کد خبر: ۱۱۰۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ 17 May 2023

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز چهارشنبه زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی این به ۸۰۰ متر کاهش داد.

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی در منطقه سیستان اظهارداشت: وزش با شدید تا خیلی شدید تا پایان وقت امروز در شمال استان وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: شهروندان در زمان غبارآلود شدن هوا از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری و از استحکام سازه‌ها و پوشش گلخانه‌ها اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از هموطنان بویژه گروه‌های سنی آسیب پذیر خواست در این مدت با توجه به کاهش شدید کیفیت هوا، از رفتن به محیط های باز خودداری کنند.

به گفته کارشناسان ستاد بحران سیستان و بلوچستان با توجه به خشک بودن تالاب بین المللی هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان و گرد و خاک همواره مردم منطقه سیستان به دلیل مشکلات مختلف بهداشتی که عمده‌ترین آنها تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

به گزارش ایرنا ، کمبود منابع آبی، فقر پوشش گیاهی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر زیاد از دیگر عوامل بالا بودن قابلیت حادثه خیزی این منطقه است.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سالها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار