کد خبر: ۱۱۰۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵ 16 May 2023

این گیاه که گونه‌ای دایمی مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید نه تنها به دستگاه گوارش صدمه وارد می‌کند بلکه سلامت و جان افراد را نیز در حالی به خطر می‌اندازد که توسط دستفروشان در معابر و مراکز خرید شهرهای این استان بخصوص شهر یاسوج مرکز استان به فروش می‌رسد.

به گزارش برنا؛ گیاهی کوهی به اسم “بیلهر” در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی استان‌های همجوار زیاد مصرف می شود و از قدیم بدلیل اینکه این گیاه به وفور وجود داشت و در بین مردم بعنوان گیاه خوشمزه ای شناخته بوده است در قالب تُرشی، آب پَز همراه با ماست و کباب شده استفاده می شد و همچنان این مساله ادامه دارد و حتی بیشتر هم شده است.

بوته‌کنی این گیاه که از گونه دایمی مرتع است در اواخر زمستان و فصل بهار با ابزارآلات مختلف برای استفاده خوراکی توسط مردم انجام می شود و برخی ها این گیاه را فریز کرده و یا بصورت ترشی در فصول مختلف سال استفاده می کنند.

براساس آزمایش، تحقیق و پژوهش متخصصان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج گیاه “بیلهر” نه تنها ارزش خوراکی ندارد بلکه مصرف این گیاه باعث بیماری‌هایی در انسان بخصوص دستگاه گوارش می‌شود.

با پیگیری ها صورت گرفته از سوی خبرنگار ایسنا نهایتا با دو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که تحقیقات و پژوهش هایی در خصوص این گیاه انجام دادند مصاحبه گرفته ایم و این موضوع را بررسی کرده ایم که به نتایج جالب و قابل تاملی رسیده ایم.

گیاه “بیلهر” در کوه

“دکتر جان محمد ملک زاده”، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با مضرات گیاه “بیلهر” گفت: طبق پژوهش ها و تحقیقات انجام شده که اینجانب به عضو یک تیم بر روی گیاه “بیلهر” انجام داده ایم، به تعدادی موش آزمایشگاهی مواد سرطان زاده و گیاه “بیلهر” را برای پیشگیری از سرطان داده ایم اما موش هایی که “بیلهر” داده شد بیشتر سرطانی شدند.

وی با بیان اینکه تلخی که گیاه “بیلهر” دارد سرطان زاست، افزود: در برخی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد کسانی که مصرف زیاد “بیلهر” داشتند بدلیل سرطان معده فوت کردند.

این دکترای تغذیه اظهارکرد: گیاه “بیلهر” ترکیبات سلولی سمی دارد که می تواند تاثیرات سو بر انسان داشته باشد

ملک زاده تاکید کرد: به چند دلیل از جمله اینکه افرادی را می شناسم که در سطح استان “بیلهر” زیاد مصرف می کردند فوت آنها بعلت سرطان معده بود، دوم اینکه اگر کسی چند روز پشت سر هم “بیلهر” استفاده و مصرف کند باعث می شود که مخاط روده تحلیل رود و جذب خوب انجام نشود و سوء جذب در افراد ایجاد می کند، سوم اینکه وقتی ماست “بیلهر” استفاده می کردیم باعث سو جذب می شد و چهارم اینکه اثرات سایتوتوکسیک و سم سلولی و ترکیبات سمی داخل گیاه “بیلهر” خطرناک هستند و می توانند باعث سَمیت سلولی و سرطان شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی ها مطرح می کنند، اینکه گفته می شود “بیلهر” سرطان زاست بخاطر اینست که این گیاه ریشه کن نشود، تصریح کرد: گیاه کَنگَر نیز در حال ریشه کنی است اما در مورد کَنگَر این موضوع سرطان زا و خطرناک بودن را نمی گوییم چراکه خواص خوبی دارد البته مردم باید استفاده بی رویه نکنند که باعث از بین رفتن این گیاه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: مردم در گذشته گیاه” بیلهر” را فصلی و تنها در فصل بهار بصورت کبابی مصرف می کردند و در رژیم غذایی جای نداشت اما تُرشی می کنند و در ظرف های بزرگ داخل خانه نگهداری می کنند و مصرف بالا رفته است و یا آب پز کرده و فریز کرده و در همه فصل‌ها مصرف می کنند که اینگونه مصرف کردن خطرناک بوده و سرطان زاست.

تُرشی “بیلهر”

همچنین “دکتر قاسم قلم فرسا”، دکترای ایمنی شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم در زمینه گیاه “بیلهر” و تبعات و ضررهای آن بر انسان گفت: از سال ۹۴ تاکنون حدود هفت مقاله پژوهشی و علمی در خصوص اثرات سوء گیاه” بیلهر” کار کرده ام.

وی افزود: تحقیقات و پژوهش های ما بر روی گیاه “بیلهر” نشان می دهد که مصرف گیاه بیلهر در مقدار خیلی کم خاصیت ضد سرطانی دارد اما با مصرف زیاد و بی رویه خاصیت سمی دارد.

دکتر قلم فرسا با بیان اینکه مصرف زیاد گیاه “بیلهر” باعث تولید سم در بدن شده و همه سلولهای بدن را از بین می برد، اظهارکرد: مصرف خیلی کم گیاه “بیلهر” بر روده بزرگ، روده کوچک و معده خاصیت ضد سرطانی دارد اما وقتی مصرف این گیاه بیشتر شود برای بدن انسان مضر است و منجر به سرطان روده بزرگ، روده کوچک و معده می شود و باعث مسمومیت ها و مشکلات کبدی و کلیه خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: این تحقیقات و پژوهش‌های علمی را بر روی دو موش و ۲۶ مورد آزمایش بر روی سلول‌های سرطانی انجام داده ام که این نتایج بدست آمد.

گفتنی است که با توجه به اینکه “بیلهر” یک گیاه خوراکی نیست و حتی این گیاه جزء داروهای گیاهی هم محسوب نمی‌شود و خاصیت دارویی ندارد و تنها ارزش علوفه‌ای دارد به نظر می رسد مردم از استفاده خوراکی این گیاه خودداری کرده تا سلامت خود را به خطر نیندازند و به بیماری مبتلا نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار