کد خبر: ۳۳۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ 30 November 2016
حدود 2 سال است که از آغاز فعالیت مجدد هیئت هندبال در استان می گذرد، آغازی باشکوه که باعث شد بالاخره بعد از سال ها خواب زمستانی و حال ناخوش این ورزش، شاهد احیای آن و تلاش بی وقفه مسئولان و ورزشکاران هیئت هندبال استان برای حرکت رو به رشد این رشته ورزشی جذاب و پرنشاط باشیم. آری این روزها تلاش برای ساختن پایه های این رشته، استعدادیابی و پرورش آنها، تشکیل تیم در رده های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان، توسعه آن در شهرهای استان و به طور کلی شاهد عزمی جدی برای ساختن دوباره هندبال سیستان و بلوچستان هستیم.
همت مسئولان جدید هیئت هندبال استان باعث شده است که این روزها بتوان از اقدامات انجام شده و موفقیت های به دست آمده برای این رشته پر طرفدار در استان سخن گفت، طی این مدت هندبال در استان جان تازه ای گرفته است و با ورود مشتاقان و دلسوزان ورزش روزهای روبه رشدی را تجربه می کند و به واسطه آن هندبالیست های سیستان و بلوچستان امسال موفق به کسب 2 مقام ارزشمند در کشور شده اند که به طور قطع آغازی برای موفقیت های بزرگ تر است و باید به متولیان آن دست مریزاد گفت. 
ورزشکاران و دیگر اعضای با انگیزه و پر انرژی هیئت هندبال استان برای داشتن نمایندگانی در میادین مختلف کشوری و موفقیت در این عرصه با عزمی جدی گام برمی دارند آنها می خواهند استعدادهای سیستان و بلوچستان در این رشته را نیز به رخ بکشند. تشکیل و تقویت تیم های نوجوانان و جوانان و اعزام آنها به مسابقات قهرمانی کشور از اقدامات انجام شده در این رشته است.
مشکلات ورزش
رئیس هیئت هندبال استان می گوید: سیستان وبلوچستان ظرفیت ها و قابلیت های زیادی هم در هندبال بلکه در همه رشته های ورزشی دارد اما در برخی از این رشته ها با مشکلات زیادی از جمله بی مهری مسئولان، نبود زیرساخت های لازم و مدیریت نادرست مواجه است که نه تنها عاملی برای افول این رشته ها در منطقه محسوب می شود هم نام برخی از ورزش ها را به طور کلی از ذهن ها پاک می کند. 
«منصور نیک پناه» می افزاید: در دو سال اخیر فعالیت هیئت هندبال جان تازه ای گرفته است، این رشته در سال های گذشته نیز در استان وجود داشت اما به گونه ای که نمی شد از آن به عنوان هیئت و رشته ای فعال نام برد، با اقدامات انجام شده هیئت هندبال استان در زمینه برگزاری کلاس های آموزشی، در بالاترین سطح کشور قرار گرفته است، در زمینه مربیگری و داوری در بخش بانوان و آقایان هم تلاش های زیادی شده است تا دانش این افراد به سطح مربیان و داوران استان های دیگر نیز برسد.وی ادامه می دهد: این هیئت در سال گذشته و امسال تلاش کرده است تا با اعزام هندبالیست های استان در رده های سنی مختلف به مسابقات کشوری شرایط را برای رشد این رشته فراهم آورد و با کسب آمادگی برای سیستان و بلوچستان افتخار آفرینی کند که در نتیجه آن موفق به کسب رتبه و مقام های خوبی در کشور شده ایم که از جمله این افتخار آفرینی ها می توان به کسب مقام قهرمانی توسط تیم هندبال بانوان استان در رده سنی جوانان و مقام سوم تیم آقایان جوان در منطقه اشاره کرد.
نبود سالن اختصاصی 
وی اظهار می کند: توسعه و رشد هندبال در سیستان و بلوچستان در وهله اول نیازمند تجهیزات و اعتبارات کافی برای رفع موانع پیش روی این رشته است. این هیئت در همه نقاط استان حتی یک سالن اختصاصی برای انجام متمرکز و پیوسته تمرینات ندارد که با این وجود مجبوریم تمرینات تیمی را به صورت پراکنده در دیگر سالن های ورزشی انجام دهیم، اخیرا با کمک اداره کل ورزش و جوانان در سالن شهید فهمیده به صورت موقتی تمرین می کنیم.
وی تصریح می کند: آموزش یکی دیگر از عواملی است که می تواند در رشد و توسعه این ورزش کمک کند. بنابراین می طلبد دوره های تربیتی در بخش مربیان، داوران و بدنسازان به منظور کمک به ورزشکاران برای رسیدن به سطوح بالاتر برگزار شود.
وی ادامه می دهد: با توجه به حضور پررنگ تر بانوان نسبت به آقایان این رشته و کسب مقام های برتر و افتخار آفرینی بیشتر آن ها برای این استان در عرصه مسابقات کشوری می توان گفت که بانوان در هندبال عملکرد مطلوب تری داشته اند.وی ادامه می دهد: دو سال قبل رنکینگ این هیئت در کشور 32 بود یعنی پایین ترین رتبه کشوری در میان دیگر استان های فعال در این رشته به سیستان و بلوچستان تعلق داشت، اما با تلاش های انجام شده توسط هندبالیست های نوجوان و جوان، هیئت هندبال این استان با 10 رتبه صعود در جایگاه بیستم تقسیم بندی فدراسیون هندبال قرار دارد.
حضوردر لیگ دسته 2
رئیس هیئت هندبال استان اظهار می کند: سیستان و بلوچستان یک نماینده در لیگ دسته دو هندبال کشور دارد که با توجه به آمادگی این تیم برای حضوری قدرتمند در مسابقات پیش رو امیدواریم به لیگ دسته یک صعود کند و شاهد تحولی چشمگیر در ورزش هندبال استان باشیم.وی می گوید: هندبال مانند فوتبال و والیبال ورزشی خودجوش نیست که کودکان و بزرگسالان در کوچه ها و محله ها به رقابت در این رشته بپردازند، بلکه نیازمند نظارت مستقیم توسط مربیان و افراد مجرب است که اگر این نظارت انجام نشود آسیب دیدگی های زیادی را به همراه دارد زیرا این ورزش، رشته ای تکنیکی است، با روش های خاصی انجام می شود و نیازمند وجود مربیانی با دانش روز و بالا در این زمینه است. وی با اشاره به مشکلات پیش روی این هیئت در بخش آموزش اذعان می کند: در زمینه آموزش با مشکل اساسی روبه رو هستیم زیرا این استان فقط از مربیان و داورانی که مدرک درجه 2 دارند برخوردار است که تعدادی از آنها افرادی هستند که مدت هاست مدرک خود را تحویل گرفته اند و از تاکتیک های روز اطلاع دقیقی ندارند بنابراین می طلبد برای ارتقای سطح یادگیری آن ها به درجه های بالاتر کلاس های مربیگری و داوری برگزار شود.
استعدادیابی در مدارس
وی می افزاید: با توجه به این که استعدادهای این رشته در آموزش و پرورش نهفته است، هیئت هندبال استان در تفاهم نامه ای با این اداره کل به کارگیری و استفاده از دانش آموزان با استعداد در رشته هندبال را به عنوان گنجینه های آینده این هیئت، خواستار شده است. سال گذشته این استعدادیابی در بخش بانوان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار شد که نتیجه آن بسیار خوشایند بود زیرا در حوزه بانوان و رده تیمی جوانان شاهد کسب مقام قهرمانی در کشور شدیم.
نیک پناه خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده اواخر آذرماه امسال یک هفته با نام هفته هندبال در زاهدان نام گذاری می شود که در آن هفته شاهد برگزاری مسابقات ویژه ای در حوزه بانوان و آقایان زیر نظر مربیان و استعدادیاب های این رشته خواهیم بود. این امر زمینه ساز بسیار خوبی برای استعدادیابی و توسعه هندبال سیستان و بلوچستان است و پس از آن این برنامه در همه نقاط استان به منظور کشف و اعزام برترین های این ورزش به مسابقات کشوری انجام می شود.
منبع:روزنامه محلی سیستان‌وبلوچستان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار