کد خبر: ۳۴۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶ 24 December 2016
نویسنده و تحلیلگر هندی با اشاره به عزم جدی شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی هند برای سرمایه‌گذاری در ایران نوشت که این شرکت‌ها در حال ارزیابی قوانین و بررسی زمینه‌های همکاری با ایران در بندر چابهار هستند.

«آنلیش ماهان جان‌»‌ ‌با انتشار مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی‌زبان ‌«‌بیزینس تودی‌»‌ ‌نوشت: شرکت‌های ‌«‌جی. ام. آر»، ‌«‌جی. وی. آر»، ‌«‌ریلاینس»‌، ‌«‌گروه شاپورجی»، ‌«‌کی. ئی. سی»، ‌«‌فوربس مارشال‌»‌ ‌و بسیاری از شرکت‌های دیگر در حال بررسی شرایط برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند. وی مهم‌ترین مشکل سرمایه‌گذاری در ایران را دولتی و محافظه‌کاری دانست و اضافه کرد که برای سرمایه‌گذاری در این بندر باید طرح جامع و وضعیت سرمایه‌گذاران خارجی به دقت مشخص شود.

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: دولت و شرکت‌های هندی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، سال‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران تردید داشتند، ولی فضای جدید آنها را مصمم به حضور قوی در ایران کرده است.

در ادامه این مطلب اضافه شده است: دستور ‌«‌نارندرا مودی‌»‌ ‌نخست‌وزیر هند برای پرداخت بدهی نفتی ایران نشان‌دهنده تلاش مقامات هندی برای جلب اعتماد برای گسترش روابط دو کشور است. نویسنده این مطلب در ادامه، رقابت دهلی نو با چین و روسیه برای حضور در بازار ایران را بسیار دشوار دانست و از شرکت‌های دولتی و خصوصی بزرگ این کشور خواست که از فرصت فراهم شده بعد از لغو تحریم‌ها، برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کنند.

وی با اشاره به ورود قطار 32 واگنی چین از استان سین کیانگ و از طریق قزاقستان و ترکمنستان در ماه ژانویه به ایران اضافه کرد که تجارت دوجانبه ایران و چین از 4میلیارد دلار در سال 2003 به 56 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافته است. در ادامه، این مطلب میزان تجارت هند با پنج کشور آسیای میانه از جمله قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان را فقط 1.4 میلیارد دلار ذکر کرده و اضافه شده است که با سرمایه‌گذاری در چابهار و فعال شدن کریدور شمال –جنوب این میزان به سرعت افزایش می‌یابد.

توافق‌نامه سرمایه‌گذاری دوجانبه ایران و هند در چابهار و همکاری سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در سفر سوم خرداد «نارندرا مودی‌»‌ ‌نخست‌وزیر هند به ایران امضا شد.

«نیتین گادکاری‌»‌ ‌وزیر کشتیرانی، حمل‌و‌نقل و بزرگراه‌های هند از آمادگی سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری شرکت‌های هندی در ایران خبر داد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار