کد خبر: ۱۷۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 28 January 2016
به گزارش روز چهارشنبه اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، سعید محمودی افزود: این اقدام در راستای اهداف مدیریت و حفاظت از نسل گونه های تییپیک جانوری استان و ضرورت کسب اطلاع از آخرین وضعیت گونه های شاخص با همکاری دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد.
وی ادامه داد: در این زمینه نخست اولویت بندی مناطق حضور این گونه جانوری صورت گرفت که منطقه حفاظت شده گاندو به عنوان اولویت نخست و سایر مناطق آزاد به عنوان اولویت دوم احتمال حضور تمساح پوزه کوتاه در برنامه پایش میدانی لحاظ شد.
وی گفت: تمامی نقاطی که در سنوات گذشته گزارش هایی دال بر حضور تمساح مردابی وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: رودخانه های فصلی سرباز، کاجو و برکه های موجود در شهرستان های سرباز، چابهار، نیکشهر و قصرقند از جمله مناطقی در استان است که احتمال حضور این گونه در آنها وجود داشت که در تمامی زیستگاه های آبی این مناطق که حدود 50 نقطه برآورد شده بودند پایش شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: در برنامه پایش امسال متفاوت با سال های گذشته ارزیابی و ثبت زیستگاه، وضعیت پراکنش گونه، روند تغییرات معیتی، توالی اکوسیستم و مطلوبیت شرایط زیستگاهی بر اساس وجود جمعیت های جوان و بالغ، مکان های تخم گذاری، وجود منابع غذایی، پوشش گیاهی، بافت خاک، عوامل تهدید گونه و دیگر موارد بررسی و کارشناسی شد.
محمودی تصریح کرد: تمام اقدامات یادشده در راستای سرعت بخشیدن به برنامه سرشماری تمساح از سوم تا هشتم دی ماه جاری انجام شد که نتیجه سرشماری متعاقبا اعلام می شود.
وی خاطر نشان کرد: منطقه حفاظت شده گاندو به عنوان اولویت نخست حضور تمساح پوزه کوتاه مردابی( تالابی) با وسعت 465 هزار هکتار در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان از شهرستان سرباز تا آب های ساحلی عمان امتداد دارد.
وی افزود: این منطقه در سال 49 با نام منطقه حفاظت شده باهوکلات ثبت و مورد حفاظت قرار گرفت و از سال 61 به منظور ارج نهادن به گونه شاخص تمساح پوزه کوتاه مردابی ( تالابی) این منطقه با نام محلی این گونه جانوری 'گاندو' تغییر نام یافت.
وی تصریح کرد: عمده جمعیت تمساح ها در دو رودخانه کاجو و سرباز(باهوکلات) و سد پیشین زیست می کنند.
بر اساس این گزارش به علت خشکسالی های اخیر به ویژه در طول فصل تابستان بیشتر تمساح ها به برکه های عمیق تر و سد پیشین مهاجرت کردند که نهایتا پس از بارش نزولات جوی در فصل زمستان و مساعدتر شدن شرایط سایر زیستگاه ها در مناطق دیگر نیز مشاهده می شوند.
حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار معادل 7،9 درصد از گستره 18 میلیون و 750 هزار و 200 هکتاری سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در صورت لزوم امکان گسترش مناطق تحت پوشش محیط زیست تا 10 درصد از وسعت استان نیز وجود دارد.
سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی همچون ایرانی کوچک در بین آبهای داخلی در شمال(تالاب بین المللی هامون) و آبهای آزاد در جنوب(دریای عمان) محصور شده، وسعت زیاد استان و تنوع آب و هوایی آن موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و جانوری و غنای منابع طبیعی تجدید شونده آن شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار