کد خبر: ۳۳۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴ 05 December 2016
دلم برای چهره مادرم تنگ شده است. هر روز و هر ساعت صدایش را می شنوم، نوازش گرم دستانش را تجربه می کنم اما 10سالی هست که از دیدن چهره اش محروم شده ام. نمی دانم از آن زمانی که 8 ساله بودم چه قدر تغییر کرده است اما با همان تصویری که در کودکی از او به یاد دارم با او زندگی می کنم. بعد از این حرف ها، من هم چشم هایم را بستم تا خود را به جای او بگذارم اما این گونه نمی شود حسرت 10 سال ندیدن را تجربه کرد. هیچ وقت نمی توان با چند دقیقه چشم بستن حال کسی را فهمید که از 8 سالگی بر اثر پیشرفت تنبلی چشم، رفته رفته نابینا شد و دیگر امکان درمانش وجود نداشت. نابینایی، یکی از نمونه های معلولیت است که مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد. ناشنوایی، ناتوانی جسمی و حرکتی، معلولیت ذهنی و روانی و ... نیز از دیگر معلولیت هایی است که تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر آن هستند. به طوری که در سیستان و بلوچستان 34 هزار و 103 نفر معلول با این مشکلات درگیر هستند. این درحالی است که بسیاری از این معلولیت ها قابل پیشگیری است و با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان تا حد زیادی این میزان معلولیت را از جامعه حذف کرد. مدیرکل بهزیستی در این باره می گوید: سازمان بهزیستی در زمینه معلولان دو وظیفه اصلی برعهده دارد که یکی از آن ها پیشگیری از ایجاد معلولیت هاست و دیگری خدماتی که به معلولان ارائه می شود. اقدامات مربوط به پیشگیری از اهمیت بیشتری نسبت به درمان یا دیگر خدمات برخوردار است اما آن چه به عنوان وظیفه اصلی بهزیستی در این رابطه با معلولان در جامعه مطرح می شود متمرکز بر خدماتی است که این سازمان به جامعه هدف ارائه می دهد و اقدامات پیشگیرانه در حاشیه قرار می گیرد در صورتی که اهمیت آن بیش از اقدامات درمانی و خدماتی است.«محمدرضا سراوانی» ادامه می دهد: از آن جایی که پیشگیری از معلولیت، بسیار ساده تر و کم هزینه تر از درمان است 4 طرح پیشگیرانه در استان در حال اجراست که تاکنون نتایج مطلوبی را نیز به همراه داشته است.
سالانه 300 کودک از خطر نابینایی ایمن می شوند
وی تصریح می کند: یکی از طرح های پیشگیرانه بهزیستی، پیشگیری از بیماری تنبلی چشم است. این بیماری در صورتی که زیر 6 سالگی تشخیص داده نشود به نابینایی یا کم بینایی شدید در آینده منجر خواهد شد. بنابراین بهترین زمان برای درمان این بیماری زیر 6 سال است.وی خاطر نشان می کند: این طرح از 18 سال پیش با ایجاد پایگاه های بینایی سنجی به صورت رایگان در مهد کودک های استان انجام می شود و کودکان زیر 6 سال که در گروه های پرخطر و مستعد بیماری قرار دارند توسط مربیان آموزش دیده شناسایی می شوند و از آنجا به بینایی سنجی ارجاع داده می شوند. در صورتی که تنبلی چشم مورد تأیید بینایی سنج باشد آن زمان برای درمان به چشم پزشک ارجاع داده می شود و با تجویز عینک و داروهای سطح پایین این بیماری به راحتی قابل درمان است. وی بیان می کند: این طرح هر سال در ماه های آبان و آذر در استان اجرا می شود و به طور متوسط 400 کودک دارای اختلال بینایی در استان شناسایی می شوند و که بعد از شناسایی با استفاده از عینک و داروهای تجویز شده تحت درمان قرار می گیرند. وی با بیان این که در گروه های نیازمند هزینه های درمان توسط بهزیستی پرداخت می شود، ادامه می دهد: در سال گذشته 175هزار کودک زیر 6سال در این طرح مورد سنجش قرار گرفتند که نشان دهنده پوشش 75 درصدی در استان است. امسال نیز تا پایان آذر برای پوشش 190 هزار کودک برنامه ریزی شده است. وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در بروز نابینایی در جامعه عنوان می کند: شناسایی سالانه 300 کودک مستعد تنبلی چشم به معنای حذف 300 معلول در آینده است. علاوه بر این هزینه درمان در صورت تشخیص به موقع بسیار کمتر از درمان در سنین بالاتر است.
140نوزاد در سال نیازمند کاشت حلزون
مدیرکل بهزیستی درباره طرح غربالگری شنوایی نوزادن در استان می گوید: این طرح یکی دیگر از طرح های پیشگیرانه معلولیت است که از 5 سال پیش در استان در حال اجراست. از آن جایی که درمان اختلالات شنوایی در بدو تولد بسیار مؤثرتر و راحت تر انجام می شود، در اکثر بیمارستان های استان که نرخ زاد و ولد در آن ها بیشتر است این طرح با استقرار دستگاه شنوایی سنجی و حضور یک متخصص گوش و حلق و بینی اجرایی می شود.
وی ادامه می دهد: تمامی نوزادان متولد شده با هزینه 4 هزار تومان در این طرح مورد سنجش قرار می گیرند و در صورت وجود اختلال شنوایی ، تحت درمان قرار می گیرند که در این زمینه بهزیستی هم در خصوص هزینه های درمان و هم در زمینه مشاوره های پس از درمان به خانواده ها خدمت رسانی می کند. وی با بیان این که از زمان اجرای این طرح سالانه به طور متوسط 140 نفر که نیازمند کاشت حلزون هستند در استان شناسایی می شوند، خاطر نشان می کند: طرح غربالگری شنوایی تا کنون با پوشش 75 درصدی در استان در حال اجراست که در تلاش هستیم با خرید دستگاه های جدید و انعقاد قرارداد با دیگر بیمارستان ها این پوشش را به 100درصد در استان برسانیم.
رواج ازدواج های فامیلی در استان
وی خاطر نشان می کند: از آنجایی که آمار ازدواج های فامیلی در استان بالاست، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج یکی از مؤثرترین راه ها برای کاهش معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی است. به همین دلیل طرح پیشگیرانه دیگری در این زمینه با ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک توسط بهزیستی در استان درحال اجراست. وی توضیح می دهد: در این طرح افراد قبل از ازدواج به مرکز مشاوره ژنتیک مراجعه می کنند.
مشاوران مستقر در مرکز با ارائه اطلاعات لازم به زوج ها مشاوره ژنتیک ارائه می دهند. سپس شجره فامیلی توسط کارشناسان مرکز بررسی می شود و از این طریق گروه های پرخطر مشخص می شوند. بعد از آن به این افراد توصیه می شود آزمایش ژنتیک را انجام دهند چرا که با انجام این آزمایش دقیقاً مشخص می شود ریسک این ازدواج برای تولد نوزاد معلول چقدر است. وی اظهار می کند: طبق پیشنهاد سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه باید این آزمایش قبل از ازدواج برای همه اجباری شود تا بتوان ضریب معلولیتی ناشی از اختلالات ژنتیکی را تا حد زیادی کاهش داد. چرا که 45 درصد معلولیت های کشور به دلیل اختلالات ژنتیکی است.سراوانی با اشاره به این که این طرح نیازمند اقدامات تخصصی پزشکی است عنوان می کند: بهزیستی برای اجرای هرچه بهتر این طرح نیازمند همکاری دانشگاه های علوم پزشکی استان است. نیاز به تعداد بیشتر پزشک و آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان ورود دانشگاه های علوم پزشکی به این طرح را ضروری تر می سازد.وی به چهارمین طرح پیشگیرانه بهزیستی در مقابله با بروز معلولیت در جامعه اشاره می کند و می گوید: طرح غربال گری اختلالات ژنتیک یکی از جدیدترین طرح های پیشگیرانه است که از سال گذشته در استان به اجرا درآمده است. گروه هدف گروه سنی 15 تا 25 سال هستند. از آن جایی که بهترین محل برای انجام این طرح مدارس است، با همکاری آموزش و پرورش این طرح در برخی مدارس استان به صورت آزمایشی در حال اجراست و از طریق پرسشنامه هایی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و توسط والدین کامل می شود افراد پرخطر شناسایی می شوند و برای اقدامات پیشگیرانه بعدی به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند و می توانند از خدمات بهزیستی بهره مند شوند. وی خاطر نشان می کند: از آنجایی که این شناسایی قبل از سن ازدواج انجام می شود، تأثیر بسیار زیادی در کاهش ضریب معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیک خواهد داشت.
منبع:روزنامه سیستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار