هر ساله با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان به عرض های پایین جغرافیایی، استان سیستان و بلوچستان که در واقع به هندوستان کوچک نیز مشهور است بدلیل طبیعت زیبا و تنوع زیستی گیاهی و جانوری متنوع ، شاهد حضور گونه های مختلف پرندگان می باشد
کد خبر: ۱۰۹۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲ 09 February 2023

به گزارش تابناک سیستان وبلوچستان، مهدی کدخدایی گفت: هر ساله با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان به عرض های پایین جغرافیایی، استان سیستان و بلوچستان که در واقع به هندوستان کوچک نیز مشهور است بدلیل طبیعت زیبا و تنوع زیستی گیاهی و جانوری متنوع ، شاهد حضور گونه های مختلف پرندگان می باشد . یکی از این گونه ها که هر ساله در فصول سرما مهمان همیشگی مردم جنوب استان و شهرستان های چابهار، دشتیاری و کنارک می باشد کوکوی آسیایی  (Eudynamys scolopaceus) یا کوکوی سیاه است . این پرنده، با صدای زیبا و طنین انداز خود سکوت صبح را می شکند و توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. 

مهدی کدخدایی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت:  کوکوی آسیایی یا کوکوی سیاه پرنده ای با طول 43 سانتیمتر از خانواده  کوکوها ست. جنس نر و ماده این گونه متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ نر بالغ با بدن یکدست سیاه با جلای آبی قابل شناسایی است. پرنده ماده بالغ روتنه قهوه ای تیره با خال های خاکستری سفید فراوانی روی سر و بدن و نوار خرمایی نخودی رنگی روی شاهپرهای پرواز و دم دارد.که زیرتنه آن نیز سفید همراه با رگه رگه  قهوه ای فراوان در چانه، گلو و جلوی گردن و رگه رگه تیره در مابقی زیرتنه است.
کدخدایی افزود: پرنده ای درخت زی است و معمولا در شاخ و برگ درختان به سر می برد. این گونه دارای پروازی سریع و مستقیم با بال زدن های سریع است که شبیه به قوشها به نظر می رسد. این گونه، انگل جوجه آوری برخی پرندگان است و حضورش با حضور گونه های میزبان به ویژه « کلاغ هندی» و « کلاغ جنگلی» مرتبط است.
این پرنده در حال حاضر از نظر حفاظتی در رده کمترین نگرانی جای گرفته است.
از این خانواده در سال 1390در تالاب فصلی لیپار در شهرستان چابهار گونه کوکوی ابلق (   Oxylophus jacobinus    ) توسط کارشناسان این اداره کل مشاهده و رکورد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار