در جهت حمایت از بومیان منطقه در برابر مخاطرات تمساح‌ها صورت می‌گیرد
در راستای اجرای طرح «طرح حمایت از میزبانان گاندو» و با هدف حمایت از ساکنان زیستگاه‌های تمساح، نخستین محموله تانکرهای آب شرب و سیستم انتقال آب به تانکرها، شامل پمپ و دستگاه های تصفیه آب، تحویل مردم منطقه و شوراهای روستایی شد.
کد خبر: ۲۸۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 20 August 2016
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)


در پی خبر تلخ "تمساح جان یک کودک را گرفت/ موردی نادر از حمله تمساح پوزه کوتاه به انسان" در روستایی از توابع شهرستان سرباز، از همان روز نخست بررسی ها و آسیب شناسی دلایل حمله تمساح به اهالی روستا در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: متأسفانه یکی از دلایل اصلی این حادثه عدم وجود آب شرب بهداشتی در روستای مذکور بود که مردم روستا به ناچار جهت تأمین آب شرب مصرفی خود مکررا به برکه هم جوار روستا مراجعه می نمایند.

دکتر محمودی اظهار داشت: برداشت آب از این برکه که در مسیر رودخانه سرباز قرار دارد و از زیستگاه های تمساح به شمار می رود و به دلیل حضور چندین تمساح در برکه بسیار خطرناک است. لذا ورود به این مسئله نیازمند تصمیم گیری های کوتاه مدت و بلند مدتی بود تا ضمن حفظ نسل این گونه ارزشمند، قدری از مشکلات مردم روستا به لحاظ تأمین نیازهای اساسی اولیه بهبود یابد.

گام نخست در تصمیم گیری های این اداره کل پیشنهاد «طرح حمایت از میزبانان گاندو» بود و لازمه اجرای آن تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح می باشد.

در این راستا صندوق ملی محیط زیست برای اولین بار فعالیت خویش را آغاز نمود و در ابتدای کار با کمک جمعی از همکاران مسئولیت پذیر سازمانی، مبلغی را اگر چه ناچیز، به این امر اختصاص داد که این اقدام شروع خوبی برای آغاز همکاری ها و مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی کشور عزیزمان ایران می باشد.

اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه های کوتاه مدت پس از استماع مشکلات بومیان منطقه و اولویت بندی آنها بر اساس نیازمندی های اعلامی از سوی خودشان، چندین تانکر کوچک و بزرگ و پمپ آب کفکش به همراه دستگاه تصفیه آب تهیه و به اهالی روستای کشاری و شورای اسلامی روستا اهدا نمود تا با ذخیره آب در داخل بافت روستا کمتر به برکه های محل زیست تمساح مراجعه نمایند که این اقدام موجب استقبال بی نظیر مردم روستا قرار گرفت.

هر چند که تأمین آب روستاها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست و متولی آن دستگاه های دیگر اجرایی است.

دیگر از برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان که بصورت موازی در حال اجراست می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- تغذیه دستی تمساح ها

- انتقال تمساح های مهاجم به برکه های دور از مناطق مسکونی و بعضا انتقال به مرکز تحقیقات تمساح واقع در ریکوکش چابهار 

- نصب تابلوهای هشدار دهنده بیشتر در کنار برکه‌ها

- تأمین نیروی انسانی محیط‌بان مورد نیاز منطقه

- فعال نمودن سازمان های مردم نهاد منطقه

- مدیریت و ساماندهی برکه ها از نظر تعداد تمساح ها و حجم آب موجود

- و از همه مهمتر یافتن روش هایی برای تصفیه بهداشتی آب شرب روستا با استمداد از تکنولوژی های نوین. در این راستا مقرر گردیده با کمک مشاورین علمی با توسعه کشت نوعی گیاه بومی که برگ آن خاصیت رسوب دهندگی آلاینده های آب و ذرات معلق را دارد، گام بزرگی در جهت حل مشکل تأمین آب شرب بهداشتی مردم منطقه برداشته شود.

مسلما سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به اجرای برنامه های مذکور نبوده و نیازمند جلب مشارکت عمومی و همکاری سایر دستگاه های دولتی در راستای حل مشکلات میزبانان منطقه حفاظت شده گاندو می باشد.

سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر فوق در پایگاه اطلاع رسانی دیده‌بان محیط زیست اعلام نمود: از کلیه دلسوزان و حامیان محیط زیست ایران تقاضا دارد کمک های نقدی خویش را به حساب شماره ۷۴۹۹۵۳۵۷۶ و شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۰۰۱۵۷۲ شعبه ۴۸۱۵ بانک کشاورزی واقع در مرکز تجاری گلستان تهران متعلق به صندوق ملی محیط زیست با نام «حمایت از میزبانان گاندو» واریز نمایند تا در این اقدام ملی و خیرخواهانه شریک گردند.

طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)
طرح حمایت از میزبانان گاندو (تمساح پوزه کوتاه)

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
آفرین به این حرکت قشنگ ؛ من به سهم خودم کمک میکنم
جمشید از خوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
استانی در مرز میان آب و آتش، با نام با مسمای نیمروز، در میانه توسعه یافتگی و عقب ماندگی میبایست یکی را انتخاب کند.

محرومیت این استان از شگفتیهای عصر ماست که امیدواریم با درایت مدیران میدانی این ایالت، کمرنگتر شود.

با اینحال مردمان نجیب و بردبار این خطه از فلات ایران از پس این آزمون دشوار بخوبی برخواهند خاست.!

این حرکت مردم پسند جای تحسین بی شمار دارد مضاف بر اینکه عصبیت و عصیان طبیعت ذره ای از میزان احترام بایسته و طبیعت دوستی این مردم نکاسته است.!

اطمینان دارم گاندو از زمان اسکان در این خطه تا روزگاران طولانی دوام خواهد آورد و تنها وظیفه ما کاستن از دامنه تعارض احتمالی آن با ساکنان نجیب و امین و برد بار این سرزمین است.
به نوبه خودم از مدیریت حفاظت محیط زیست استان قدر دانم.
گزیده تر است در متن تنظیمی از واژه اهالی بجای واژه بومیان استفاده میشد.!
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
ابرسانی و محافظت از محیط زیست وظیفه دولت است و وجود اب قابل شرب لوله کشی از نیاز های اولیه مردمی هست این دولت و دولت های قبلی و دولتهای آینده وظیفه دارن فراهم کنن مگه میخایم به مردم سومالی کمک کنیم یا فلان کشور جنگ زده قحطی زده این مردم ایرانی هستن و حقشونه که کمترین امکانات رو داشته باشن
سیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
آفرین به این مردم طبیعت دوست.در خبری از تابناک خوندم که تا بحال موردی از شکار تمساح توسط بومیان منطقه گزارش نشده است.احسنت به این مردم بافرهنگ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار