کد خبر: ۳۶۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 20 January 2017
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: در پنج مرحله امسال 350 کارتن خواب و گورخواب از سطح منطقه سیستان جمع آوری که 281 نفر آنان پس از ترک اعتیاد ترخیص شدند و خوشبختانه 80 درصد این افراد دوباره به اعتیاد روی نیاوردند.

به گزارش ایرنا هوشنگ ناظری در نشست شورای اداری شهرستانهای پنج گانه سیستان با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور در فرمانداری زابل اظهار داشت: 15 درصد از افراد بهبود یافته در بخش کارگری و سنگ تراشی در شهرستان زابل مشغول به کار شده اند.
وی افزود: برای بهبود یافتگی افراد کارتن خواب و گورخواب یک نسخه واحد تجویز نشده و تمام مسائل خانوادگی این افراد در طول درمان درنظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: این افراد بعد از بهبود رها نشدند و به طور مداوم با آنان در ارتباط بودیم و خدمات مشاوره ای به آنان ارائه می شده است. 
فرماندار زابل ادامه داد: شرایط ازدواج افراد بهبود یافته را فراهم کردیم و با کمک خیران به آنها جهیزیه نیز اهدا شده است.
وی خاطر نشان کرد: معضل گورخوابی برای نخستین بار سه سال پیش در زابل وجود داشت که این افراد ساماندهی شدند.
وی گفت: در چند سال اخیر اقدامات خوبی در جهت ساماندهی کارتن خواب ها و گورخواب ها در منطقه سیستان انجام شده است.
ناظری اظهار داست: با کمک استاندار سیستان و بلوچستان یک مرکز در منطقه نیاتک سیستان که ویژه نگهداری اتباع خارجی بود برای نگهداری کارتن خواب ها و معتادان تجهیز شده است.
وی تصریح کرد: در سیستان فقط یک مرکز کودکان زیر 18 سال با ظرفیت 30 نفر وجود دارد که نیاز به گسترش آن است.
وی بیان کرد: تشکل های مردمی و خیران را در منطقه سیستان برای کمک به معتادان بهبود یافته فعال کرده ایم.
وی خاطر نشان کرد: در حال جمع آوری بانک اطلاعاتی از افراد معلول در سیستان هستیم تا اطلاعات این افراد به روز شود.
فرماندار زابل گفت: محله های پرخطر از لحاظ اعتیاد در این شهرستان شناسایی شدند و در این مناطق شورای های محلات برای کنترل و مهار اعتیاد تشکیل شده است.
ناظری اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا با روش های علمی و به روز در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گام های موثری برداشته شود.

** 5 هزار نفر در سیستان مستمری بگیر بهزیستی بهزیستی هستند
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 5 هزار نفر در سیستان مستمری بگیر این اداره کل هستند و افراد زیادی نیز در پشت نوبت اند تا زیر پوشش این نهاد قرار گیرند.
محمد رضا سراوانی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان 38 هزار نفر معلول وجود دارد که سازمان بهزیستی به این افراد خدمات ارایه می کند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر ازدواج ها در سیستان فامیلی است نرخ معلولان در این منطقه بالاست.
وی افزود: حدود 200 روستا مهد در سیستان وجود دارد که افزون بر 405 هزار کودک از یک وعده غذای گرم در این مهدها برخوردار می شوند.
وی خاطر نشان کرد: افزون بر 95 درصد کودکان زیرپوشش بهزیستی کودکان بد سرپرست هستند.
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: سالانه 50 تا 60 نوزاد را در استان به صورت فرزند خواندگی به خانواده های واجد شرایط تحویل می دهیم.
سراوانی اظهار داشت: 2 مرکز نگهداری کودکان معتاد در استان وجود دارد که 95 درصد این کودکان از حوزه سیستان هستند که در زاهدان نگهداری می شوند.
نماینده مردم زابل زهک هیرمند هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی در منطقه سیستان باید نسخه جدیدی ارائه تا بتوان از این آسیب ها جلوگیری کرد.
حبیب الله دهمرده اظهار داشت: با توجه به شرایط منطقه سیستان به سبب همجواری با قطب تولید موادمخدر جهان باید این منطقه به عنوان پایلوت کشوری انتخاب و یک طرح جامعی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی آن تهیه و اجرا شود.
وی تصریح کرد: سیستان در طول تاریخ افتخارات بسیار بزرگی داشته اما اکنون متاسفانه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند.
وی افزود: امکانات ویژه ای باید در اختیار اداره بهزیستی زابل قرار گیرد تا بتواند در جهت کاهش آسیب های اجتماعی قدم های موثری بردارد. 
وی خاطر نشان کرد: فاقدین شناسنامه در سیستان از دیگر معضلات این منطقه است که هر چه سریعتر باید مشکل شان برطرف شود.
نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی گفت: بیکاری متاسفانه در سیستان غوغا می کند و باید نسبت به این مساله توجه ویژه ای صورت گیرد.
دکتر دهمرده اظهار داشت: طرح 46 هزار هکتاری در سیستان بسته ی بسیار خوبی برای ایجاد شغل و کارگشایی در این منطقه است.
وی افزود: سیستان از ظرفیت های بسیار زیادی برخوردار است مشروط براینکه در این منطقه سرمایه گذاری انجام شود.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایات نیمروز و فراه افغانستان هم مرز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار