کد خبر: ۲۹۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 17 September 2016

گسترش فناوری های نوین به ویژه فضای مجازی و سایبری در دنیای کنونی سبب شده تا از این ابزار به عنوان سلاحی کارساز در میدان های جنگ نرم استفاده شود و در این میان هر کشور و گروه و سازمانی که از این فناوریها بیشتر بهره گیرد به راحتی راه را برای برد و باخت خود باز می کند.


پیشرفت های دنیای فناوری در جهان چنان سرعت گرفته که کشورهای بزرگ برای سیطره بر سایر نقاط هرچه بیشتر به این فناوری ها چنگ می زنند، در این میان استفاده از ابزار فضای مجازی نمود مجزایی یافته تا آنجا که به یکی از ابزارهای تعیین کننده در برد و باخت های گوناگون تبدیل و خود جبهه بزرگی به نام جنگ نرم را تشکیل داده است.
کودکان ما از خردسالی با این فضاها در ارتباط بوده و پای حرفهایشان که بنشینی بخش بزرگی از استدلال های خود را از اینترنت و فضای مجازی می آورند.
هر فرد با در دست داشتن تنها یک گوشی موبایل پیشرفته می تواند با جهان پیرامون و دورترین نقطه دنیا ارتباط تنگاتنگی برقرار و عکس، فیلم و صدا و خبرهای مختلف را مبادله کند.
شاید در گذشته تصور ارتباط های آنلاین و تصویری برای افراد سخت بوده اما اینک استفاده نکردن از این ظرفیت ها نوعی عقب ماندگی محسوب می شود.
مرتضی شجاعی کارشناس اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: اگر در گذشته فردی سواد خواندن و نوشتن نداشت وی را بیسواد می دانستند اما اکنون اگر فردی کار با رایانه و اینترنت و ابزار و تجهیزات ارتباطی را وارد نباشد بیسواد تلقی می شود.
نمونه بارزی از نقش تعیین کننده فضای مجازی را می توان در درگیری های اخیر کشورهای همسایه از جمله ترکیه یافت که استفاده به موقع از آن سبب دگرگونی کودتایی بزرگ شد.
رئیس یکی از دستگاههای امنیتی شهرستان زابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امروزه دشمنان برای غلبه بر کشورهای دیگر نیاز به جنگ های سخت و پر هزینه ندارند بلکه از روش های مختلف و با برنامه ریزی های دقیق اهداف خود را پیش می برند.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: کشورهای مختلف در عصر کنونی با استفاده از فناوری های نوین و فضای مجازی به دنبال رسیدن به اهداف خود برآمده اند.
وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از هجمه های نرم دشمنان باید فرهنگ مقابله با آنها را در جامعه ارتقا داد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در جنگ سوریه و اسرائیل مردم این کشور چنان غرق فضای مجازی شدند که از اوضاع داخلی کشور خود غافل بودند.
این مسئول امنیتی خاطرنشان کرد: همچنین از سایر نمونه های کاربرد فضای مجازی می توان به راهکار اردوغان در کودتای ترکیه اشاره کرد که چگونه با انتشار تصاویر خود توانست نتیجه کودتا را دگرگون کند.
وی با اشاره به برخی رویدادها در شهرستان زابل که از طریق فضای مجازی بصورت نادرست منتشر و یا بزرگنمایی می شود بیان کرد: به عنوان مثال یک مورد اسید پاشی ناشی از اختلافات خانوادگی در این شهرستان چنان از طریق فضای مجازی بزرگ نمایی شد که این موضوع به سایر اسید پاشی ها در شهرستان های دیگر متصل شد در صورتی که اسید پاشی این منطقه مساله ای مجزا و بدون ارتباط با آنها بود.
وی ادامه داد: نباید مردم اخبار و مشکلات محلی را به گونه ی نادرست در فضای مجازی انتشار داده و سبب تشویش در جامعه شوند.
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از خانواده ها به واسطه استفاده نادرست برخی افراد از فضای مجازی ضربه های جبران ناپذیری خورده اند، ضروری است فرهنگ استفاده از فضای مجازی نخست از اجتماع کوچک خانواده آغاز شود و والدین نحوه استفاده صحیح از این ابزار و نرم افزارها را به فرزندان شان بیاموزند و بر آنها نظارت داشته باشند.
انتشار اخبار مثبت و منفی به گونه نادرست می تواند آثار سوء جبران ناپذیری به بار آورد بنابراین باید در استفاده از این ابزار حساس و در دسترس توجه ویژه ای داشت.

**تکیه به مبادی رسمی خروجی اخبار راهکار دفع خطرات فضای مجازی
گرچه سهولت استفاده از فضای مجازی سبب رشد شایعات در جامعه شده و انتشار اخبار درست و نادرست موجب سردرگمی مردم می شود اما در این میان رسانه های رسمی و دارای مجوز به ویژه خبرگزاری ها، پایگاههای خبری و مبادی دیگر که اخبار را به صورت صحیح و تایید شده منتشر می کنند بیش از پیش مورد اقبال عمومی قرار می گیرند و بسیاری از مخاطبان برای تشخیص اخبار صحیح از غلط به این قبیل رسانه ها رجوع می کنند.
کارشناس ارشد رسانه در استان معتقد است: امروزه تبادل اطلاعات و انتشار اخبار به واسطه گسترش تجهیزات و ابزارهای نوین ارتباطی در جهان به سرعت انجام می شود و از آنجایی که رسانه های اجتماعی رشد شتاب ناکی گرفته و هر فردی توانایی تولید اطلاعات دارد و از قضا این رسانه ها با اقبال عمومی نیز رو به رو شده اند، در این بستر و عرصه هر رسانه ای که اطلاعات انحصاری ارائه کند اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی که خود را با نام «س.ح» معرفی کرد افزود: اینک که از عصر اطلاعات و ارتباطات عبور کرده و به عصر پردازش اطلاعات وارد شده ایم و در هر لحظه میلیونها خبر در دنیا منتشر می شود و مخاطبان را سردرگم می کند، رسانه ای موفق تر است که اخبار را بنحو مناسبی پردازش کرده و با رعایت سه اصل «صحت، سرعت و دقت» به مخاطبان انتقال دهد.
وی بیان کرد: در دنیای کنونی هر کشور و گروهی که قصد تجاوز به کشور دیگری را داشته باشد ابتدا آتش تهیه را با جنگ نرم و بهره گیری از رسانه های ارتباط جمعی بر سر مردم آن کشور و افکار عمومی ریخته و پس از آماده کردن ذهن ها به راحتی وارد آن کشور می شود به عنوان مثال آمریکا وقتی قصد حمله به عراق را داشت مدتها قبل از طریق رسانه ها چنان افکار عمومی جهان را علیه صدام و حزب بعث آماده کرد که بسیاری از مردم جهان و حتی مردم عراق از حمله آمریکا به عراق حمایت کرده و حتی خودشان از سران آمریکا درخواست کردند که به عراق حمله کند.
س.ح اظهار داشت: گروهکهای تروریستی نیز نقش و جایگاه رسانه را به خوبی شناخته و با استفاده از این ابزارها چنان رعب و وحشتی در میان مردم برخی کشورها ایجاد کرده بودند که با هر حمله به راحتی برخی مناطق را به اشغال در آوردند.
رضا تهرانی مقدم کارشناس روابط عمومی نیز در این باره می گوید: نقش مبادی رسمی انتشار خبر در روزگاری که هر فرد با در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند می تواند اخبار را به نحوه دلخواه انتشار دهد بسیار دشوار و حساس شده است.
وی ادامه داد: اهمیت انتشار اخبار و فضای مجازی برای تمام افراد حتی گروه هایی همچون داعش نیز روشن است.
وی افزود: گروه هایی همچون داعش قبل از حمله نظامی به هر منطقه ای ابتدا کلیپ هایی رعب انگیز از فعالیت های خود ساخته و منتشر می کنند تا بتوانند مردم آن منطقه را راحتتر تسلیم کنند.
کارشناس روابط عمومی تصریح کرد: مردم بسیاری از مناطق از بیم کارهای وحشیانه گروه داعش، منطقه خود را بدون هیچ درگیری به این افراد تسلیم کرده اند.
تهرانی مقدم خاطرنشان کرد: استفاده ابزاری از فضای مجازی بصورت سرطان گونه ای در حال پیشرفت است و این ابزار اسلحه اصلی جنگ نرم در جهان شده است.
وی بیان کرد: امروز دشمن تا حد زیادی توانسته است از طریق فضای مجازی بر افکار قشرهای مختلف جامعه تاثیر گذاشته و در بسیاری از زمینه ها مانند انتشار عکس های بی بند و باری، مد غربی و ایجاد دوستی نسبت به دشمنان همچون آمریکا پیشرفت هایی داشته باشد.
کارشناس روابط عمومی ادامه داد: یکی از راهکارهای شوم دشمنان انعکاس بی رویه اخبار کذب و شایعات است که متاسفانه با توجه به حجم کپی برداری مردم ایران از مطالب مختلف این شایعات به سرعت پخش می شوند.
وی افزود: انتشار اخبار مختلف و رد و تائید شدن آنها سبب نوعی سردرگمی در افراد جامعه برای تشخیص صحیح از غلط شده است.
وی تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که هر نظام و دولتی مبادی رسمی برای انتشار اخبار خود دارد که از جمله آنها می توان به اخبار صدا و سیما و خبرگزاری اشاره کرد.
تهرانی مقدم خاطرنشان کرد: نقش خبرگزاری و پایگاه های خبری رسمی که به راحتی و از طریق فضای مجازی در دسترس هستند را نباید نادیده گرفت زیرا این مبادی می توانند در کمترین زمان صحیحترین اخبار را به افراد جامعه انعکاس دهند.
با توجه به اهمیت فضای مجازی باید به نحوه استفاده صحیح از این ابزار تاکید بیشتری داشت و بهتر است آموزش های لازم در سنین پایین و از دوران دبستان به کودکان ارائه شود تا همواره گوی سبقت را از دشمنان ربوده و در کارزار پیشرفت تکنولوژی مغلوب قدرت های مختلف و نیز در حسرت زندگی مردم آنها نباشیم.
فرهنگ استفاده از ابزارها و تجهیزات ارتباطی باید بنحو شایسته ای در جامعه ترویج و گسترش یابد تا هر فردی ناخواسته و ندانسته سبب تشویش اذهان عمومی نشود، متاسفانه برخی افراد بدون آگاهی از عواقب استفاده از فضای مجازی و اینترنتی اقدام به انتشار مطالب و عکس و فیلم می کنند که هم برای خود و هم خانواده های دیگر مشکل ساز می شوند و حیثیت خانوادگی دیگران را به خطر انداخته و خود نیز گرفتار قانون و قضا می شوند و آینده شان را بخاطر یک اشتباه کوچک به مخاطره می اندازند.
خبر دستگیری عامل هتک حیثیت دختری در زاهدان از طریق انتشار عکس های خصوصی در شبکه های اجتماعی نمونه ای از این دست ناآگاهی هاست.
سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان گفت: خانمی که با انتشار عکس های خصوصی و مطالب غیراخلاقی در شبکه های اجتماعی اقدام به آزار و هتک حیثیت نامزد سابق همسر خود می کرد دستگیر شد.
سرگرد علی سرحدی افزود: در پی مراجعه خانمی به این پلیس و طرح شکایت مبنی بر انتشار عکس های خصوصی اش در شبکه های اجتماعی به همراه زیرنویس های غیر اخلاقی و اهانت آمیز پرونده ای تشکیل شد و شناسایی و دستگیری عامل آن در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: با بررسی فنی و تخصصی کارشناسان فتا، ظرف مدت کوتاهی متهم شناسایی، دستگیر و به این پلیس انتقال داده شد.
سرحدی ادامه داد: متهم که خانم جوانی است در اظهارات خود گفت: شاکیه نامزد سابق همسرم است، عکس ها و اطلاعات شخصی وی را از تلفن همراه همسرم برداشتم و به منظور آزار و اذیت وی اقدام به پخش آنها کردم و هرگز گمان نمی کردم توسط پلیس شناسایی شوم.
سرپرست پلیس فتا انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: متهم پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
رسانه ها اعم از رادیو، تلویزیون، نشریات، خبرگزاری ها، پایگاههای اینترنتی و گوشی های موبایل و امثال آن همانگونه که نقش بسیار مهمی در ترسیم دهکده جهانی دارند و در واقع جهان را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده و راهگشای حل بسیاری از مشکلات شده اند، به همان اندازه نیز اگر فرهنگ استفاده از آن در جامعه گسترش نیابد و کار اطلاع رسانی به اهل فن و متخصص آن واگذار نشود زمینه ساز تشویش اذهان و بروز مشکلات عدیده برای مردم خواهد شد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار