ظهر امروز در شهرستان سرباز
تابناک سیستان و بلوچستان: در موردی نادر یکی از تمساح های منطقه حفاظت شده سرباز به کودکی 9ساله حمله ور و وی را به داخل آب میکشاند. ظهر امروز اهالی روستای کشاری از توابع شهرستان سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان شاهد فریادهای یک کودک که توسط یک راس تمساح به داخل آب رودخانه پایین دست سد پیشین کشیده میشد بودند.
کد خبر: ۲۵۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵ 30 June 2016
تمساح جان یک کودک را گرفت/ موردی نادر از حمله تمساح پوزه کوتاه به انسان
به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان در موردی نادر از حمله تمساح پوزه کوتاه (گاندو) به انسان، یکی از تمساح های منطقه حفاظت شده سرباز به کودکی 9ساله حمله ور شد و وی را به داخل آب کشاند. ظهر امروز اهالی روستای کشاری از توابع شهرستان سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان که برای برداشت آب به رودخانه پایین دست سد پیشین رفته بودند، با فریادهای کودکی که گرفتار آرواره های تمساح شده بود به کمک وی شتافتند، ولی تمساح در حرکتی سریع کودک را به زیر آب برد و پس از تلاشهای مردم محلی، جسد کودک که در اثر خفگی جان داده بود از آب گرفته شد.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان با تایید این خبر اظهار داشت که منتظر اعلام پزشکی قانونی برای بیان علت دقیق فوت این کودک هستیم و چنانچه تمساح عامل درگذشت کودک باشد، سازمان محیط زیست به خانواده کودک دیه پرداخت خواهد کرد.
محمود ذوقی از فعالان محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان با اشاره به آثار جراحت ناشی از دندان های تمساح روی پای کودک بیان داشت آثار این جراحات عمیق نیست و احتمالا این کودک بر اثر ماندن در زیر آب و خفگی جان خود را از دست داده است.

استان سیستان‌وبلوچستان تنها زیستگاه بومی گاندو در ایران می باشد. گاندو (تمساح پوزه کوتاه یا تمساح ایرانی) در زیستگاهی به مساحت ۳۸۰ هزار هکتار در منطقه ای حفاظت شده که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان سرباز قرار دارد، زندگی می کند. این مناطق با نام منطقهٔ حفاظت شدهٔ گاندو تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارند. بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک وباهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی (در جنوب استان سیستان و بلوچستان) متمرکز هستند. تعداد این گونه در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ رأس برآورد می‌شود. در گذشته‌های دور قلمرو زیستی این تمساح تا سواحل جنوب عراق نیز امتداد داشته‌است.

در منطقه حفاظت شده گاندو، رابطه مردم بومی با این حیوانات بسیار خوب است. آنها گاندو را مقدس دانسته و از آسیب رساندن به گاندوها خودداری می‌کنند و حتی در زمان خشکسالی برای انتقال گاندوها از برکه‌های خشک شده به برکه‌های پرآب‌تر و تامین غذای گاندوها اقدام می‌کنند. مردم بومی معتقدند "هر جا گاندو هست، آب فراوان نیر هست"در نتیجه خطری از ناحیه انسان گاندوها را تهدید نمی‌کند و تاکنون شکار این حیوان در ایران مشاهده نشده است. همچنین عادت آدمخواری در این کروکودیل، منحصر به یک مورد شکار یک کودک ۶ ساله در ایران می‌شود. به‌ندرت حمله‌های خفیفی نیز در حد گاز گرفتن دست و پا مشاهده شده که با توجه به تعداد بسیار کم احتمال می‌رود نوعی اشتباه در تشخیص شکار باشد. در کل وجود گاندو در برکه‌ها و استخرها تهدیدی برای مردم محلی نمی‌باشد به طوری که حتی بچه‌ها در این برکه‌ها شنا کرده و زنان با آسودگی خاطر در کنار برکه‌ها به شستن ظرف و لباس می‌پردازند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سرکیسیان
|
Canada
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
تمساح؟ اونم در ایران؟ ای بابا،چرا درست اطلاعرسانی نمیشه.کاش دیده بودم
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
تیتر بده.تمساح جان. تمساح عزیز دلم
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
سلام من خودم يه نمونه بزرگش رو در منطقه مرزی سراوان روستای جکان دیدم خدایی ترسیدم خیلی بزرگ بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار