بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹ 29 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

پرداخت حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
به گزارش تابناک گیلان ، جمیل حق پرست افزود: این پرداخت بدنبال ابلاغ مصوبه و دستورالعمل افزایش مستمری های تامین اجتماعی در سال 94 صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بر اساس این مصوبه، میزان مستمری تمامی مستمری بگیران 15 درصد افزایش یافته و برای حداقل بگیران این رقم معادل 17 درصد است.

حق پرست یادآور شد: تفاوت مستمری فروردین ماه مستمری بگیران نیز بر اساس پیش بینی صورت گرفته و پس از تامین اعتبار لازم، به زودی پرداخت می شود.

بر اساس آخرین آمار، تامین اجتماعی گیلان دارای 25 شعبه اصلی، 9 واحد اقماری، چهار کارگزاری رسمی است. 

در زمان حاضر 366 هزار و 252 بیمه شده اصلی با افراد تحت تکفل آنها شامل یک میلیون و 168 هزار و 795 نفر تحت پوشش تامین اجتماعی استان گیلان و حدود 96 هزار نفر در گیلان مستمری بگیر تامین اجتماعی هستند.


خواستار افزایش حجم مبادلات با ایران هستیم
به گزارش تابناک گیلان ، تاتیانا شاتیوا نایب رییس اول اتاق بازرگانی آستراخان روسیه روز چهارشنبه در این اجلاس گفت: اتاق بازرگانی آستراخان و گیلان در سال 1996 ایجاد شده و از آن زمان تاکنون، 19 سال می گذرد و روابط بین دو کشور بسیار مفید بوده است.

وی افزود: در حوزه خزر، روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و ایران نه تنها بزرگترین اقتصاد خاور نزدیک است بلکه یکی از همکاران و شرکای مهم برای روسیه بشمار می رود.

شاتیوا با بیان اینکه روابط خوبی در زمینه محصولات غذایی و ماشین آلات بین ایران و روسیه وجود دارد، ادامه داد: در حوزه انرژی دریای خزر، انرژی های نو ، کریدور شمال - جنوب و احداث خط لوله گاز، راه ها ، کشتیرانی و حمل و نقل دریایی نیز همکاری های خوبی داریم و اطمینان می دهیم که این همکاری های مشترک، در آینده نیز بین دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در این اجلاس پیام رییس اتاق بازرگانی روسیه را قرائت کرد که در این پیام، بر ایجاد ارتباطات با شرکا و تعمیق روابط در چارچوب شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی تاکید شده است.

در این پیام همچنین با اشاره به روابط تاریخی، تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه دریای خزر بیان شده: باید تبادل اطلاعات هرچه بیشتر بین این کشورها افزایش یابد و دیدارهای سالیانه بین نمایندگان و بازرگانان کشورهای حاشیه خزر می تواند بسیار مفید باشد.

ماکسیم بارانف سرکنسول و رییس نمایندگی کنسولی فدراسیون روسیه در رشت نیز در این اجلاس در سخنانی؛ با اشاره به اجلاس سال گذشته سران کشورهای حاشیه دریای خزر اظهار داشت: اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، همکاری در همه زمینه ها از جمله در حوزه های اقتصادی و تجاری را فراهم کرده تا از ظرفیت های بالای خزر در انرژی، تجارت و لزوم تحکیم ارتباطات سنتی بین استان های مختلف این کشورها به صورت عملی استفاده شود.

وی افزود: توسعه همکاری های اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، باعث تقویت همگرایی ها از جمله در تجارت، فناوری و سرمایه گذاری و همکاری های گمرکی می شود.

بارانف بر ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه تاکید و اضافه کرد: ارتباطات بین دو کشور وجود دارد ولی سطح روابط اقتصادی متناسب با ظرفیت های موجود در سطح روابط سیاسی میان تهران و مسکو نیست و باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: 50 نفر از بازرگانان و تجار روسیه از سیبری و شمال غربی این کشور، در پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر حضور دارند و می خواهند میزان فعالیت های روسیه را در این بخش ارتقاء دهند.

بارانف با اشاره به کاهش عوارض ورودی به کشورهای حاشیه دریای خزر بر اساس تصمیم کمیسیون اوراسیا از 26 درصد به هفت درصد، این امر را زمینه ساز افزایش مبادلات محصولات دریایی بین کشورهای این حوزه عنوان کرد.

بارانف یکی از مشکلات مهم برای تاجران را کندی صدور روادید دانست و گفت: طرف روسی بطور رسمی پیش نویس این مسئله را به منظور تسهیل رفت و آمد بین ایران و روسیه در حال بررسی دارد.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است. 

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.


نقش ناجیان غریق در گردشگری گیلان
به گزارش تابناک گیلان ، یونس رنجکش روز چهارشنبه در کمیته بررسی مشکلات و راهکارهای جذب و بکارگیری ناجیان غریق ستاد ساماندهی سواحل استان گیلان افزود: باید از افراد با تجربه و آموزش دیده به عنوان ناجیان غریق در طرح های سالم سازی و مناطق خطرآفرین استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: حضور ناجیان دارای مهارت و آموزش دیده، نقش مهمی در کاهش تلفات انسانی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از غرق شدن افراد در دریا دارد.

وی از دست اندرکاران هیأت نجات غریق خواست تا با شناسایی یا فراخوان عمومی داوطلبان علاقمند به فعالیت نجات غریق، زمینه های جذب و ارائه مهارت های لازم به آنان را فراهم کنند.

دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های گیلان ضمن اشاره به مزایای معنوی و کار خیرخواهانه ناجیان غریق در نجات جان انسان ها یادآور شد: از نگاه اشتغال زایی و کسب درآمد نیز با توجه به موهبت خدادادی ساحل و دریا در گیلان، این شغل می تواند یک فرصت کسب و کار فصلی نیز به شمار آید.

وی اضافه کرد: با توجه به گستردگی طول نوار ساحلی در استان گیلان و برنامه ریزی های انجام شده برای استفاده از ظرفیت های ساحل و دریا در حوزه گردشگری و همچنین تمایل مردم برای استفاده از این ظرفیت، یکی از فرصت های اشتغالزایی می تواند در بستر هیأت نجات غریق تولید شود . 

رنجکش شرط پذیرش این افراد به عنوان ناجیان غریق را گذراندن دوره های مهارتی و کسب گواهی های آموزشی هیأت نجات غریق عنوان کرد .

وی همچنین بر تأمین و تجهیز امکانات مورد نیاز ناجیان غریق در سواحل تاکید و اضافه کرد: با توجه به حمایت های صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید و تلاش های مجموعه استانداری گیلان با تأکیدات استاندار که در خصوص تأمین نیازهای ناجیان غریق داشته اند، امکانات مورد نیاز امسال برای هر ناجی تهیه و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. 

وی گفت: باید به این امر توجه داشته باشیم که ناجیان غریق ما ، سفیران فرهنگی این استان در ارتباط با گردشگران در سواحل هستند که نقش اجتماعی و فرهنگی آنان در انعکاس فرهنگ گیلانیان و هدایت گردشگران، در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار مهم است.

در این جلسه مدیرکل ورزش و جوانان گیلان، سرپرست هیأت نجات غریق استان و روسای این هیأت در شهرستان ها نیز حضور داشتند و به بیان مشکلات و برنامه های خود پرداختند.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان، 300 کیلومتر نوار ساحلی دارد. سال گذشته حدود 600 ناجی غریق و همیار منجی در مناطق خطرآفرین استان و 33 طرح سالمسازی شامل 66 شناگاه برای خواهران و برادران حضور داشتند.


ایجاد نهضت بهره گیری از کریدور برای کشور
به گزارش تابناک گیلان ، رضا مسرور روز چهارشنبه در پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر که به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است، اظهار کرد: چرا باید اجازه دهیم وقتی حمل و نقل از مسیر نوستراک کوتاه تر، ارزان تر و اقتصادی تر است؛ محصولات و تولیدات آسیای جنوب شرقی از مسیر طولانی وارد اروپا و بالعکس شود. 

وی خاطرنشان کرد : ایجاد نهضت بهره گیری از کریدور شمال جنوب، برای همه کشورهای حاشیه خزر درآمد خوبی را به همراه خواهد داشت . 

وی با اشاره به کاهش فاصله ، زمان و هزینه استفاده از این کریدور بیان کرد : تجار باید از این قابلیت به نحو احسن استفاده کنند . 

مسرور با بیان اینکه ما اخیرا کریدور چین - قزاقستان ایران را پیشنهاد دادیم که می تواند مسیری مقرون به صرفه برای حمل و نقل باشد، تصریح کرد: ما در مزیت منطقه ای قرار داریم و باید از این مزیت استفاده کنیم . 

وی افزود: انزلی می تواند مرکز داد و ستد کالاهای راهبردی باشد و کشورهای همسایه نیز می توانند از این مزیت استفاده کنند . 

وی با اشاره به وجود بورس کالا در منطقه آزاد انزلی گفت : طی چند ماه اخیرحدود 200 هزار تن در این بورس خرید و فروش انجام گرفته است . 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: ما می توانیم در دریای خزر، شورای همکاری کشورهای خزر یا شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای خزر ایجاد کنیم . 

وی افزود : این، موضوع حائز اهمیتی است که همه دستگاه های مرتبط باید در این زمینه کمک کنند . 

مسرور گفت : مناطق آزاد در دنیا و ایران، کارکردهای محلی و منطقه ای ندارند بلکه پروژه های ملی هستند که باید به اقتصاد ملی کمک کنند. 

وی اظهار کرد: با این تعریف، منطقه آزاد انزلی متعلق به همه استان های ایران است و با توجه به مزیت های فراوان موجود در منطقه آزاد انزلی، سرمایه گذاران خارجی می توانند از آن بهره بگیرند. 

مسرور با اشاره به ایجاد زیرساخت ها در باکو و در دست ساخت بودن بندر ترکمن باشی در ترکمنستان و بندر بزرگ کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت : این بنادر ، مکمل هم هستند و این کشورها می توانند از مزایای آنها بهره ببرند. 

وی تصریح کرد : بندر کاسپین در آینده با 22 پست اسکله فعالیت خواهد کرد و می تواند مکمل بندر باکو و بندر ترکمن باشی باشد . 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وسعت 9 هزار و 400 هکتاری این منطقه اضافه کرد: مزایای قانونی فراوانی در این منطقه همچون وحدت فرماندهی ، معافیت مالیاتی 20 ساله و معافیت گمرکی بخش صنعت برای سرمایه گذار داخلی و خارجی وجود دارد.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است. 

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.


تفاهمنامه همکاری بین وزارت علوم و اتاق بازرگانی
به گزارش تابناک گیلان ، این تفاهمنامه روز چهارشنبه به امضای وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رسید.

معاون وزیر علوم در این مراسم گفت : این تفاهمنامه در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فناوری و تجاری سازی آن و درجهت بهره مندی مستمر و نهادمند از خرد جمعی و ظرفیت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد منعقد شد.

وحید احمدی خاطرنشان کرد : این تفاهم‎نامه با تأکید بر تجاری سازی دستاوردهای فناوری محققان و فناوران مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری تدوین شده است.

وی افزود : این تفاهم نامه با نگاه ایجاد شبکه ارتباطی و همکاری پویا بین بخش های تولیدی، صنعت، معدن و کشاورزی در اتاق بازرگانی و مراکز پژوهشی و فناوری تابعه وزارت علوم، در راستای پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی و فناوری و معرفی یافته های نوین آماده تجاری سازی و نیازمند به سرمایه گذاری اجرا می شود.

احمدی تصریح کرد : ارتباط و گسترش همکاری بین نهادهای توسعه فناوری و مراکز صنعتی و بازرگانی می تواند در ارتقاء کمی و کیفی و تحقق اهداف توسعه اقتصاد دانش بنیان تأثیرگذار باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این امراسم؛ با ابراز خشنودی از گشوده شدن افق های روشن اقتصادی حاصل از سیاست های دولت تدبیر و امید، حرکت از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دانش بنیان را از جمله برنامه های در حال انجام عنوان کرد .

غلامحسین شافعی خاطرنشان کرد : تعامل سازنده و دیپلماسی فعال دولت، وضعیتی متفاوت را برای ایران رقم زده و تاکید کنونی دولت، توسعه همکاری با کشورهای همسایه است.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است. 

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.


افق های جدیدی در اقتصاد جهان روبروی ماست
به گزارش تابناک گیلان ، غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر که به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است، ادامه داد: شرایط ایران با گذشته بسیار متفاوت است به گونه ای که در زمان حاضر که این اجلاس برگزار شده، نگاه ایران به اقتصاد جهانی و توجه به تعامل با دنیا، وضعیتی کاملا متفاوت با گذشته دارد.

وی افزود: تعامل سازنده و دیپلماسی فعال دولت، وضعیتی متفاوت را برای ایران رقم زده و تاکید کنونی دولت، توسعه همکاری با کشورهای همسایه است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان داشت: موید این امر، اتفاقاتی است که در یک سال گذشته در ارتباط با همسایگان شاهد بوده ایم و حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری در یک سال و نیم گذشته؛ به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان و تاجیکستان سفر کرده است.

وی این سفرها را نشانگر عزم جدی ایران برای توسعه اقتصادی با این کشورها خواند و گفت: از فرصت های جدیدی که با دوستانمان در کشورهای حاشیه خزر داریم، نهایت استفاده را می بریم چراکه این فرصت، جزو تعهدات ملی ما است و امیدوارم این شرایط متفاوت امروز را همه اتاق های بازرگانی کشورها مورد توجه قرار دهند.

شافعی با بیان اینکه دولت ها بستر را آماده می کنند و حرکت ها را باید اتاق های بازرگانی انجام دهند، ابراز امیدواری کرد که پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر به میزبانی منطقه آزاد انزلی، زمینه ساز برداشتن گام هایی بلند و امیدوارانه تر از گذشته باشد.

وی با تصریح به اینکه فعالیت های صورت گرفته تاکنون مطلوب نبوده، گفت: ابتدایی ترین کاری که در مورد روابط اقتصادی باید انجام داد؛ تسهیل روابط بین کشورهای همسایه و استفاده صحیح از ظرفیت های حمل و نقل است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: تنوع در همکاری ها، بسیار زیاد است و در سرمایه گذاری های مشترک همچون بخش های زیربنایی، ارتباطات، مخابرات و گردشگری؛ تجربه های موفق داریم و می توانیم کیفیت ارتباطات را گسترش دهیم.

وی بیان داشت: در این اجلاس تصویب می شود که همه اتاق های بازرگانی با دولت های متبوع خود در راستای اجرایی شدن مصوبات، نهایت تلاش را انجام دهند.

پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی در زیباکنار گیلان در حال برگزاری است.

در این اجلاس روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای روسیه ، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان ، ایران و تاجیکستان به عنوان ناظر مدعو حضور دارند. 

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.


دستگیری قماربازان در رشت
به گزارش تابناک گیلان ، ابراهیم قائدرحمتی ظهر امروز در جلسه انتظامی گیلان با تبریک فرا رسیدن روز کارگر اظهار کرد: یازدهم اردیبهشت ماه سالروز گرامیداشت انسان‌های نستوه و خستگی‌ناپذیر است.

وی کارگران را افرادی زحمت‌کش و موتور محرکه اقتصاد کشور توصیف کرد و افزود: جامعه کارگری با وجود توطئه‌های سیاسی لحظه‌ای کارخانه و عرصه تولید را رها نکرده و همواره در کنار نظام اسلامی است.

فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه کارگران نقش ویژه‌ای در جبهه اقتصادی کشور دارند، تصریح کرد: سربلندی وطن اسلامی از افتخارهای بزرگ جامعه کارگری است.

قائدرحمتی کارگران را افرادی متدین، نجیب، انقلابی و مؤمن به هدف‌های انقلاب خواند و بیان کرد: برطرف کردن مشکلات در چارچوب نظام اسلامی در راستای گسترش عدالت از جمله ویژگی جامعه کارگری است.

دستگیری قماربازان در رشت

فرمانده انتظامی رشت نیز در جلسه مذکور با اشاره به گزارش مردمی مبنی بر قماربازی افرادی در بخش لشت‌نشاء اظهار کرد: ماموران انتظامی موضوع مذکور را به صورت ویژه پیگیری کردند.

رحیم شعبانی از شناسایی و دستگیری 10 نفر متهم قمارباز با هماهنگی مرجع قضایی در لشت‌نشاء خبر داد و افزود: 17 میلیون و 620 هزار ریال پول نقد، آلت استعمال مواد مخدر و به همراه مقداری مواد مخدر از نوع تریاک و سوخته تریاک از متهمان کشف و ضبط شده است.

به گفته وی، قماربازان مذکور با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند و تصمیم قانونی برای این افراد اتخاذ شده است.


ایجاد 3 منطقه آزاد جدید در کشور
به گزارش تابناک گیلان ، مهدی بازارگان دقایقی پیش در پانزدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر اظهار کرد: هفت منطقه آزاد در کشور وجود دارد.

وی از اضافه شدن حدود سه تا چهار منطقه آزاد خبر داد و گفت: خط مشی مناطق آزاد توسعه روابط با همان منطقه آزاد است.

این مسئول از ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشورهای حاشیه خزر خبر داد و خواستار بررسی دقیق این مسئله در اجلاس مذکور شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی نیز در اجلاس مذکور با اشاره به تاکید رئیس جمهوری در افزایش تعاملات اقتصادی منطقه خزر، شرایط برای شکوفایی بیشتر اقتصاد کشورهای این منطقه فراهم است.

رضا مسرور افزایش همکاری با کشورهای حاشیه خزر را در تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی به مرکز داد و ستد کالای راهبردی مهم دانست.

وی به فعالیت بورس کالای منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: در چند ماه اخیر 200 هزار تن کالا در بورس منطقه آزاد انزلی خرید و فروش شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه این همکاری‌ها با حفظ منافع مشترک تمام کشورهای عضو ادامه می‌یابد، تصریح کرد: امروز این اجلاس با توجه با تاکید رئیس جمهور مبنی بر لزوم افزایش تعامل با کشورهای منطقه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مسئول درباره ویژگی منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: بندر کاسپین با 22 پست اسکله و ظرفیت تبادل 15 میلیون تن کالا در منطقه آزاد انزلی در حال ساخت است که پس از بهره‌برداری مزیت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند.

مسرور منطقه آزاد انزلی را با 9 هزار و 400 هکتار وسعت دارای موقعیت‌های ممتازی برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: معافیت‌های 20 ساله مالیاتی و وجود پنجره واحد برای رسیدگی به امور ارباب رجوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ویژگی‌های منطقه آزاد برشمرد.


دیپلماسی اقتصادی اولویت ما است
به گزارش تابناک گیلان ، محسن پاک‌آیین دقایقی پیش در پانزدهمین شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر برگزاری اجلاس مذکور را در توسعه روابط تجاری کشورهای حاشیه خزر مهم دانست.

وی توجه به بهبود روابط تجاری کشورها را از برنامه‌های مهم در سال جاری عنوان کرد و گفت: امسال را سال خوبی برای روابط ایران و جمهوری آذربایجان می‌دانیم و آینده مناسبات دو کشور روشن است.

این مسئول افزود: دولت منافع بخش‌خصوصی را منافع خود می‌داند و بخش‌خصوصی نیز این نظر را دارد و اولویت ما تاکید بر دیپلماسی اقتصادی است.

وی با بیان اینکه زمینه همکاری در بخش‌های تجارت، ترانزیت و انرژی بین کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد، تصریح کرد: به‌زودی شاهد تحولات خوبی در بخش انرژی خواهیم بود.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اتصال شبکه ریلی منطقه را در افزایش مبادلات تاثیرگذار دانست و گفت: اکنون بهترین ارتباط را با کشورهای حاشیه دریای خزر داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال مذاکره برای توسعه همکاری‌ها با بانک توسعه اسلامی و سازمان اقتصادی اکو هستیم، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته روسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان دیدارهای متعددی داشتند و اسناد مهمی را امضا کرده‌اند.

پاک‌آیین سفر بازرگانان و بخش خصوصی اتاق‌های ایران، تبریز، اردبیل و گیلان به جمهوری آذربایجان و برقراری پروازهایی از شهرهای ایران به باکو را از اقدام‌های مهم در یک سال گذشته عنوان کرد.

وی با بیان اینکه با وجود لغو روادید سفرهای زیادی به کشور ما شده است، خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون گردشگر آذری در یک سال گذشته به ایران سفر کردند.

به گفته سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، بخش‌خصوصی باید منافع دولت‌ها را منافع خود بداند و بخش دولتی نیز تلاش خود را برای بسترسازی ایفا کند تا مشارکت دو طرف محقق شود.

وی درباره تسهیلات در بخش صدور روادید و بهتر شدن امور گمرکی یادآور شد: انتظار می‌رود در مبادی ورودی به تجار ایران روادید داده تا زمینه‌ها برای افزایش همکاری فراهم شود.

پاک‌آیین برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر را زمینه‌ساز توسعه تعامل طرفین و تحکیم همکاری‌ها عنوان کرد.


مهم‌ترین رسالت شورا، خدمت به مردم است
به گزارش تابناک گیلان ،یونس محمودی بعد از ظهر امروز در همایش گرامیداشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی با تبریک این روز به اعضای شوراها و شهرداران، اظهار کرد: شوراها با رای قاطع مردم منتخب می‌شوند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) درباره شوراها افزود: هیچ پشتوانه‌ای مهم‌تر، حیاتی‌تر، اساسی‌تر و موثرتر از شورا و مشورت با یکدیگر نیست.

فرماندار شفت با بیان اینکه شوراهای منتخب از زمان تولد و تاسیس فاصله‌های فکری، فرهنگی و طبقاتی را از بین برده‌اند، ادامه داد: شوراها عامل انبساط بین ملت و دولت هستند.

وی با تصریح بر اینکه باید نهایت تلاش خود را برای رضایتمندی خدا و مردم به‌کار گیریم، خاطرنشان کرد: خدمت به مردم و رسیدگی به امورات شهری و روستایی مهم‌ترین رسالت شوراها بوده و نگاه تحلیل‌گران و جامعه‌شناسان به شوراها نگاهی توأم با مردم‌سالاری دینی است.

محمودی مردم را به دلیل حضور گسترده آنها در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین تصمیم‌ساز خواند و گفت: نقش ما در مقابل مردم عارضی و ثانوی است.

وی توجه به مبنای تفکر شوراها را مهم خواند و گفت: زمانی که بتوانیم شریعت، دیانت و علم را در کنار هم قرار دهیم آنگاه کارآمد هستیم.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه شوراها مجری نیستند و اختیار تصمیم‌گیری ندارند، یادآور شد: تصمیم‌گیری به‌عهده شهرداران و دهیاران است.

رئیس شورای اسلامی شفت نیز در ادامه جلسه مذکور با اشاره نامگذاری دولت ملت، همدلی و همزبانی توسط مقام معظم رهبری، تصریح کرد: امیدورایم شوراها نیز این شعار را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و با یکدیگر همدل و همزبان باشند.

علی رضایی با بیان اینکه بر اساس فرموده امام راحل امروز اوج مردم سالاری دینی در شوراها نمایان شده است، به فعالیت خوب شوراهای شهرستان شفت در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم در سال جدید نیز مطالبات به حق مردم را اجرایی کنیم.

در مراسم مذکور از تعدادی اعضای شوراهای نمونه شهر و روستای شفت تجلیل شد.


اورژانس بیمارستان صومعه سرا ساخته شد
به گزارش تابناک گیلان ، انوش برزیگر عصر امروز در مراسم آغاز ساخت بزرگ‌ترین اورژانس بیمارستانی غرب گیلان در این شهرستان با تبریک 9 اردیبهشت ماه روز شوراها و ولادت امام علی (ع) اظهار کرد: با ساخت این اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا قابلیت تبدیل به یک قطب درمانی در غرب گیلان را دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل داده شده از طرف وزارت بهداشت و درمان، ساخت این اورژانس باید در مدت یک سال به پایان برسد اما به مردم استان به‌ویژه مردم خوب و فهیم صومعه‌سرا قول می‌دهیم در کمتر از دو سال کار احداث اورژانس مذکور به اتمام برسد و در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این اورژانس در زمینی به مساحت بیش از یک‌هزار مترمربع احداث می‌شود، گفت: این ساختمان در چهار طبقه با یک سالن کنفرانس 400 نفره ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: برای ساخت چنین پروژه بزرگی نیاز به اعتبار زیادی داریم و اعتباری که برای این امر در نظر گرفته شده، بیش از 8 میلیارد تومان است.

برزیگر خاطرنشان کرد: امیدواریم با ساخت این مجموعه بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری به مردم صومعه‌سرا و دیگر هم‌استانی‌های عزیز ارائه دهیم.

 بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا دارای 100 تختخواب بوده و 130 پرسنل پرستاری نیز به صورت شبانه‌روز در آن مشغول فعالیت هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار