دکتر محمدتقی فرور از موسسین سازمان حفاظت محیط زیست:
اداره کلی در وزارت نیرو داریم به عنوان اداره كل رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك. وظیفه این بخش مراقبت از آن است که آبی از ایران به خارج از کشور نرود، خوب افغانستان هم همین کار را کرده الان. این هم نتیجه اش، آیا خوب است؟
کد خبر: ۳۳۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 19 November 2016

مردم منطقه تالاب هامون را زنده می‌کنند/ لزوم جنبش مردمی در برابر دولت‌ها 

از موسسین سازمان حفاظت محیط زیست است؛ مردی خاص از جنس طبیعت؛ گیاه‌خوار؛ مصمم؛ جدی و البته شوخ و خندان و دارای چهره‌ای فتوژنیک. با هر قشری به زبان خود بهترین رابطه را می‌گیرد؛ فرقی ندارد روحانی دینی باشی و یا یک ذی‌نفوذ و ریش‌سفید، صنعتگر باشی و یا نماینده دولت. بی‌شک در جمله سوم تصور می‌کنی اصل جنس را یافته‌ای! دانشمندی که مصادر علمی فراوانی را کسب کرده و حال به قول خودش دنبال خدا و خرما همزمان است؛ حفظ محیط زیست و توسعه صنعت.

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان از چابهار محمدتقی فرور متولد ۱۳۲۰ در قفقاز از مادری شاهسون و پدری نخجوانی الأصل. از دبیرستان البرز تهران به بیروت رفته و در دانشگاه آمریکایی بیروت مهندسی عمران و معماری خوانده است. سپس در آمریکا به ادامه تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک پرداخته و در نهایت دکترای خود را در رشته اکولوژی و علوم اجتماعی از دانشگاه واشنگتن در سال 1351 اخذ و همان سال به ایران می‌آید. وی در حال حاضر رئیس کنسرسیوم بین المللی قرق‌های بومی (ICCA Consortium) و عضو هیأت امنای بنیاد پاول در سوئیس و رئیس هیأت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA) در ایران می‌باشد.

این موسس سازمان حفاظت محیط زیست و از پیشکسوتان این حوزه در پاسخ خبرنگار تابناک در خصوص تمام بودن کار تالاب هامون گفت معتقد به پایان هامون نیستم و چون با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد مشغول کار هستیم از موضوع کاملا مطلع هستم و میگویم در خصوص جلوگیری از خشک شدن تالاب هامون کارهای بسیاری انجام شده است.

وی گفت مهمترین کار در حوزه اجتماعی صورت گرفته و در تلاش برای فعال سازی اقوام و بومیان در قالب تشکل های بومی هستیم، به طوریکه تشکلی بومی از عشایر و اقوام درگیر موضوع برای فشار بردولت و پیگیری موضوع ایجاد شود و نیز ایجاد چنین تشکلی برای چانه‌زنی با دولت افغانستان در آنسوی مرز هم هدف ماست.

عضو هیأت امنای بنیاد پاول سوئیس با اشاره به آنکه تالاب هامون مشترک بین ایران و افغانستان است گفت به همان میزان که عواید تالاب برای مردمان حاشیه آن چه در ایران و چه در افغانستان مفید است، مضرات خشکسالی آن دامنگیر است و خود مردم حاشیه تالاب بیش از همه به این موضوع واقفند.

وی ادامه داد حاشیه نشینان تالاب در دو طرف مرز افرادی مشترک المنافع هستند؛ در اصل با یکدیگر منافع مشترک فراوان دارند، در ارتباط قومی هستند و وصلت می کنند. ما به دنبال متشکل کردن همین افراد در آنطرف مرز هم هستیم. هر تشکل به دولت خود فشار بیاورد تا خطاهای گذشته که منجر به معضل کنونی و شاید بحران آینده شود را جبران نماید.

پیشکسوت حفاظت محیط زیست افزود معتقدم خطاهای بسیاری در مورد هامون صورت گرفته که باید جبران شود. ما اداره کلی در وزارت نیرو داریم به عنوان اداره كل رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك. وظیفه این بخش مراقبت از آن است که آبی از ایران به خارج از کشور نرود، خوب افغانستان هم همین کار را کرده الان. این هم نتیجه اش، آیا خوب است؟

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان فرور که برای بررسی موضوع پتروشیمی مکران به چابهار آمده در خصوص اهدافش از این سفر و کارگاه مطالبی مختلف بیان داشت که در گزارشی مجزا منتشر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
جناب اقای فرور باور کنید خطایی که ما به عنوان حفظ امینت انجام داده ایم بیش از دولت افغانستان به مردم طبیعت واکولژی منطقه صدمه زده درطول تاریخ مردم دو طرف مرز بدلیل خویشاوندی ها با همدیگر روابط و مبادلات داشته اند وهمین روابط وقومیت ها حتی تامین کنند اب منطقه وهامون بوده است متاسفانه امروز کسانی برای منطقه تصمیم میگیرند. که دستور دستگیری سابورا صادر میکنند
خلیل دهمرده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
چه عجب یه آدم حرفه ای به این موضوع وارد شد، واقعا صدای ما که به جایی نرسید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
چهقدر حرکت خوبی است جنبش مردم
محمد علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
سلام جناب دهمرده که سلام وخطابی هم باشد به نمایند ه محترم زابل دکتر دهمرده همینقدر که مطلب را مطالعه و اظهار نظر فرمودید. جنبش است کافیه دهها وصدها نفر به قضیه ورود کنند دهها وصدها ایده کارگشا ارائه خواهد شد باور کنید سیستان خاکی دارد که گاها با بودن همین ماشین الات مکانکی روز برای بستن رود خانه ها دنبال انسانهای محلی برای بستن وکنترل سیلابها میگشتند که به بندباف معروف بودند و گزینه هایی که با ازدست دادن انان متحمل صدمات جبران نا پذیری گشته ایم
قنبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
اگر دولت ها دخالت نمیکردن وضع هامون این نبود
بهترین کار همین فعال سازی حرکات مردمی است
فاطمه خامنه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
چه وعده خوبی داد که تالاب خشک نشده است.در عمل باید ببینیم چکار میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
خانم خامنه. باور کنید از دید سیاستها وتقابلهای سیاسی هامون خشک شده دولت افغانستان از انچنان که ما حاکمییت را در کشور خودمان می بینید بر کل مردم خود حاکمیتی چندانی ندارد. ارتباطات مردمی وقومیتی اهالی دو طرف مرز چون گذشته فرصتی است تا سیاستمداران بصورت قانمند به تثبت حقابه که حق مسلم مردم سیستان است برسند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار