کد خبر: ۳۷۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 31 January 2017
 استان سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش است و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار می‌باشد.

سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.
مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیتهای بلوچ و سیستانی می‌باشد که بلوچ‌ها به زبان بلوچی با لهجه‌های متفاوت و عموماً با مذهب تسنن و تشیع و سیستانی‌ها به گویش پارسی سیستانی صحبت می‌کنند و مذهب تشیع اند. این استان بیشتر آب و هوای گرم و خشک دارد اما در عین حال از تنوع آب و هوایی و اقلیمی ویژه‌ای برخوردار است و مناطق کوهستانی، جنگلی و باتلاقی نیز در این استان پهناور به چشم می‌خورد.
زاهدان مرکز این استان است که از طریق راه‌آهن با میرجاوه پاکستان ارتباط دارد و از سوی کرمان هم به راه‌آهن سراسری ایران متصل است. به زودی قرار است خط راه‌آهن از سوی چابهار به مشهد افتتاح شود و از آنجا به کشورهای آسیای میانه کشیده شود که این خط آهن نقش مهمی را در توسعهٔ این استان و خاور ایران ایفا خواهد کرد.
استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی و باغبانی (به ویژه میوه‌های استوایی و گرمسیری) و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه و آبادانی برخوردار است.
استان سیستان و بلوچستان با توجه به فرمایشات و حمایتهای مقام معظم رهبری و عزم جدی دولت تدبیر و امید تلاش دارد مقدمات امور زیربنایی و مهم این استان که در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود را بیش از پیش توسعه بخشد و با با فعال کردن محور چابهار- میلک این استان را متحول سازد و نقش مهم خود را در صادرات به افغانستان و اتصال شرق اروپا به شرق آسیا از طریق بندر چابهار نقش استراتژیک خود را در کشور و منطقه ایفا سازد.
مصاحبه ای که در پیش رو دارید با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان است که در ادامه می خوانید:

- افغانستان یکی از بازارهای مناسب تجاری ایران در منطقه به شمار می رود. میزان صادرات و واردات کالا در سال چه میزان است؟ به صورت ارقام و اعداد بفرماییددر سال های اخیر چه میزان رشد داشته است؟
صادرات به افغانستان طی 8 ماهه 95 به میزان 484/507 تن و ارزش دلاری 182/877/759 دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 113 درصد در وزن و 35 درصد در ارزش رشد داشته است و همچنین طی سال 94 به میزان 377/443 تن و ارزش دلاری 208/615/297 دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش در وزن و افزایش 33 درصد ارزش مشابه سال قبل بوده است .
- صادرات در استان مستلزم توسعه پایانه های صادراتی ، تسهیل تردد در مرزها، تسهیل صدور ویزا برای رانندگان و افزایش ناوگان های حمل و نقل است. در این باره چه برنامه هایی پیش رو دارید؟
پیشنهاد مشخص گمرک در رابطه با تسهیل تجاری حذف روادید به شرط عمل متقابل است. در خصوص توسعه پایانه ها در مرز میلک اقدامات بسیار مناسبی صورت پذیرفته است و تملک زمین و اجرای پل دوم بر روی رودخانه هیرمند از جمله برنامه های در دست اجرا می باشند.
تسهیل تردد در مرز و افزایش ناوگان حمل و نقلی : ایجاد سیستم الکترونیکی ثبت ورود و خروج در پایانه های مرزی میرجاوه و میلک به جهت کاهش مدت زمان توقف و انجام تشریفات در حداقل زمان ممکن. تأمین ناوگان ایرانی مورد نیاز به جهت حمل محصولات صادراتی و وارداتی به میزان مورد نیاز صورت می پذیرد و از ناوگان پاکستانی و افغانی نیز استفاده می گردد.
- گمرک میلک به عنوان پایانه تجاری و دروازه مناسبات تجاری ایران و افغانستان به شمار می رود.لطفا بفرمایید بیشترین حجم و نوع کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی چیست؟
کالاهای صادراتی : مصالح ساختمانی ( سیمان ، شن و ماسه ) خرما ؛ آب میوه ، سیب زمینی ،سیب درختی ، سوخت . و کالای وارداتی : دام
دولتمردان افغان همواره از کاهش حجم واردات کالاهای این کشور به ایران گلایه دارند.چه برنامه هایی برای تبادل پایاپای با افغانستان دارید؟
با توجه به اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایرانی بر اساس قانون مجری قوانین و مقررات می باشد و در زمینه صادرات و واردات صرفا وظیفه اجرای قانون امور گمرکی قانون مقررات صادرات و واردات و سایر قوانین ابلاغی از جمله احکام مرتبط در قانون بودجه را بر عهده دارد از طرفی واردات هر کالایی که ممنوعیت شرعی یا قانونی نداشته باشد به کشور جمهوری اسلامی ایران مجاز می باشد . مضافا اینکه برای تعدادی از اقلام کالایی از جمله کنجد با کشور افغانستان قرار دارد تعرفه ترجیحی داریم که می توان در مورد سایر کالاها که مورد نیاز طرفین هست نیز قرارداد تعرفه ترجیحی منعقد و زمینه افزایش مبادله کالا را برای طرفین ایجاد نمود .
- چالش ها و فرصت های پیش رو برای روند رو به رشد مناسبات تجاری بین دو کشور را در چه مواردی می دانید؟ توضیح بفرمایید.
چالش ها و فرصت های موجود پیش رو برای روند مناسبات تجاری را می توان در آماده نبودن زیرساختها ، قوانین و مقررات ، عدم آشنایی تجار و بازرگانان به ضوابط و قوانین تجاری ، عدم ارتباط مناسب سیستم بانکی بین دو کشور ، نا امنی در کشور افغانستان و ... اعلام نمود .
فرصت ها : امکان استفاده از ظرفیت ها بندر چابهار – برای توسعه مبادلات تجاری فی مابین جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه .
امکان ترانزیت تولیدات کشاورزی کشور افغانستان به بازارهای جهانی از سرزمین جمهوری اسلامی ایران.
وجود راههای ارتباطی مناسب هم از ریلی ، جاده ای ، بنادر و هوایی برای توسعه تجارت و ترانزیت.

- براساس فرمایش مقام معظم رهبری جنوب شرق ایران با فعال کردن محور چابهار- میلک متحول خواهد شد"چه برنامه هایی پیش روی دارید؟
طرح هایی از جمله احداث فرودگاه چابهار –خط آهن – احداث بزرگراه و جاده و همچنین طرح توسعه پایانه و احداث پل دوم در دست اجرا می باشد علاوه بر آن منطقه آزاد زابل مراحل نهایی را در مجلس شورای اسلامی دارد طی می نماید . با شروع فعالیت منطقه آزاد زابل شرایط تجاری تسهیل تر خواهد شد و طرحهایی که در دست تهیه می باشد نیز پس از اتمام ، زمینه توسعه در رشد استان را در پی خواهد داشت .

- ساخت فرودگاه بین المللی چابهار به کجا انجامید؟
احداث فرودگاه جدید و مستقل در شهرستان چابهار در چهارصدو سی و پنجمین جلسه کمیته دائمی اداره امورفضایی کشور مورخ 95/2/7 به تصویب رسیده است.با ساخت این فرودگاه وانجام پروازهای داخلی وخارجی ارتباط جنوب شرق کشور و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با جهان برقرار می شود. تهیه طرح امکان سنجی و مکان یابی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران انجام پذیرفته و مقدمات واگذاری اراضی مورد نیاز طرح در حال انجام می باشد. همچنین سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای اجرای طرح اعلام آمادگی نموده اند که ضرورت دارد به منظور انتخاب شرکت دارای صلاحیت ، فراخوان بین المللی انجام پذیرد.
- فرصت های سرمایه گذاری و برنامه های جذب سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان چیست؟
با توجه به جایگاه ویژه بندر چابهار، طرح توسعه بندر شهید بهشتی در 5 فاز مورد تصویب قرار گرفت و عملیات اجرایی فاز یک در سال 1388 آغاز گردید.تا ابتدای دولت تدبیر وامید، این طرح ، 15 درصد پیشرفت داشت ، اما در دولت تدبیر وامید، روند اجرایی این طرح با توجه به نگاه ویژه دولت ، به شدت تسریع گردید و پیشرفت طرح در دولت یازدهم بیش از 65 درصد افزایش پیدا کرده است . به گونه ای که در حال حاضر ، این طرح از پیشرفت فیزیکی 80 درصد برخوردار است و با اتمام فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی که اواخر سال 1395 خواهد بود، ظرفیت بندر از 2/5 میلیون تن به 8/5 میلیون تن خواهد رسید. و کشتی های بالای 100 هزارتن در این بندر ، پهلو گیری خواهند نمود.همچنین با اتمام فاز نهایی ( فاز پنجم) ظرفیت بندر به 86 میلیون تن خواهد رسید.
لازم به ذکر است در سال جاری توافق نامه سه جانبه ای میان ایران، هند وافغانستان با عنوان موافقت نامه ترانزیتی چابهار در راستای توسعه اقتصادی وامنیت پایدار منطقه منعقد شد. که بر پایه آن شرکت های هندی 235 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری می کنند.و دراین راستا کشور هند، کشتی های غول پیکر خود را در مسیر مسیر چابهار راه اندازی نماید.
اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور: اجرای این طرح ملی در ایجاد محور ترانزیت شرق کشور و اتصال کشور های آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب نقش مهمی را ایفاء می نماید.عملیات اجرایی طرح از ابتدای دولت یازدهم شروع شد.طول کل خط راه آهن چابهار –زاهدان 610 کیلومتر و پیشرفت فیزیکی کل طرح بالغ بر 13 درصد می باشد. در حال حاضر این طرح در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در قالب 4 قطعه(کارگاه) فعال می باشد و نسبت به سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای در این چهار قطعه داشته است .ضمن آنکه فعالیت اجرای پروژه از سمت زاهدان نیز آغاز شده است
طرح مطالعه تامین و انتقال آب از خلیج فارس ودریای عمان به فلات مرکزی : این طرح بطور ویژه دردستورکار دولت قرارگرفته و به صورت مطالعاتی درقوانین بودجه سال های اخیر منظورشده است. درصورت اجرایی شدن این طرح ، تامین آب 17 استان به ویژه استان های کریدور شرق میسر خواهد شد.ضمناً استان درحال پیگیری اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرق کشور مستقل از طرح فوق نیز می باشد که پیگیری های لازم دراین خصوص انجام شده است.لازم به یاد آوری است مطالعات تامین آب مورد نیاز مصارف شرب و صنعت استان از دریای عمان توسط شرکت مهندسین مشاور پارس آب تدبیر انجام و به تایید شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشوررسیده است ومجوز تخصیص آب جمعا به میزان 228 میلیون مترمکعب درسال، برای تامین کمبود نیازآب شرب وصنعت شهرها وروستاهای استان درافق 1420 توسط کمیسیون تخصیص آبهای غیرمتعارف (آب دریا) وزارت نیرو صادرشده است.
طرح انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان : باشروع به کار دولت تدبیر وامید،طرح بزرگ آبرسانی با لوله درسطح 46 هزارهکتاراراضی دشت سیستان، باجدیت دردستورکاردولت قرارگرفته است و باعنایت مقام معظم رهبری ، این طرح در سفر هیات محترم دولت به استان، با اعتبار500 میلیون دلار به تصویب رسید. و مقررگردید مبلغ 100 و400 میلیون دلار به ترتیب بین وزارتخانه های نیرو وجهاد کشاورزی اختصاص داده شود. در حال حاضر عملیات اجرایی در سطح 5350 هکتار اراضی کشاورزی ، انجام پذیرفته و مجموعاً در طرح آبرسانی به دشت سیستان 1923 نفردر راستای اجرای طرح مذکور مشغول به کار می باشند که 77 درصد بومی و 23 درصد آن غیر بومی هستند.همچنین 32 شرکت بابت خدمات نظارتی، پیمانکاری و خرید درجهت اجرای طرح فعالیت دارند.
احداث مجتمع های بزرگ پتروشیمی در چابهار: مجتمع پتروشیمی نگین مکران مشتمل بر 17 واحد تولیدی می باشد که جانمایی آن در محدوده منطقه آزاد چابهار انجام شده و در حال اجرای عملیات آماده سازی سایت و زیر ساخت های مورد نیاز می باشد . با راه اندازی این مجتمع ها زمینه اشتغال بیش از 17 هزار نفر از افراد جویای کار فراهم می شود.براساس قرارداد های منعقد شده فی مابین شرکت توسعه نگین مکران با سرمایه گذاران بخش خصوصی، این شرکت متعهد به احداث 17 واحد پتروشیمی در طی 3 سال با ظرفیت 23 میلیون تن در سال می باشد
گاز رسانی به شهرهای استان: عملیات خط انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و زاهدان توسط پیمانکار طرف قرارداد در حال اجرا می باشد . درخصوص اقدامات صورت پذیرفته ، در مسیر ایرانشهر به زاهدان (بطول 270 کیلومتر ) ، 89 درصد مسیرسازی و 10 درصد حفاری مسیر انجام شده و پیشرفت فیزیکی این خط بالغ بر32 درصد می باشد. همچنین جهت انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار نیز با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران متعدد برای اجرای طرح ،آگهی فراخوان مشارکت در اجرای خط ایرانشهر به چابهار در تیر ماه سال جاری منتشرشده است. پیش بینی می شود گاز تا اوایل سال 96 به مرکز استان برسد.
طرح احداث یک مجتمع صنعتی پتروشیمی با مرکزیت یک واحد GTP درشهرایرانشهر : پیروسفرریاست محترم جمهوری به استان دراوایل سال 1393، به پیشنهاد وزارت نفت ، مقررشد ؛که با هدف توسعه منطقه عمومی ایرانشهر، احداث یک مجتمع صنعتی پتروشیمی با مرکزیت یک واحد GTP ،توسط وزارت نفت پیگیری شود.با انتخاب مشاور،مطالعات مکانیابی وپدافند غیرعامل برای تعیین محل مناسب احداث این طرح به انجام رسیده است. براساس مطالعات انجام شده وبنابرگزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی،نیاز آب مورد نیاز برای یک واحد GTP شهرایرانشهر درمرحله اول به میزان 15 میلیون مترمکعب درسال می باشد .بررسی های لازم برای تامین آب مورد نیاز طرح و گزینه های پیشنهادی در این خصوص ازطریق شرکت مشاور بینا در حال مطالعه است.
احداث فرودگاه مستقل چابهار: احداث فرودگاه جدید و مستقل در شهرستان چابهار در چهارصدو سی وپنجمین جلسه کمیته دائمی اداره امورفضایی کشور مورخ 95/2/7 به تصویب رسیده است.با ساخت این فرودگاه وانجام پروازهای داخلی وخارجی ارتباط جنوب شرق کشور و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با جهان برقرار می شود. تهیه طرح امکان سنجی و مکان یابی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران انجام پذیرفته و مقدمات واگذاری اراضی مورد نیاز طرح در حال انجام می باشد.همچنین سرمایه گذاران داخلی وخارجی برای اجرای طرح اعلام آمادگی نموده اند که ضرورت دارد به منظور انتخاب شرکت دارای صلاحیت ، فراخوان بین المللی انجام پذیرد.
فعالیت های حوزه معدن و اکتشافات معدنی و صنایع وابسته : مطالعات پهنه های معدنی استان در سطح 86000 کیلومتر مربع با محوریت بخش خصوصی و شرکت های دولتی نظیر سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) در دست اقدام قرار گرفته است. این روند موجب گردیده استان در کلیه شاخص های معدنی از رتبه 20 به رتبه 9 کشوری ارتقاء یافته و پیش بینی می گردد در سنوات آتی جزو 5 استان برتر کشور قرار گیرد.
احداث نیرو گاههای برق بویژه در بخش انرژی های تجدید پذیر: در بحث احداث نیروگاههای برق در استان اقدامات چشم گیری انجام شده است.از جمله طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 880 مگاواتی شرکت یونیت اینترنشنال و نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی شرکت توسعه نیروگاهها و صنایع پارسیان که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می گردد . همچنین احداث نیروگاه خورشیدی با مشارکت بانک صنعت ومعدن درحال اجرا می باشد.ضمن آنکه مجوز احداث نیروگاههای متعدد بادی وخورشیدی در استان بویژه درحوزه سیستان توسط بخش خصوصی صادرشده است. لازم به ذکر است فرایند واگذاری زمین جهت احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی با سرمایه گذاری دولتی در حال انجام است.
طرح بزرگ تایرخودرو سیستان : کارخانه تایرخودرو باظرفیت 50 هزارتن لاستیک با ایجاد اشتغال برای 1344 نفربا حضور وزیرصنعت،معدن وتجارت درشهرک صنعتی رامشاردرشهرستان هامون درتاریخ 94/12/20 کلنگ زنی شد.
کارخانه تولید لوله از کامپوزیت پلیمری : کارخانه تولید لوله باظرفیت تولید 25 هزارتن به منظور استفاده در طرح آبرسانی با لوله درسطح 46 هزارهکتاردشت سیستان، باحضوروزیرصنعت،معدن وتجارت درتاریخ 94/12/20 درشهرستان نیمروز،افتتاح شد
توسعه صادرات غیر نفتی : توسعه صادرات غیرنفتی یکی از برنامه های اولویت دار استان در راستای توسعه اقتصادی ودستیابی به اهداف کمی تعیین شده می باشد ؛ به گونه ای که صادرات در سال 94 به میزان 17درصد بیشتر از اهداف برنامه ریزی شده بوده است.
توسعه مراودات اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه : یکی از مهمترین برنامه های استان توسعه روابط تجاری واقتصادی با کشور های خارجی می باشد. از جمله سفر استاندار محترم در سال جاری به کشور پاکستان طی دو نوبت، سفر استاندار محترم به کشور تانزانیا ، سفر هیأت عمانی در سال گذشته به استان و بندر چابهار ، سفر والی نیمروز و هیأت همراه به استان و بازدید از چابهار ، برگزاری نشست استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با والیان استان های فراه، نیمروز و هرات ، برگزاری چهارمین نشست کمیته مرزی استان و پاکستان در کویته ، برگزاری اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آفریقا در بندر چابهار .

- امکانات موجود در مرز میلک به هیچ عنوان در حد واندازه صادرات نیست، لذا مصرف کنندگان با مشکلات زیادی روبرو هستند، آیا برنامه هایی برای تعویض راه مواصلاتی میلک در دست اقدام دارید؟
احداث پل دوم بر روی رودخانه مشترک با کشور افغانستان برای تفکیک ورود و خروج از پایانه مرزی میلک و افزایش و تسهیل تردد ناوگان ورودی و خروجی پس از انعقاد تفاهم نامه با کشور افغانستان عملیاتی خواهد شد .
طرح توسعه پایانه مرزی میلک و افزایش زمین موجود به 22 هکتار انجام شده است . همچنین حصارکشی محوطه جدید ، احداث نمازخانه و احداث ساختمان پشتیبانی پایانه مرزی میلک از سایر اقدامات برای روانسازی تردد در سال جاری می باشد .
به جهت جلوگیری از ورود ناوگان متردد به پایانه مرزی میلک به ترافیک شهری شهر زهک و تسهیل و تردد ، طرح احداث کمربنی زهک در حال تأمین اعتبار می با شد .
تفکیک باندهای رفت و برگشت جاده زهک-میلک به طول 18.5 کیلومتر به منظور تسهیل تردد ناوگان حمل کالا در دستور کار قرار دارد .
منبع:روزنامه جمهوری اسلامی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار