کد خبر: ۱۰۹۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵ 28 February 2023

سواحل مکران در محدوده استان سیستان و بلوچستان و بلوچستان از گواتر و پسابندر دشتیاری تا زرآباد، 541 کیلومتر نوار ساحلی دارد، در این محدوده 24 هزار صیاد به وسیله هزار فروند لنج و 1500 فروند قایق بیش از 200 گونه ماهی و میگو را صید می کنند که نقش مهمی در تولید و اشتغال در این خطه از ایران اسلامی دارند.

صیادان که این همه نقش در تولید را دارند بیشتر آنها بیمه تامین اجتماعی نیستند و همیشه در کمین دزدان دریایی بوده و بارها در زندان بوده و سالها در اسارت و متحمل خسارت جانی و مالی هستند لذا نیاز است به این قشر توجه بیشتر شود.

اشتغال و تجارت در 541 کیلومتر سواحل سیستان و بلوچستان (چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک) رونق خوبی دارد و توجه بیشتر به این مناطق ساحلی می تواند موجب توسعه پایدار و کمک به جوامع محلی شود.

 صیادان در سواحل مکران هم‌اینک با ۹۶۴ فروندلنج (لنج فایبرگلاس ۴۳۴ و لنج چوبی ۵۳۰) و یک‌هزار و ۴۲۵ فروند قایق ( قایق چوبی ۱۵۹ و فایبرگلاس یک‌هزار و ۲۶۶ فروند) کار صید را انجام می‌دهند.

در هر لنج تا 25 نفر مشغول به فعالیت است اما در حد پنج تا هفت نفر و شاید 10 نفر بیمه نمی شود امید است دستگاههای متولی برای بیمه نمودن صیادان اقدامات و پیگیریهای لازم را نموده تا این قشر زحمتکش را دلگرم نمایند.

 میزان صید صیادان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۳۱ هزار تن، سال ۱۳۹۵ با ۲۵۰ هزار تن، سال ۱۳۹۶ حدود ۳۰۲ هزار تن، سال ۱۳۹۷ حدود ۳۲۸ هزار تن صید رتبه نخست کشوری را کسب کرده و در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۹۸ هزار تن صید، سال ۱۳۹۹ مقدار ۲۵۴ هزار تن و سال ۱۴۰۰ نیز میزان صید ۲۶۰ هزار تن را داشته که این افتخار بزرگ حاصل تلاش صیادان زحمتکش بنادر صیادی چابهار، زرآباد، دشتیاری و کنارک در هفت سال اخیر است.

سواحل سیستان و بلوچستان که به سواحل مکران شهرت دارد و به دلیل اهمیت آن رهبر معظم انقلاب نیز بر آبادسازی و توسعه مناطق ساحلی این محدوده در بخش های مختلف تاکید فرموده اند، از منطقه پسابندر و گواتر آغاز می شود و تا زرآباد در انتهای حوزه ساحلی این استان ادامه دارد.

صید بیش از 200 گونه ماهی و میگو در سواحل مکران

در محدوده ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان 9 بندر ماهیگیری شامل «تیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پزم، 7 تیر چابهار، بریس، تنگ و پسابندر» و 2 جایگاه تخلیه صید جٌد زرآباد و گواتر دشتیاری فعال هستند.

وجود سواحل در دنیا به جذب میلیون ها گردشگر منجر شده است و علاوه بر رونق صید و صیادی و توسعه ترانزیت کالا و تجارت نقش مهمی در جذب توریست دارد.

چنانچه مسئولان بتوانند قوانین را برای جذب گردشگر آسانتر و بروکراسی اداری را کمتر کنند می توان انتظار داشت رونق گردشگری، تجارت و شیلات از وضع موجود بیش از پیش بهتر شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیش از 200 گونه ماهی تازه و تجاری ویژه صید روز و برای تون ماهی شامل گیدر، هوور، شوریده، کُد، شیر، سرخو، چیلا، پشمپ، لوجر، حلوا، مشکو در سواحل مکران صید می شود، افزود: سواحل مکران با دارا بودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد، ۴۱ درصد صید آب‌های جنوب کشور را دارد.

عطالله رئیسی تصریح کرد: به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتا شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

وی با بیان اینکه اسکله‌های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارند و علاوه‌بر این ظرفیت مهمی در بحث گردشگری به حساب می‌آیند، افزود: دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه سیستان و بلوچستان مطرح کرده است.

وی گفت: هم‌اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با داشتن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش‌از ۳۰ واحد یخ‌سازی در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان وجود دارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار نیز اظهار داشت: وجود سواحل در هر کشوری موجب اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار می شود و برای هر متر ساحل استان باید برنامه ریزی و طرح هایی اجرا کرد که نفع آن برای مردم بومی و کشور ایران اسلامی مشهود باشد.

صید بیش از 200 گونه ماهی و میگو در سواحل مکران

جواد سپاهی افزود: موجب تثبیت جمعیت در نقاط روستایی ساحلی شده اند و چنانچه در حدود 10 نقطه دیگر بنادر صیادی مطالعه و احداث شود، می تواند اشتغال موجود را به 2 برابر افزایش داد.

20 نقطه ساحلی چابهار و کنارک مستعد پرورش میگو است و اراضی فعلی تا 42 هزار هکتار قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه چابهار در رونق اقتصادی جنوب شرق کشور نقش مهمی دارد، افزود: این منطقه با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آب های اقیانوسی در آینده تغییر دهنده تجارت و اقتصاد منطقه است و زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چابهار فراهم است و ما از هرگونه سرمایه گذاری در حوزه شیلات، گردشگری، کشاورزی و طرح های خدماتی و اشتغالزایی استقبال می کنیم.

وی بیان کرد: چابهار به دلیل وجود بندر، منطقه آزاد و موقعیت مناسب جغرافیایی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

وی گفت: جای خوشحالی است که از پنج هزار و 800 کیلومتر سواحل کشور 541 کیلومتر آن در سیستان وبلوچستان واقع شده است و باید برای اشتغال و توسعه از آن به نحو احسن استفاده شود.

صید بیش از 200 گونه ماهی و میگو در سواحل مکران

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار