به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جمع آوری آب وظیفه ای است که عمدتاً بر عهده زنان و دختران استان سیستان و بلوچستان کشور است و به عنوان بخشی از خانه داری آنها محسوب می شود. با این حال، زمان صرف شده برای این کار اغلب به این معنی است که دختران مدرسه را از دست می دهند. حل این مسئله کلید شکستن چرخه فقر است.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸ 22 January 2023

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نظام بهداشت و درمان کشور در طول سالیان گذشته به وظایف خود به ویژه در حوزه بهداشت زنان به خوبی عمل نکرده است و این باعث شده تا در این منطقه شاهد آسیب های جدی در حوزه های بهداشتی باشیم.

البته در دسترس نبودن آب تنها مختص ایران نیست.بیش از 2 میلیارد نفر در سراسر جهان بدون آب تمیز در خانه هستند. برای بسیاری، نزدیکترین منبع آبی که برای پخت و پز، نوشیدن و بهداشت ایمن وجود دارد، حداقل 30 دقیقه با پای پیاده فاصله دارد. این نکته قابل توجه است که با گرمایش زمین و کاهش منابع آب  هم از نظر دسترسی به آب پاک و هم از نظر برابری جنسیتی مشکل بدتر هم می شود.

در همین راستا بهداشت زنان در نبود آب تمیز بیشتر مورد صدمه قرار می گیرد و با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های کشور است که تامین آب در آن نقطه از مشکلات است و در دسترس بودن آب سلامت نکته مهم تر است در این گزارش به اثرات مشکل آب و اثر آن بر سلامت زنان منطقه به صورت متمرکز با متخصص بیماری های عفونی کشور به گفت و گو پرداختیم.

مینو محرز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه عدم دسترسی به منابع آب شرب سالم تصریح کرد: نمی توان این مساله را پنهان کرد زیرا نظام بهداشت و درمان کشور در طول سالیان گذشته به وظایف خود به ویژه در حوزه بهداشت زنان به خوبی عمل نکرده است و این باعث شده تا در این منطقه شاهد آسیب های جدی در حوزه های بهداشتی باشیم.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم و بافت اجتماعی منطقه سیستان و بلوچستان به شکلی است که فرزندآوری در آن زیاد است، گفت: ما نباید صورت مساله را پاک کنیم بلکه باید راه حلی برای دسترسی بهتر و بیشتر مردم این منطقه به منابع بهداشتی آب شرب داشته باشیم تا بتوانیم در آینده جامعه سالمی داشته باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: گرمایش جهانی و بحران آب به این مسایل دامن زده است و واقعیت این است که ما که در تهران زندگی می کنیم هم در طی چند سال آینده با همین مساله مواجه خواهیم شد و بی آبی دامن گیر ما نیز خواهد شد.

محرز بیان داشت: بیماری ها و عفونت های شدید گوارشی، هپاتیت نوع A و در ادامه شیوع حصبه و مالاریا نیز می تواند از جمله بیماری هایی باشد که می تواند با گرم شدن هوا در فصل بهار و کاهش شدید دسترسی به منابع آب تمییز مردم این منطقه را گرفتار کند.

وی تاکید کرد: عفونت ها در زمان حاملگی می تواند در این منطقه خطرناک تر از سایر مناطق باشد و سلامت مادر و فرزند را تحت الشعاع قرار دهد و این مساله قابل چشم پوشی نیست و باید به آن رسیدگی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران از ابتدا سرزمین خشکی بوده اما در گذشته یک سازگاری با این وضعیت وجود داشت اما اکنون با افزایش جمعیت این سازگاری مفهوم خو را از دست داده و این می تواند سلامت عمومی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی آموزش را حلقه مفقوده در بهداشت جوامع محلی به ویژه بهداشت زنان در سیستان و بلوچستان دانست و یادآور شد: شما می تواند با آموزش های مناسب حتی در شرایط فعلی از بسیاری از مشکلات بهداشتی به وجود آمده برای زنان در این منطقه جلوگیری و این بر عهده نهاد متولی حوزه بهداشت است.

عضو سابق ستاد ملی کرونا اظهار کرد: نظام بهداشتی به عنوان متولی این مساله در کشور عملکرد قابل قبولی در حوزه بهداشت زنان در سیستان و بلوچستان نداشته است و این یک ضعف جدی محسوب می شود که باید به طریقی جبران شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار