مجازات اسلامی تغییر در ارقام و مشخصات وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی جرم است. هم چنین نصب پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگر به روی ارقام و مشخصات وسیله، یا به کار بردن پلاک تقلبی جرم محسوب می شود. بنابراین با توجه به این ماده جرم بودن دستکاری، تغییر و پنهان کردن پلاک و مخدوش کردن ارقام آن احراز شده است و افراد باید بدانند در صورت ارتکاب این اعمال، مجرم محسوب می شوند. 

مجازات دستکاری و تغییر پلاک خودرو نیز در ماده 720 قانون مجازات اسلامی آمده است و بیان شده است که :" هر كس در ارقام و مشخصات پلاك وسايل نقليه موتوري زميني، آبي يا كشاورزي تغيير دهد، يا پلاك وسيله نقليه موتوري ديگري را به آن الصاق كند يا براي آن پلاك تقلبي بكار برد يا چنين وسايلي را بااعلام به تغيير و يا تعويض پلاك تقلبي مورد استفاده قرار دهد و همچنين هركس به نحوي از انحاء در شماره شاسي، موتور يا پلاك وسيله نقليه موتوري و يا پلاك‌هاي موتور و شاسي كه از طرف كارخانه سازنده حك يا نصب شده بدون تحصيل مجوز از راهنمايي و رانندگي تغيير دهد و آن را از صورت اصلي كارخانه خارج كند به حبس از شش ماه تا يك سال محكوم خواهد شد. بنابراین مجازات تغییر پلاک خودرو حبس از 6 ماه تا 1 سال است که در صورت صلاحدید قاضی امکان تبدیل آن به جریمه نقدی نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار