کد خبر: ۲۳۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶ 18 May 2016
به گزارش روز چهارشنبه اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، سعید محمودی اظهار داشت: گشت های نامحسوس یگان حفاظت در مناطقی از جادهها و معبرهای خاص استان که احتمال وقوع حمل غیر مجاز، شکار و زنده گیری در آنها بیشتر است به صورت شبانه روزی و پیوسته در حال انجام است.
وی ادامه داد: گشت های نامحسوس و همیاران محیط زیست در چند روز گذشته اطلاعاتی در خصوص حمل غیر مجاز محموله های پرندگان را اطلاع رسانی کردند که ماموران یگان محیط زیست پس از بررسی های میدانی موفق شدند 2 محموله بزرگ غیر مجاز پرنده را در شهرستانهای زاهدان و زهک کشف و ضبط کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: 320 قطعه پرنده از نوع گونه مینا در محموله کشف شده در زاهدان با همکاری نیروی انتظامی کشف و ضبط و متخلف بلافاصله با وسیله نقلیه از محل متواری شد. 
محمودی افزود: همچنین ماموران یگان حفاظت محیط زیست در شهرستان زهک نیز موفق به کشف محموله 170 قطعه ای دیگری از نوع پرنده مینا شدند و در این رابطه یک نفر متخلف دستگیر شد.
وی تصریح کرد: مدارک این پرونده ها پس از تهیه مستندات تحویل مقامات قضایی شد.
یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند. 
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
این استان به سبب همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان همواره مورد توجه قاچاقچیان و سودجویان قرار دارد بگونه ای که برخی افراد پرندگان زینتی را از کشورهای همجوار به این استان وارد و سپس به استانهای داخلی کشور و یا از طریق آبهای آزاد به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان انتقال می دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار