محسنی اژه‌ای: در فکر آن هستیم که مردم را خوشحال کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز چهارشنبه (28 دی) طی سخنانی در نشست با رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: ما در دستگاه قضایی به مناسبت در پیش بودن ایام پر خیر و برکت ماه رجب‌المرجب و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در فکر آن هستیم که مردم را خوشحال و مسرور کنیم و همانگونه که خداوند در ایام ماه رجب چتر رحمت خود را برای همه بندگان حتی بنده‌های خطاکار می‌گستراند ما نیز اقدامی را در قبال افرادی که خطا و گناه کردند اما پشیمان هستند و می‌خواهند درصدد جبران برآیند، انجام دهیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در دهه فجر امسال با عنایت به شرایط و مقتضیات روز، حتماً باید از روش‌ها، محتواها و برنامه‌های نوین و جدید و مبتکرانه در راستای تبیین مطلوب‌تر و جامع‌تر ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی و سیر حرکت رو به جلو و مترقی کشور طی بیش از 4 دهه اخیر، بهره بگیریم.

رئیس قوه قضاییه گفت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اقدامات و نوآوری‌هایی را در مناسبت‌های ویژه از جمله دهه فجر برای هر چه مطلوب‌تر تبیین و معرفی کردن ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی نزد نسل جوان به کار می‌بندد و پایه‌گذاری می‌کند؛ بر همین مبنا ضروری است این اقدامات و نوآوری‌های پایه‌گذاری شده در طول سال نیز مستمراً از طریق سایر دستگاه‌ها نظیر مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش» و «علوم و تحقیقات و فناوری» و ... دنبال شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما مسئولان باید هر آنچه را به مردم وعده می‌دهیم ، عمل کنیم و چنانچه به دلایلی نتوانستیم به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانیم، باید این دلایل را برای مردم تبیین کنیم؛ این امر در بهبود وجهه اجتماعی مؤثر است؛ البته پیش از وعده دادن نیز ضروری است الزامات و ظرفیت‌ها را بسنجیم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به مقوله جهاد تبیین گفت: ما باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم و معیارهای این اولویت‌بندی را مشخص گردانیم؛ بر همین اساس امروز باید تعیین کنیم که چه موارد و موضوعاتی را با چه روش‌هایی می‌خواهیم برای نسل جوان تبیین کنیم؛ در همین راستا به نظر من می‌رسد که امروز شبهاتی در اذهان برخی جوانان وجود دارد؛ باید این شبهات را احصاء کرده و سپس با بهترین و مطلوب‌ترین روش ها و ادبیات به تبیین و رفع این شبهات در اذهان جوان بپردازیم؛ از سویی دیگر با تحریفاتی مواجه‌ایم که دشمنان و بدخواهان در ذهن برخی جوانان ما ایجاد کرده‌اند؛ باید در این راستا نیز حقایق را نزد جوانان با بهترین شیوه روشن سازیم و پس از آن به سؤالات موجود در اذهان جوانان از جمله چشم‌اندازی که برای آینده آنها قابل ترسیم است نیز پاسخ دهیم. 

محسنی اژه‌ای در جریان این نشست با اشاره به در پیش بودن ایام پر خیر و برکت ماه رجب‌المرجب و قرین شدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با این ماه پرفضیلت، اظهار کرد: در ماه رجب‌المرجب، ماه اَصَبّ، خداوند فضا را به نحوی گشوده‌اند که ما بندگان این اجازه را داریم که به پیشگاه حق‌تعالی عرضه داریم «أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ». خداوند در این ایام نه فقط به بندگان متقی خود عنایت دارد بلکه بندگان خطارکار را هم مشمول غفران و رحمت خود می‌گرداند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به جنگ ترکیبی تحمیل شده از ناحیه دشمن به ملت ایران گفت: دشمن در این جنگ ترکیبی به اهداف خود نرسید و این امر به سبب بصیرت و هوشیاری مردم و درایت مقام معظم رهبری و تلاش‌های مسئولان و نیروهای امنیتی و انتظامی بود؛ البته دشمن در این مسیر ایذاء و آزار رساند؛ بر همین اساس، با عنایت به در پیش بودن جشن پیروزی انقلاب اسلامی، هر دستگاهی به سهم خود باید برای شیرینی ذائقه و حلاوت مردم، قدمی بردارد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به مقوله اهمیت موضوعاتی نظیر «محتوای تبلیغات»،«مبلغ»،«روش تبلیغات»،«ادبیات تبلیغ» ،«لحاظ مخاطب» و «شرایط و مقتضیات زمان» پرداخت.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام موسی‌پور رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: مجاهدت‌، قاطعیت، مدیریت، تدبیر و پیگیری، از شاخصه‌های ممتاز مدیریت دوره کنونی قوه قضاییه است و به همین خاطر شاهد تحولات چشمگیر و خدمات ارزشمندی در عدلیه هستیم که امیدواریم استمرار یابد. 

وی در ادامه سخنان خود به تلاش‌های بی‌ثمر دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی طی بیش از 4 دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در حالیکه دشمنان برای تحقق هدف فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران، چندین توطئه از جمله محاصره اقتصادی، جنگ دیپلماسی، جنگ نظامی 8 ساله، اختلاف‌افکنی‌ قومی و مذهبی و همچنین فتنه‌های گوناگون را طراحی و اجرا کردند، اما نظام اسلامی توانست با اتکا به قدرت الهی و همراهی مردم، تمامی این توطئه‌ها را خنثی کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه توطئه اخیر دشمنان که نشان‌دهنده عمق کینه و نفرت آنها نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران بود، با هوشمندی و راهبری کلان مقام معظم رهبری، قدرت نرم جمهوری اسلامی و حضور و بصیرت مردم خنثی شد، گفت: دشمن در جریان توطئه اخیر با وجود طراحی هوشمندانه ، تحلیل و محاسبه اشتباهی داشت.

موسی‌پور با بیان اینکه دشمنان درک صحیحی از ملت ایران و مناسبات داخلی کشور ندارند و علت اصلی شکست آنها در تمامی این توطئه‌های وسیع و گسترده، همین موضوع بوده است، تصریح کرد: طی چهار ماه گذشته و پس از اجرای توطئه‌های دشمنان، شاهد بودیم که میلیون ها نفر از مردم کشورمان در تظاهرات‌ها، اجتماعات، فراخوان‌ها و تشییع پیکرهای شهدای امنیت در نقاط مختلف کشور حضور پیدا کرده و اقدامات اغتشاش‌گران را محکوم کردند و هنگامی که نمودار این حضور و مشارکت‌ها را بررسی می کنیم متوجه رو به اوج بودن آن می‌شویم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به حضور میلیونی مردم تهران و سایر شهرها و روستاها در مراسم روز مبارزه با استکبار جهانی در سیزدهم آبان سال جاری گفت: یک روز قبل از 13 آبان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما به دنبال تغییر نظام در ایران هستیم و بلافاصله بعد از راهپیمایی 13 آبان و حضور با شکوه مردم، برخی مقامات آمریکایی تلاش کردند غلط بایدن را اصلاح کنند.

موسی‌پور افزود: دشمن هنوز این موضوع را درک نکرده که ملت ایران با وجود همه مشکلات و گرفتاری‌ها، با اصل نظام جمهوری اسلامی و اصول حاکم بر آن مشکلی ندارند و هیچ‌گاه با دشمن همراهی نخواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، دهه فجر را دهه مانور قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: «جهاد تبیین»، «تاکید بر وحدت و انسجام همه گروه‌ها، اقشار، قومیت‌ها و مذاهب»، «گسترش کمی و کیفی و مردمی‌سازی برنامه‌ها» و همچنین «بیان دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان»، از جمله راهبردهای پیشبینی‌شده برای مراسمات و برنامه‌های دهه فجر سال 1401 است.

«جمالی‌نژاد» مسئول کمیته امور شهری و اجتماعی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در این نشست از اجرایی شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت طی 4 سال در سراسر کشور با شروع دهه فجر سال جاری خبر داد و افزود: برگزاری بیش از ده هزار نشست و رویداد فرهنگی، هنری و اجتماعی محله‌محور بر پایه معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین برپایی محافل انس با قرآن، شب ‌شعر و بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی و اجرای جشنواره‌ها و المپیادهای ورزشی و محلی، از جمله برنامه‌های تدارک‌ دیده ‌شده برای دهه فجر سال جاری هستند.

«باقرزاده» مسئول کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: «مشارکت حداکثری دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌ها»، «تبیین و پاسخگویی به سوالات و شبهات دانش‌آموزان» و همچنین «برگزاری جشن‌ها و رویدادهای متنوع در مدارس» از جمله راهبردها و برنامه‌های پیشبینی‌شده در کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی است.

«فراهانی» مسئول کمیته اصناف ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه اصناف همیشه یار و همراه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند، گفت: دشمن با مشاهده مشارکت گسترده و حضور پررنگ مردم در مراسم 22 بهمن به هراس می‌افتد و بر همین اساس، همه ما در سراسر کشور وظیفه داریم این مراسم را با شکوه بیشتر و افزون‌تر نسبت به سالیان گذشته برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام مهدوی از اعضای هیئت اندیشه‌ورز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: پس از وقوع اغتشاشات اخیر، شاهد بودیم که قوه قضاییه در جریان رسیدگی سریع به پرونده‌های دستگیرشدگان، هم قاطعیت در برخورد و هم سعه‌صدر و رحمت از خود نشان داد.

 

رئیس دستگاه قضا گفت: نمی‌توانیم از همان ادبیات و روش‌هایی که در سالیان گذشته برای تبیین ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی استفاده می‌کردیم، اکنون نیز بهره بگیریم و قطعاً با عنایت به مقتضیات زمان و نیازهای نسل جوان و نوجوان، احتیاج به ابتکار و نوآوری در این عرصه داریم.