کد خبر: ۲۲۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 14 May 2016

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: شاید اگر دولت قبل فقط یک‌بار نام هامون را می‌برد، امروز زابل از آلوده‌ترین شهرهای جهان نبود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، معصومه ابتکار در مراسم رونمایی از لوح بین‌المللی ثبت تالاب هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در زابل با تبریک این اقدام به مردم سیستان، اظهار کرد: « شاید اگر توجه امروز هامون و توجه به تالاب‌ها از سال‌ها قبل شکل می‌گرفت، امروز زابل از آلوده‌ترین شهرهای جهان نبود، شاید دولت قبل هم به همین میزان نه، خیلی کمتر، نام هامون را فقط یک‌بار می‌برد امروز با این مشکلاتی که بیشترش مربوط به سال‌های قبل و سال‌های بی‌توجهی به هامون و گردوغبار آن بود، امروز با میراث دشواری مواجه نبودیم»

وی ادامه داد: ثبت هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو یادآور عظمت و اهمیت هامون در سطح بین المللی است، از مردم سیستان و بلوچستان، از تمام کسانی که تلاش کردند، تا این اتفاق بیفتد، تشکر می‌کنم

ابتکار بابیان اینکه امروز موضوع هامون و تالاب‌ها به‌عنوان میراث بشری موردتوجه قرارگرفته است، گفت: موضوع تالاب‌ها در دولت یازدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دولت یازدهم نه‌تنها تورم 40 درصد را تحویل گرفت، و همین‌طور شرایط بسیار سخت اقتصاد، وضعیت عمومی کشور و مناسبات بین‌المللی را تحویل گرفت، بلکه در شرایطی آغاز به کارکرد که اکثر تالاب‌های ایران به دلایل مختلف ازجمله بی‌توجهی به مدیریت تالاب‌ها، یا به‌طور کامل خشک‌شده بودند یا در معرض خشکی قرار داشتند.

ویادامه داد: شاید اگر توجه به هامون و دیگر تالابها از سالها قبل شکل می گرفت امروز زابل آلوده ترین شهر دنیا نبود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: دکتر روحانی در اولین جلسه دولت این اشتباه محاسباتی را اصلاح کرد و در اولین جلسه دولت یازدهم برنامه احیای دریاچه ارومیه، به معنی جهت‌گیری دولت یازدهم به توجه محیط‌زیست و احیای تالاب‌ها را تصویب کرد.

وی افزود: امروز پس از 30 ماه، علی‌رغم شرایط دشوار اقتصادی کشور، شرایط دشوار خشک‌سالی‌ها و اینکه ایران با افزایش دما روبه‌رو است، شرایط بسیار بهتری داریم و گام‌های مؤثری برداشته‌شده است.

ابتکار در ادامه از آبگیری بخش‌های کوچک هامون در اثر سیلاب فروردین امسال ابراز خرسندی کرد و گفت: خیلی خوشحال شدیم که امروز 35 درصد از هامون آبگیری شده است ولی این تفاوت زیادی با دوران قبل و زمان‌هایی که آب داشته، دارد.

این مسئول در ادامه از رفع بخشی از موانع غیرطبیعی موجود در تالاب هامون که در نقاط مرزی ایران و افغانستان ایجادشده، بود خبر داد و گفت: این اقدام تنها در مورد تالاب هامون صورت نگرفته، بلکه برای تالاب‌های خوزستان نیز اقدام مشابه انجام‌شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت:خرسندیم که دریاچه ارومیه به لطف خدا و دولت نسبت به شرایط سال‌های قبل پنج برابر وسعت بیشتری دارد کهاین‌ها نتایج اقدامات دولت یازدهم و سیاست‌گذاری‌ها آن است.

وی در بخش دیگری گفت: اهداء لوح به دوازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران، با نهایی شدن طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب هامون هم‌زمان شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار