در طول خدمت دولت تدبیر و امید پروژه های شاخص زیادی در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است که از آن جمله می توان به موراد زیر اشاره نمود :
کد خبر: ۳۷۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ 31 January 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در طول خدمت دولت تدبیر و امید پروژه های شاخص زیادی در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است که از آن جمله می توان به موراد زیر اشاره نمود :

    1- پروژه راه آهن چابهار – ایرانشهر – زاهدان که بخشی از مسیر خط آهن چابهار-مشهد محسوب می شود در دو فاز جمعا به طول 610 کیلومتر و اعتبار 4500 میلیارد تومان در حال اجراست که تاکنون پیشرفت فیزیکی چهار قطعه جنوب به طول 300 کیلومتر 40 درصد می باشد. در ضمن پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل پروژه 22/10 درصد است و در مجموع کل پروژه 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون 323 میلیارد تومان بوده است .

    در مجموع تعداد ماشین آلات سبک و سنگین مشغول به کار در طول پروژه حدود 715 دستگاه و تعداد نیروی انسانی 1397 نفر می باشد.
    2- گازرسانی به شهرهای استان از دیگر الویت های دولت یازدهم بوده است که در حال حاضر خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 270 کیلومتر با اعتبار 700 میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی 69/41 درصد که با احتساب لوله در حال آماده سازی و حفر کانال با پیشرفت 93 درصد در حال انجام می باشد.
    که در 94 کیلومتر از این پروژه لوله ها دفن شده است ، 19 کیلومتر جوشکاری و آماده دفن در کانال ها می باشد ، 15 کیلومتر آماده جوشکاری می باشد و 6 کیلومتر از مسیر نیز لوله ها دپو شده است . پیش بینی می شود این طرح تا انتهای سال 1395 به بهره برداری برسد .

    -  پروژه خط لوله گاز ایرانشهر به زاهدان : از جنس لوله های فولادی با پوشش خارجی پلی اتلین سه لایه به قطر 36 اینچ و حجم 3/14 میلیون متر مکعب در روز با قراردادی به مبلغ 700 میلیارد تومان با شرکت جهاد نصر کرمان در حال اجرا می باشد. تقریبا کل لوله مورد نیاز وارد کارگاهها شده است .
    همچنین پروژه براساس برنامه زمانبندی تنظیم شده پایان سال جاری و یا  اوایل سال آینده  به بهره برداری می رسد.

    3- اجرای طرح توسعه بندر چابهار از دیگر پروژه های مهم استان برای استفاده از پتانسیل بندر اقیانوسی چابهار می باشد . بر اساس این طرح در فاز اول اجرا ظرفیت بارگیری و تخلیه بندر به سطح 8/5 میلیون تن و در پایان فاز پنجم به 86 میلیون تن در سال 2030 خواهد رسید . میزان پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 75 درصد در فاز اول می باشد .

    4- اجرای طرح انتقال آب در سطح 146 هزار هکتار از اراضی استان : در راستای استفاده بهینه از منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آن در حوزه فعالیتهای کشاورزی این پروژه مشتمل بر اجرای انتقال آب با لوله در سطح 46 هزار هکتار در منطقه سیستان با اعتباری بالغ بر 500 میلیون دلار و اجرای آبیاری تحت فشار در 100 هزار هکتار با اعتباری بالغ بر 56 میلیارد تومان در حال انجام می باشد . پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب در منطقه سیستان حدود 21 درصد می باشد و در حوزه جنوب استان نیز حدود 24000 هکتار از پروژه اجرایی شده است . فاز نخست انتقال آب با لوله در سیستان به وسعت 10 هزار هکتار امسال به بهره برداری خواهد رسید. در حال حاضر عملیات اجرایی در سطح 5350 هکتار اراضی کشاورزی ، انجام پذیرفته و مجموعاً در طرح آبرسانی به دشت سیستان 1923 نفردر راستای اجرای طرح مذکور مشغول به کار می باشند که 77 درصد بومی و 23 درصد آن غیر بومی هستند.همچنین 32 شرکت بابت خدمات نظارتی، پیمانکاری و خرید درجهت اجرای طرح فعالیت دارند.

    5- تکمیل و بهسازی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان : پیشرفت فیزیکی این پروژه 83/03 درصد و پیشرفت ریالی حدود 82 درصد می باشد . مبلغ قرارداد این پروژه 49 میلیارد تومان بوده که اعتبار هزینه شده تا کنون 38 میلیارد تومان می باشد .

    - احداث فرودگاه جدید و مستقل در شهرستان چابهار در چهارصد و سی و پنجمین جلسه کمیته دائمی اداره امورفضایی کشور مورخ 95/2/7 به تصویب رسیده است. با ساخت این فرودگاه و انجام پروازهای داخلی وخارجی ارتباط جنوب شرق کشور و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با جهان برقرار می شود. تهیه طرح امکان سنجی و مکان یابی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام پذیرفته و مقدمات واگذاری اراضی مورد نیاز طرح در حال انجام می باشد. همچنین سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای اجرای طرح اعلام آمادگی نموده اند که ضرورت دارد به منظور انتخاب شرکت دارای صلاحیت ، فراخوان بین المللی انجام پذیرد.

    - احداث مجتمع های بزرگ پتروشیمی در چابهار: مجتمع پتروشیمی نگین مکران مشتمل بر 17 واحد تولیدی می باشد که جانمایی آن در محدوده منطقه آزاد چابهار انجام شده و در حال اجرای عملیات آماده سازی سایت و زیر ساخت های مورد نیاز می باشد . با راه اندازی این مجتمع ها زمینه اشتغال بیش از 17 هزار نفر از افراد جویای کار فراهم می شود.براساس قرارداد های منعقد شده فی مابین شرکت توسعه نگین مکران با سرمایه گذاران بخش خصوصی، این شرکت متعهد به احداث 17 واحد پتروشیمی در طی 3 سال با ظرفیت 23 میلیون تن در سال می باشد.

    - فعالیت های حوزه معدن و اکتشافات معدنی و صنایع وابسته : مطالعات پهنه های معدنی استان در سطح 86000 کیلومتر مربع با محوریت بخش خصوصی و شرکت های دولتی نظیر سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) در دست اقدام قرار گرفته است. این روند موجب گردیده استان در کلیه شاخص های معدنی از رتبه 20 به رتبه 9 کشوری ارتقاء یافته و پیش بینی می گردد در سنوات آتی جزو 5 استان برتر کشور قرار گیرد.

    - احداث نیرو گاههای برق بویژه در بخش انرژی های تجدید پذیر: در بحث احداث نیروگاههای برق در استان اقدامات چشم گیری انجام شده است.از جمله طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 880 مگاواتی شرکت یونیت اینترنشنال و نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی شرکت توسعه نیروگاهها و صنایع پارسیان که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می گردد . همچنین احداث نیروگاه خورشیدی با مشارکت بانک صنعت ومعدن درحال اجرا می باشد.ضمن آنکه مجوز احداث نیروگاههای متعدد بادی وخورشیدی در استان بویژه درحوزه سیستان توسط بخش خصوصی صادرشده است. لازم به ذکر است فرایند واگذاری زمین جهت احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی با سرمایه گذاری دولتی در حال انجام است.

    - کارخانه تولید لوله از کامپوزیت پلیمری : کارخانه تولید لوله باظرفیت تولید 25 هزارتن به منظور استفاده در طرح آبرسانی با لوله درسطح 46 هزارهکتاردشت سیستان، باحضور وزیرصنعت،معدن وتجارت درتاریخ 94/12/20درشهرستان نیمروز،افتتاح شد
    - توسعه صادرات غیر نفتی : توسعه صادرات غیرنفتی یکی از برنامه های اولویت دار استان در راستای توسعه اقتصادی و دستیابی به اهداف کمی تعیین شده می باشد ؛ به گونه ای که صادرات در سال 94 به میزان 17درصد بیشتر از اهداف برنامه ریزی شده بوده است.

    - طرح احداث یک مجتمع صنعتی پتروشیمی با مرکزیت یک واحد GTP درشهرایرانشهر : پیرو سفر ریاست محترم جمهوری به استان در اوایل سال 1393، به پیشنهاد وزارت نفت ، مقررشد ؛که با هدف توسعه منطقه عمومی ایرانشهر، احداث یک مجتمع صنعتی پتروشیمی با مرکزیت یک واحد GTP ،توسط وزارت نفت پیگیری شود.با انتخاب مشاور،مطالعات مکانیابی و پدافند غیرعامل برای تعیین محل مناسب احداث این طرح به انجام رسیده است. براساس مطالعات انجام شده و بنا بر گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی،نیاز آب مورد نیاز برای یک واحد GTP شهرایرانشهر درمرحله اول به میزان 15 میلیون مترمکعب درسال می باشد .بررسی های لازم برای تامین آب مورد نیاز طرح و گزینه های پیشنهادی در این خصوص از طریق شرکت مشاور بینا در حال مطالعه است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار