کد خبر: ۱۱۰۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵ 12 May 2023

همدلی، همزبانی، صمیمت و نوع دوستی مردم بلوچ در هر جای دنیا در نخستین برخورد و احوالپرسی که همراه با سه بار در آغوش گرفتن یکدیگر است با گفتن "وش آتک" آغاز که این رسم در مراسم عیدفطر و قربان نیز انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، آداب و رسوم خاص مردم بلوچ بویژه در لحظه نخست دیدار و احوال پرسی بسیار جالب است زیرا معتقدند قبل از دست دادن با یکدیگر باید دلها به هم نزدیک شوند تا اخوت، صفا و صمیمت، دوستی ومحبت بین دو طرف بیشتر شود.

مردم بلوچ این رسم را در مراسم عیدسعید فطر و عیدسعید قربان بخوبی اجرا می‌کنند و در عیدگاه بدون استثناء همه همدیگر را سه بار در آغوش گرفته و هک پهلی(طلب حلالیت) می‌طلبند.

این آداب و رسوم در بین زنان بلوچ نیز مرسوم است بطوریکه در برخی نقاط بلوچستان وقتی اقوام نزدیک و یا مهمانی خاص بر آنان وارد می‌شود زنان دو طرف هنگام احوال پرسی همدیگر را در آغوش گرفته و بر دستان یکدیگر بوسه می‌زنند.

نوع احوال پرسی و سلام علیک نیز در مناطق مختلف بلوچستان متفاوت است بگونه‌ای که در منطقه سراوان یک نفر به نمایندگی از طرف میزبان به میهمان یا میهمانان با کلمه «وش آتک» یا «وش هتی» احوال پرسی و خوش آمدگویی می‌کند

در منطقه زرآباد کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان مدت و کلمات احوال پرسی وقت بیشتری می‌برد و همیشه میزبان سعی می‌کند حداقل تا نیم ساعت و یا یک ساعت هر چند دقیقه از اوضاع و احوال منطقه مهمان باخبر شود و این حرفهای رد و بدل دو طرف از کاشت و برداشت محصولات کشاورزی گرفته تا اخبار هواشناسی و بارندگی و جویا شدن احوال اقوام و دوستان و غم و شادی اعضای خانواده و فامیل است.

در میان بلوچ‌ها رسم است ابتدا از مهمان با آب پذیرایی می‌کنند و معتقدند مهمانی که از راه می‌رسد خسته و تشنه است با آغوش گرفتن آن و نزدیک شدن دلها با نوشاندن چند جرعه آب زلال دلش نیز خنک می‌شودمردم همدل و همزبان بلوچ به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی‌ چون ترک، کرد، لرو سایر اقوام در استان سیستان و بلوچستان ساکن هستند و جمعیت زیادی از آنان در پاکستان، افغانستان و تعداد کمی نیز در سایر کشورهای دنیا زندگی می کنند.

مردم بلوچ به زبان بلوچی سخن می‌گویند، که یکی از زبان‌ های شاخه شمال غربی زبان ‌های ایرانی است.

قوم بلوچ همیشه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران پایبند است و هیچ‌گاه به نظام و مسوولان پشت نکرده و همراه و همگام با نظام و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب است.

مرزداری و پاسداری از مرزهای میهن اسلامی از ویژگی های قوم بلوچ در سیستان و بلوچستان است.

همدلی و همزبانی مردم مرزدار بلوچ برای عمران و آبادانی و ایجاد امنیت پایدار با همکاری مسوولان نظام جمهوری اسلامی نیز همانند گذشته در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی با قوت بیشتر ادامه دارد و با وحدت مشکلات را پشت سر می گذارند.

"وش آتک"؛ صمیمت، همدلی و همزبانی مردم بلوچ در لحظه دیدار

فرهنگ میهمان نوازی مردم بلوچ ساکن سیستان و بلوچستان زبانزد خاص و عام است، آنان معتقدند که مهمان حبیب خداست و اگر دشمن هم به عنوان میهمان وارد خانه شود با احترام با او برخورد و پذیرایی می‌کنند.

وقتی مهمان وارد خانه بلوچ می‌شود از بهترین نوع غذا و میوه موجود در خانه از او پذیرایی می‌کنند و حتی اگر دارایی یک بلوچ تنها یک بز یا گوسفند باشد همان را برای مهمان قربانی می‌کند.

مهمانی که وارد خانه بلوچ می‌شود امنیت و آرامش او بر عهده میزبان است و هیچ کس حق تعرض به او را ندارد و میزبان تا جان در بدن دارد از مهمان حمایت و دفاع می‌کند زیرا امنیت و سلامت مهمان را آبرو و حیثیت قوم و طایفه خود می‌داند.

بر خلاف آنچه که متاسفانه از مردم سیستان و بلوچستان به سبب تبلیغات سو دشمنان در اذهان برخی از هموطنان ترسیم شده بلوچ و سیستانی ساکن در این استان مردمی مهربان، خونگرم، مهمان نواز و دوست داشتنی و همواره بر عهد و پیمان خود استوار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار