فیلم مستند «زیمل بلوچستان» به کارگردانی مازیار مشتاق گوهری، داستان زندگی و کار نوازنده و خواننده موسیقی بلوچ به نام گل محمد بلوچی را روایت می کند که برای گذران زندگی مشغول مسافرکشی بین شهری در بلوچستان است.
کد خبر: ۳۱۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷ 27 October 2016
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان به نقل از روابط عمومی جشنواره ی بین المللی «سینما حقیقت»، مازیار مشتاق گوهری با آخرین اثر مستندش، «زیمل بلوچستان»، متقاضی شرکت در دهمین دوره ی جشنواره ی بین المللی «سینما حقیقت» شده است.
این فیلم مستند 90 دقیقه یی، داستان زندگی و کار نوازنده و خواننده موسیقی بلوچ به نام گل محمد بلوچی را روایت می کند که برای گذران زندگی مشغول مسافرکشی بین شهری در بلوچستان است.
او برای تشکیل یک گروه موسیقی بلوچی و در جستجوی اعضای تیم، به کل بلوچستان سفر می کند؛ در این سفرها به دیدار استادان مختلف، به ویژه استاد خودش که در بستر بیماری است می رود و آنان را دعوت به همکاری می کند، اما در این راه درگیر اتفاق های بسیاری می شود.
در این سفرها وضعیت استادان موسیقی بلوچ و انواع موسیقی بلوچستان به تصویر کشیده شده و گل محمد بلوچی هم با پشت سر گذاشتن چالش های فراوان موفق می شود در یک جشنواره ی موسیقی به همراه گروه جدیدش شرکت کند، اما در نهایت برای گذران زندگی مجبور به مسافرکشی می شود.
پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده ی این فیلم، مازیار مشتاق گوهری است. محمدرضا تیموری (تصویربردار)، حسن شبانکاره (صدابردار و صداگذار)، بابک بهرام بیگی (تدوینگر)، گل محمد بلوچی (گوینده و آهنگساز)، غلامعلی سرگزی (مدیر تولید) و بابک مشتاق گوهری (عکاس) از دیگر دست اندرکاران تولید این اثر مستند هستند.
مستند «زیمل بلوچستان» برای نخستین نمایش عمومی، تحویل دبیرخانه دهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» شده است.
مازیار مشتاق گوهری متولد سال 1357 در جیرفت و ساکن شهر زاهدان است. از آثار مستند وی می توان به مچ، گاندو، پرواز در آب، مرجان ها، میرزا، بدوار، سچانوک، ماجراجویان، آیین همدلی، دست بافت های سیستان و بلوچستان اشاره کرد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره ی جشنواره ی بین المللی فیلم مستند ایران، «سینما حقیقت»، را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت، بهترین راهنما است» که از فرموده های امیرالمؤمنین (ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار