کد خبر: ۳۷۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 02 February 2017
«به یک منشی خانم با روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته نیازمندیم»، «استخدام بازاریاب با پورسانت کافی»، «ترجمه به همه زبان‎ها پذیرفته می‎‎شود»، «آموزش ریاضیات از ابتدایی تا دانشگاه»، «قالیشویی با دستگاه و آب گرم»، «تعمیر فوری آیفون، لوله ‎کشی ساختمان پذیرفته می‎شود»، «40 درصد حراج زمستانه» و... این ها جملاتی است که در مسیر خانه تا محل کار بر روی در و دیوارهای شهر مشاهده می کنیم. تبلیغات محیطی که به صورت اعلامیه، پوستر، بنر، تراکت، برچسب، دیوار نویسی و... بر در و دیوار، ایستگاه‎های اتوبوس، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، پست‎های برق و مخابرات و ستون‎های برق در اکثر نقاط شهر خودنمایی می‎کند.تبلیغات کاغذی به عنوان ارزان ترین نوع تبلیغ برای اکثر مغازه داران و واحدهای صنفی و به خصوص برای کسانی که اشتغال خانگی به راه انداخته اند مقرون به صرفه تر از تبلیغات محیطی دیگر مانند بیلبوردهاست. صاحبان آگهی با پرداخت کمی به نوجوانان اقدام به توزیع آگهی‎ها و اعلامیه ‎های کاغذی می‎کنند و افراد به کار گرفته شده نیز این کار را به صورت توزیع دستی اعلامیه بین افراد یا چسباندن روی دیوارها یا گذاشتن روی شیشه خودروهای پارک شده در خیابان انجام می‎دهند. یکی از شهروندان زاهدانی درباره شیوه توزیع دستی اعلامیه ‎ها و آگهی های تبلیغاتی می گوید: معمولاً افراد پس از خواندن آگهی یا حتی قبل از خواندن آن را در پیاده رو یا خیابان رها می‎کنند که این کار سبب آلودگی محیط می‎شود. بارها برای خودم پیش آمده است که از مقابل یک فروشگاه یا پاساژ عبور کرده ام و فردی با سماجت تراکت تبلیغاتی را به من داده است، من نیز بدون خواندن آن را به اولین سطل زباله انداخته ام اما متاسفانه برخی افراد حتی در انتظار اولین سطل زباله نمی مانند و آگهی را در خیابان رها می کنند. «شهرکی» ادامه می دهد: برای من جای سؤال است که این گونه تبلیغات چه منفعتی برای صاحبان آن دارد؟ این آگهی های کلیشه ای آن قدر برای مردم تکراری شده است که دیگر توجهی به آن نمی شود و جز اسراف و تولید زباله نتیجه ای ندارد.
آلودگی در و دیوار اماکن
یکی دیگر از شهروندان با ابراز نارضایتی از نصب برچسب های تبلیغاتی بر در منازل عنوان می کند: اکثر اعلامیه ‎ها و برچسب های تبلیغاتی در مکان‎هایی نصب می‎شود که عمدتا صاحبان این اماکن و ساختمان‎ها از نصب اعلامیه‎ها رضایت ندارند. این برچسب‎ها که اغلب بر در منازل نصب می‎شود موجبات آلودگی و آشفتگی ظاهری می‎شود و به دلیل استفاده از برخی مواد خاص در تهیه این برچسب‎ها، کندن آن موجب آسیب رساندن به رنگ در می‎شود.«نارویی» معتقد است: به جای چسباندن این آگهی ها بر در خانه ها، شاید توزیع آن بین ساکنان مجتمع‎ ها یا منازل و درخواست از افراد مبنی بر چسباندن این برچسب‎ها در دفترچه تلفن یا حتی روی برخی وسایل نظیر ماشین لباسشویی، کولر و... اثرگذاری بیشتری داشته باشد چرا که در صورت نیاز امکان یافتن تعمیر کار مورد نظر ممکن خواهد شد.شهروند دیگری هم می گوید: بعضی ها واقعا بی انصافی می کنند، دو هفته پیش تازه در منزل را رنگ زده بودم اما دقیقا بعد از این که رنگ آن خشک شد، نصب تبلیغات و برچسب های جدید هم شروع شد! هر چه هم که این آگهی ها را پاک می کنم فایده ای ندارد چون هم کاملا تمیز نمی شود هم با چسباندن مجدد توسط عده ای دیگر مواجه می شوم. البته فقط من با این مشکل مواجه نیستم کافی است نگاهی به در ورودی مجتمع ها بیندازید تا برچسب های لوله بازکنی، تخلیه چاه، آگهی تدریس خصوصی و... را ببینید.«محمدی» ادامه می دهد: از در و دیوار که بگذریم این افراد به صندوق های کمیته امداد، جعبه های برق، تیر برق و ایستگاه های اتوبوس هم رحم نمی کنند. وی ادامه می دهد: شهروندان به دلیل مشغله های زندگی، کمتر فرصتی برای طرح شکایت پیدا می کنند و اغلب شرکت های خدماتی نیز با خیالی آسوده از در و دیوار منازل به عنوان محل مناسبی برای تبلیغات خود استفاده می کنند.
نصب آگهی بر دیوار غیرقانونی است
مدیر خدمات شهری شهرداری زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: طبق قانون نصب اعلامیه روی دیوار مکان ‎های عمومی و خصوصی غیرقانونی است. بر اساس ماده 92 قانون شهرداری ‎ها نوشتن هر نوع مطلبی یا چسباندن هر نوشته ‎ای بر دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، ممنوع است مگر در محل ‎هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‎کند.سید «مجید طباطبایی» با بیان این که جداره بیرونی دیوارهای منازل مسکونی در حدود املاک شهرداری است، ادامه می دهد: هر گونه دیوار نوشته، اعلامیه و آگهی باید با مجوز شهرداری و در محل تعیین شده نصب شود در غیر این صورت این کار غیرقانونی است و در صورت پیگیری قانونی، فرد متخلف موظف به جبران خسارت خواهد شد. وی خاطر نشان می کند: ریشه این آلودگی های بصری در شهر در نبود یا کمبود آموزش و ایجاد فرهنگ شهروندی و طرح‎های خلاقانه است. مدیر زیباسازی شهرداری نیز در این باره می گوید: براساس قانون، نصب این گونه تبلیغات بر نقاط مختلف شهر غیرقانونی است. همچنین با حکم قضایی قدرت قانونی برای پیگیری این گونه تخلفات وجود دارد. «آذرمینا» ادامه می دهد: در صورتی که روی آگهی های نصب شده آدرس یا نام واحد صنفی موجود باشد، به صورت کتبی به آن واحد اخطار داده می شود تا نسبت به آلودگی محیطی که با نصب و پخش تبلیغات ایجاد کرده است اقدام کند. در صورتی که با صدور اخطار اقدامی از طرف آن واحد صنفی مشاهده نشود، شهرداری با دستور قضایی حکم پلمب را صادر می کند.وی با بیان این که مشکل اصلی در برخورد با این گونه تبلیغات، صاحبان مشاغل سیار است که هیچ گونه آدرسی هم در تبلیغات آن ها مشاهده نمی شود، عنوان می کند: بسیاری از آگهی ها مربوط به کسانی است که یا خدمات مربوطه را در خانه انجام می دهند، یا این که برای انجام خدمات به منزل مشتری مراجعه می کنند. در آگهی این افراد فقط یک شماره تلفن موجود است که اخطار به صورت شفاهی از طریق همان شماره به فرد داده می شود اما این افراد به دلیل بی نام و نشان بودن معمولا اقدامی برای پاک سازی محیطی که آلوده کرده اند انجام نمی دهند.وی خاطر نشان می کند: شهرداری برای جلوگیری از آلودگی محیطی و بصری در شهر تابلوهایی را مخصوص آگهی تبلیغاتی در برخی نقاط نصب کرده است تا افراد بتوانند آگهی های خود را به صورت رایگان در آنجا نصب کنند اما به دلیل این که این افراد می خواهند زودتر به نتیجه برسند و آگهی خود را مستقیما در اختیار شهروندان قرار دهند اقدام به نصب این آگهی ها بر در منازل و دیوارهای شهر می کنند.وی تصریح کرد: خیابان های اصلی در طول سال با هدف زیباسازی چهره شهر از این گونه تبلیغات پاک می شود. در صورتی که مردم در کوچه یا محله خود با مشکل آلودگی بصری مواجه هستند می توانند آن را به شهرداری اعلام کنند تا محل مورد نظر پاک سازی شود.
منبع:روزنامه سیستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار