کد خبر: ۲۳۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 18 May 2016
علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار با ابراز خرسندی از برگزاری اجلاس بزرگ آیورا در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حضور کشورهای عضو آیورا، سرمایه گذاران و مقامات خارجی افتخار بزرگی برای این استان است و می تواند قابلیت های بالای این منطقه را به جهان و کشور معرفی کند.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با هزار و 600 کیلومتر مرز آبی و خاکی یکی از امن ترین استانهای ایران است که امنیت به زیبایی در برگزاری اجلاس بین المللی آیورا در چابهار نمایان است.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های ناشناخته ای دارد که در صورت کار و تلاش می توان این استان را به یکی از مناطق توسعه یافته تبدیل کرد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و مورد توجه مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حضور کشورهای حاشیه اقیانوس هند و منطقه در اجلاس آیورا سبب ارتقا وحدت در میان این کشورها می شود و شرکت کنندگان در این اجلاس می توانند تصمیم گیری های خوبی برای توسعه و کمک به یکدیگر داشته باشند.
هاشمی گفت: تمامی امکانات و تمهیدات برای برگزاری اجلاس آیورا در چابهار اندیشیده شده است و اینک آماده حضور مهمانان و برگزاری اجلاس هستیم.
اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند ابتدا با حضور هفت کشور در موریس آغاز به کار کرد، سپس خط مشی ‌های اتحادیه با تاکید بر سرمایه‌ گذاری، تجارت آزاد و همکاری ‌های اقتصادی و تکنولوژیک بین اعضای اتحادیه به تصویب رسید و ساز و کار و اعضا مشخص شد.
این اتحادیه از سال 1997 با هدف رشد پایدار و توسعه متوازن اقتصادی در منطقه و به ریاست جزایر موریس آغاز به کار کرد و از آن زمان کشورهای موزامبیک، عمان، سریلانکا، یمن، هند، استرالیا و اندونزی ریاست این اجلاس را برعهده داشتند.
کشورهای ایران، هند، استرالیا ، اندونزی، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، عمان، امارات متحده عربی، یمن، آفریقای جنوبی، تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سیشل، کومور، موریس و ماداگاسکار اعضای اصلی این اجلاس را تشکیل می دهند.
تسریع در آزادسازی تجاری و خلق جریان های تجارت، سرمایه و فناوری در اقیانوس هند، امنیت و ایمنی دریانوردی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، مدیریت شیلات و ماهیگیری، کاهش خطرات و سوانح طبیعی، همکاری های علمی و دانشگاهی، گردشگری و فرهنگ، توانمندسازی زنان و توسعه اقتصاد اقیانوسی از دیگر اهداف و اولویت های کنفرانس آیورا به شمار می رود. 
نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند«آیورا ـ iora» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار روزهای 30 و 31 اردیبهشت امسال در چابهار برگزار می شود.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبا و اقیانوسی چابهار در جنوبی ترین نقطه بلوچستان و در قلب منطقه مکران از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار