تحلیلگران فنی احتمال می‌دهند در صورتی که دلار در مرز دیروز تثبیت شود خریداران بیشتری به بازار ارز وارد خواهند شد و اسکناس آمریکایی افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 02 May 2023

به گزارش اقتصادنیوز ، طبق اعلام سایت ها، نرخ دلار در معاملات نقدی روز گذشته نوسان صعودی را تجربه کرد. گفته می شود یکی از دلایل مهم رشد دلار در تهران ناشی از پیشروی اسکناس آمریکایی در هرات و رشد نرخ حواله درهم بوده است.

قیمت  دلار نایاب شد؟ 

از طرفی هم برخی از معامله گران مدعی بودند دلار در بازار نایاب شده است. تحلیلگران فنی احتمال می‌دهند در صورتی که دلار در مرز دیروز تثبیت شود خریداران بیشتری به بازار ارز وارد خواهند شد و اسکناس آمریکایی افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

صبح دیروز ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر اساس این مصوبه مقرر شد انتقال املاک با انواع کاربری، انواع خودرو سواری، انواع طلا، نقره، جواهرات، انواع ارز و انواع رمز پول مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شوند. اما بازار ارز به این خبر واکنشی نشان نداد.

هشدار رئیس کل به معامله گران بازار دلار 

 روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشور، در پیام توییتری جدید خود به فعالان بازار غیر رسمی هشدار داد و از سوی دیگر از تلاش برای کوچک کردن بازار آزاد سخن گفت. 

همچنین روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در توییتر خطاب به فعالان اقتصادی کشور هنوشت؛ «نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشمداشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد.

او در این توییت تاکید کرده بود که سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.

تصویب قوانین ارزی در 2 جبهه 

به عقیده عده زیادی از تحلیلگران اقتصادی بازار ارز تهران، سیاستگذار با هدف کاهش فشار تقاضا در بازار ارز در حال تصویب قوانین ارزی جدید در 2جبهه متفاوت است.

یک جبهه از این قوانین همانند موضوع واردات با رمزارز‌ها، سیاست‌های تسهیل‌گرانه و استفاده از دیگر ظرفیت‌های موجود است و جبهه دیگر قوانینی همانند عدم تخصیص ارز به شرکت‌های فعال در بازار غیر رسمی، سیاست‌های بازدارنده هستند.

مدل نادیده گرفتن معاملات غیر رسمی روشی دیرین در جریان سیاستگذاری ارزی کشور به شمار می‌آید؛ اما بررسی‌ها حاکی از آن است که برخلاف حجم کم این معاملات، قدرت جهت‌دهی آنها به بازار بسیار زیاد است.

حال به‌نظر می‌رسد که بانک مرکزی میزان اهمیت و قدرت جهت‌دهی بازار غیر رسمی به دیگر معاملات کشور را مورد توجه خود قرار داده و در تلاش است تا در کنار برطرف‌سازی نیاز متقاضیان رسمی، از حجم فشار موجود در بازار آزاد نیز بکاهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار