کد خبر: ۳۲۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵ 15 November 2016

چابهار را چهار بهار گفته اند به این دلیل که هوای این دیار همیشه بهاری است، اگر چه هوای چابهار برای عمده میهمانان در طول سال گرم به نظر می آید اما به گواهی آمار هواشناسی خنک ترین بندر جنوبی کشور است می باشد. بارانهای تابستانه (مونسون) و زمستانه(مدیترانه ای)گاه وبی گاه طراوت خاصی به آن می بخشد و"گلهای کاغذی" و درختچه های همیشه سبز "سمر" برای میهمانان و تازه واردان یاد آور بهار جاههای دیگر میهن است.

چابهار پدیده های چشم نواز زمین شناسی، ژئومورفولوژیکی بسیاری را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به کوههای مینیاتوری یا کوههای مریخی (حاصل فرسایش هزار دره ای تشکیلات مارنی ) ، گل فشان ها و از جمله بزرگترین گل فشان فعال کشور (گل فشان "ناپگ" یا نافک که در باور اهالی به معنی ناف دریاست)،حفره ها ،قارها و پرتگاههای ناشی از سولیفلوکسیون و فرسایش انحلالی تشکیلات آهکی ،تالابهای کوچک و بزرگ ، دریاچه صورتی (در اثر فعالیت نوعی آبزی در منطقه جذر و مد دریا آب به رنگ صورتی در آمده است)، ساحل صخره ای دریای بزرگ، ساحل سبز، ناشی از فعالیت و رشد جلبک های آبزی پدید آمده ، ساحل شنی با خرچنگ های ریز و درشت فراوان، جنگل مانگرو (حرا) در مصب رودخانه باهو به دریای عمان ،جزیره مرغابی یا جزیره شیطان(بدلیل اینکه در موقع مد زیر آب می رود و در هنگام جزر بیرون می آید به جزیره شیطان موسوم گردیده است) بعنوان تنها جزیره استان سیستان و بلوچستان،رودخانه های عریض بادره های فرسایشی خیال انگیز (فرسایش خندقی) جنگلهای سمر(کهور پاکستانی )، چش زارها، کلیر زارها، جنگل های کهور ایرانی، درختان دیرزیست و منحصر بفرد(انجیر معابدو...) ، باغات موز ،انبه،پاپایا (خربزه درختی )،گواوا، چیکو ،روستاهای کپری ،روستاهای شن(ماسه) گرفته،مزارع پرورش میگو،بنادر صیادی وماهیگیری ،صنایع لنچ سازی ،مساجد بی شمار سبک هندی وپاکستانی آثار و ابنیه تاریخی (مسجد جامع طیس ،قلعه پرتغالیها، مقبره غلام رسول و...) و...می توان اشاره کرد.

منطقه چابهار جزء معدود مناطق کشور است که مملو از جاذبه های بی نظیر و کم نظیر طبیعی و تاریخی است. به گفته بسیاری از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دست اندرکاران عرصه طبیعت و گردشگران این منطقه، چابهار قابلیت تبدیل شدن به قطب طبیعت گردی کشور را داشته و از این حیث از بسیاری از مقاصد گردشگری کشور برتر است. وجود جاذبه های طبیعی در این نقطه از کشور مرهون شرایط اقلیمی، موقعیت خاص مکانی و جغرافیای تاریخی در ادغام با تحولات زمین ساختی و سایر متغیرهاست.

در این منطقه می توان پدیده های متعدد ژئوتوریستی همچون فروسایی یا ساییدگی ، دگرشیبی یا ناجوری، فرسایش تفاصلی، هم شیبی، خوردگی، رخنمون یا برون زد و غیره را مشاهده کرد. جمیع این پدیده ها، خود می توانند به صورت منفرد، جاذبه های زیبایی محسوب شده و حجم انبوهی از اکوتوریست ها را به این منطقه سوق دهند.در خصوص جاذبه های تاریخی نیز می توان گفت ، یکی از مراکز مهم باستان شناسی کشور نیمه فلات شرقی است. این منطقه شامل استان های خراسان ، کرمان و سیستان و بلوچستان است .

مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان با اشاره به اين نکته که در استان بیش از 50 منطقه نمونه گردشگري مصوب وجود دارد، تصريح کرد: استان پهناور سيستان و بلوچستان آثار باستاني و اکوتوريسم فراواني دارد که کوه هاي مريخي يا مينياتوري چابهار يکي از جذاب ترين اين مناطق است.

«مشتاق گوهری»، در گفت وگو با ایسنا افزود: امکان سنجي منطقه نمونه گردشگري کوه هاي مينياتوري و جاذبه هاي طبيعي اين منطقه به لحاظ جذب گردشگر مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت و در پي آن کمپينگ گردشگري در اين منطقه براي رفاه حال گردشگران ساخته شد.

وي به ترويج ورزش هاي تفريحي و آبي و ساير امکانات در منطقه اشاره مي کند و مي گويد: از مهم ترين زيرساخت ها و امکاناتي که سرمايه گذار مي تواند در اين منطقه براي جذب درآمد و گردشگر اضافه کند مي توان به راه اندازي تاکسي دريايي، فراهم کردن امکانات در راستاي توسعه و ترويج ورزش هاي آبي در سواحل زيباي چابهار و ... اشاره کرد.

وی افزود: کوه هاي مريخي که به آن مينياتوري نيز گفته مي شود از جمله جاذبه هاي بديع و ديدني چابهار است که گردشگران زيادي را از داخل و خارج کشور جذب خود کرده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار