کد خبر: ۳۶۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 20 January 2017
 علی اوسط هاشمی در نشست حدود 2.5 ساعته با خبرنگاران اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان با اشاره به دستاوردهای برجام برای این استان گفت: برپایی اجلاس آیورا در چابهار، حضور افزون بر 80 هیات خارجی برای بررسی سرمایه گذاری در این استان، ورود کشتی آلمانی حامل تجهیزات مهم صنعتی به بندر چابهار، توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان، تردد کشتی میان ایران و عمان، ورود نخستین هواپیمای ایرباس به استان هفته آینده گوشه ای از دستاوردهای برجام برای این استان است.
وی سرمایه گذاری کشورهای خارجی در زمینه انرژی های نو در سیستان و بلوچستان را از دیگر دستاوردهای برجام ذکر کرد.
ماندانا زنگنه مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: این استان با پنج طرح و هزار و 295 میلیون دلار از نظر ارزش در رتبه سوم جذب سرمایه های خارجی کشور قرار دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین از راه اندازی برخی طرح های مهم نظیر روشن شدن مشعل گاز در زاهدان مرکز استان، راه اندازی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان، آبیاری با لوله به 10 هزار هکتار زمین از طرح 46 هزار هکتاری مصوب سفر رئیس جمهوری در دشت سیستان، راه اندازی کارخانه مس چهل کوره و شرکت هواپیمایی تفتان ایر تا پایان امسال در استان خبر داد.

** توسعه سواحل مکران با پس کرانه و سرزمین معنا می یابد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در طرح توسعه سواحل مکران باید با برنامه ریزی صحیح نقش ملی و منطقه ای این طرح لحاظ تا زمینه ساز توسعه کشور و استان شود.
وی افزود: ما به دنبال این هستیم که در طرح توسعه سواحل مکران ضمن بهره گیری از این توان ملی و مهم در کشور برای توسعه منطقه، این طرح به عنوان الگو در کشور مطرح شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بندر چابهار به سبب ارتباط با آبهای آزاد حکم عسلویه در اقتصاد کشور را دارد باید از تجربیات عسلویه در این طرح بهره گرفت.
وی اختصاص 650 میلیون دلار برای توسعه بندر شهیدبهشتی از نظر تجهیزات و افزایش ظرفیت بندر از 2 و نیم میلیون تن فعلی به هشت و نیم میلیون تن را از جمله اقدامات در دست انجام ذکر کرد که نوید بخش رونق اقتصادی منطقه است.
** اجرای چهار طرح بزرگ صنعتی در سیستان
هاشمی گفت: برای احداث طرح های مهم اقتصادی در منطقه سیستان شامل کارخانه 50 هزار تنی لاستیک، کارخانه پتو و پارچه، کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم و کاشی و سرامیک مقدمات کار فراهم و پروانه صادر شده است.
وی گفت: همچنین سه سند مدیریت منابع آب، کمک به احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و مدیریت بر کانون طوفان شن در سیستان نیز آماده شده است که تا هفته آینده رونمایی خواهد شد.
** سیستان و بلوچستان دارای 6 پایانه رسمی زمینی و دریایی است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک پنج پایانه مرزی در مرز ایران با افغانستان و پاکستان و یک پایانه دریایی در چابهار (دریای عمان) فعال است.
وی تجاری و توریستی کردن پایانه مرزی ریمدان در چابهار و راه اندازی یک شبکه ریلی بین بندر چابهار و گوادر پاکستان را از جمله برنامه های در دستور کار ذکر کرد و گفت: بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان نه تنها در مقابل هم نیستند بلکه مکمل یکدیگرند تا نقش منطقه ای خود را به زیبایی ایفا کنند.
هاشمی حجم صادرات سیستان و بلوچستان به افغانستان را 2 میلیارد و 400 میلیون دلار ذکر کردو گفت: این درحالی است که حجم واردات ما از این کشور 300 میلیون دلار است.
وی بر تامین سوخت مرزنشینان تاکید کرد و افزود: در کنار پایانه های مرزی چندین معبر مرزی ایجاد شد تامردم منطقه از این طریق به فعالیت های اقتصادی بپردازند.

*** واردات دام زنده از پاکستان به ایران از سر گرفته شد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: واردات دام زنده از پاکستان به ایران به دلیل ممانعت آن کشور ممنوع شده بود که با تلاش های صورت گرفته و اعلام اینکه در صورت عدم تامین دام از سوی پاکستان دام مورد نیاز خود را از هندوستان تامین خواهیم کرد، مقامات پاکستانی با واردات دام از این کشور موافقت کرده و واردات از سرگرفته شده است.
وی افزود: در تلاش هستیم واردات دام سبک را نیز از پاکستان انجام دهیم تا زمینه ساز اشتغال در استان شود.

***سرانه خدمات شهری سیستان و بلوچستان کمتر از300 هزار تومان است
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سرانه خدمات شهری استان کمتر از 300 هزار تومان است در صورتی که این سرانه در تهران 2 میلیون و 300 هزار تومان و در کشور به طور متوسط یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تومان است.
هاشمی با اشاره به مشکلات شهرداری های استان گفت: برای رفع مشکلات نیازمند مشارکت مردمی هستیم.
وی مطالبات شهرداری استان را کمتر از 100 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تلاش در رفع مشکلات شهرداری ها با جدیت ادامه دارد.
وی با اشاره به کمبود بارندگی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان گفت: امسال بارندگی در استان نسبت به میانگین بلند مدت و سال گذشته 98 درصد کاهش داشته است که این امر نشان از توجه ویژه به این بخش و اتخاذ سیاست چند وجهی در توسعه دارد.

** رسیدگی به مشکلات روستاییان دغدغه جدی سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 51 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند گفت: از بیش از 6 هزار و 500 روستای استان حدود سه هزار روستا فاقد منابع آبی مطمئن هستند و هزار روستا نیز با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
وی بر صرف اعتبارات ملی در زمینه طرح های روستا مرکزی و روستا شهرها در سیستان و بلوچستان تاکید کرد.
هاشمی افزود: در نشست با مسئولان شورای آب کشور 10 محور مهم استان در زمینه آب نظیر تامین منابع آب شهری، روستایی و پایین دست سدها، فاضلاب، تبخیر، جمع آوری روان آب، توسعه قنات با توجه به وابستگی 52 درصدی استان به آب قنوات در مقایسه با وابستگی چهار درصدی کشور و غیره مورد توجه قرار گرفت.
وی توجه به صنایع دستی در استان با وجود پنج هزار صنعت گر در این حوزه، ایجاد فرصت شغلی برای 2 هزارو 500 نفر با فعال شدن واحدهای صنعتی تولیدی مشکل دار و احداث شده، گرفتن 40 میلیارد ریال اعتبار برای هزینه های جاری چهار نهاد فرهنگی شامل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ورزش و جوانان و حضور مسئولان جراید کشور در استان به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده نزدیک را از جمله اقدامات استان ذکر کرد.
** حاشیه نشینی سیستان و بلوچستان مورد توجه مسئولان استانی و کشوری
استاندار سیستان و بلوچستان تامین حدود 120 کیلومتر آب شبکه مناطق حاشیه، تامین منبع آب 50 هزار تنی برای حاشیه شهر، تقبل 500 میلیارد ریال وام به شهرداری زاهدان، 340 میلیارد ریال از سوی وزیر کشور برای شهرهای بالای 100 هزار نفر و آسفالت کردن معابر مناطق حاشیه نشین را از جمله اقدامات مورد توجه قرار گرفته این حوزه ذکر کرد.
** ممنوع بودن تقسیمات کشوری
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استان مبنی بر تقسیم استان سیستان و بلوچستان گفت: فعلا تقسیمات کشوری ممنوع است اما مهمتر اینکه شهرهای این استان مکمل یکدیگرند و 2 دروازه بزرگ تجاری اقتصادی در شمال و جنوب استان ضامن توسعه اقتصادی منطقه محسوب می شوند.
وی تاکید کرد: جنس تقسیمات کشوری از نوع اجتماعی و فرهنگی است به گونه ای که در آن در کنار هم بودن اقوام مورد توجه است.

** پرداخت 900 میلیارد تومان یارانه به مردم سیستان و بلوچستان در 9 ماه امسال
هاشمی گفت: در 9 ماه نخست امسال 9 هزار میلیارد ریال (900 میلیارد تومان) یارانه به مردم استان پرداخت شده که اگر این میزان یارانه همانند سایر یارانه ها صرف کارهای عمرانی می شد چه تحولی را در اقتصاد به همراه داشت.
استاندار وجود هزار و 870 حقوق بگیر فاقد ردیف استخدام را در استان یکی از مشکلات ذکر کرد و گفت: امسال از470 میلیارد ریال اعتبار عمرانی 370 میلیارد ریال صرف پرداخت حقوق به این افراد شده است.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات گفت: ادبیات در انتخابات باید به نوعی باشد که منجر به ایجاد اشتیاق و میل افراد مدیر، کار بلد و جریان ساز به این میدان شود و گرنه هر چه فضا سخت گردد مانع مشارکت نخبگان می شود.
وی افزود: مردم خود می دانند و شناخت از جریان های سیاسی دارند.
وی بر پیگیری منطقه آزاد سیستان در مجلس و دولت تاکید کرد و گفت: تلاش در این زمینه با جدیت ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار