استانداری سیستان و بلوچستان گزارش داد
یکی از مناطقی که دولت تدبیر و امیددر سه سال گذشته برای توسعه آن برنامه ریزی ویژه انجام داده منطقه سیستان در شمال استان است، که تاکنون طرح های خوبی به اجرا گذاشته شده است.
کد خبر: ۳۷۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 04 February 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، لیستی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در منطقه سیستان تهیه شده که به شرح ذیل است:

پیگیری تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری وصنعتی سیستان در شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت تصویب گردیده و به مجلس تقدیم گردیده و در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز کلیات آن تصویب گردیده و در آستانه طرح در صحن علنی مجلس است.

اجرای طرح انتقال آب با لوله در سطح 46هزار هکتار از اراضی دشت سیستان

با شروع به کار دولت تدبیر و امید، طرح بزرگ آبرسانی با لوله در سطح 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان، با جدیت در دستورکار دولت قرار گرفت و با عنایت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ، این طرح در سفر هیات محترم دولت به استان درسال 93، با اعتبار500 میلیون دلار به تصویب رسید. و مقررگردید؛ مبلغ 100 و400 میلیون دلار به ترتیب بین وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی اختصاص داده شود. از مجموع 46 هزار هکتار اراضی پیش بینی شده ، عملیات اجرایی در سطح 8 هزار هکتار انجام پذیرفته و تا پایان سال جاری نسبت به بهره برداری فاز اول طرح در سطح 10 هزار هکتار اقدام خواهد شد.لازم به ذکر است 1923 نفر در جهت اجرای طرح ، مشغول به کار هستند که 77 درصد آن از نیروهای بومی منظقه هستند.

اجرای طرح های تقویت اقتصاد مرز از جمله فروش سوخت به مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتر در شهرستان های هیرمند، زهک، هامون و نیمروز .

فعال سازی بازارچه های موقت مرزی جهت واردات کالاهای مرزنشینان شامل شاهگل در شهرستان زهک، بش دلبر در شهرستان نیمروز و تخت عدالت در شهرستان هیرمند .

- برنامه ریزی جهت احداث نیروگاههای بادی، خورشیدی و سیکل ترکیبی به منظور تولید برق توسط بخش غیردولتی با هدف استفاده بهینه از منابع انرژی های تجدید پذیر

بزودی عملیات اجرایی احداث دو نیرو گاه های سیکل ترکیبی توسط بخش خصوصی شامل نیروگاه 880 مگاواتی مربوط به شرکت یونیت اینترنشنال و 500 مگاواتی مربوط شرکت توسعه نیروگاهها و صنایع پارسیان در منطقه لواریاب سه راهی دشتک آغاز خواهد شد. همچنین با توجه به رویکرد دولت مبنی بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق و با عنایت به پتانسیل های منحصر به فرد منطقه سیستان در این زمینه ، 10 هزار هکتار زمین در منطقه میل نادر و 150 هکتار در منطقه رامشار برای احداث نیروگاه بادی اختصاص داده شده است . بالغ بر 20 شرکت متقاضی احداث نیروگاه بادی در منطقه هستند که پروانه احداث نیروگاه توسط سازمان انرژی های نو ایران برای شرکت های متقاضی صادر شده است.

احداث کارخانه لوله های کامپوزیتو طرح توسعه آن

در راستای اجرای پروژه انتقال آب با لوله در سطح 46 هزار هکتار اراضی استان ،طرح لوله های GRP با ظرفیت سالانه 25 هزار تن به نام شرکت فراسان در سیستان در اسفند سال 94 به منظور استفاده در طرح آبرسانی با لوله توسط وزیر صنعت ،معدن و تجارت افتتاح و به بهره برداری رسید. « با عنایت به تنوع تولید سایز لوله تا قطر 2400 میلیمتر در خطوط انتقال آب ،کشاورزی و ... مورد استفاده قرار می گیرد»

- پیگیری جهت راه اندازی کارخانه ریسندگی و بافندگی زابل.

- رفع موانع و مشکلات کوره های آجر پزی منطقه سیستان و فعال شدن مجدد آنها.

- پیگیری ایجاد پل دوم ابریشم در جوار پل میلک که مطالعات، تخصیص اعتبار و تعیین پیمانکار انجام شده است.

- اجرای طرح های توسعه پایانه مرزی میلک از جمله ایجاد جایگاه عرضه سوخت در این پایانه و توسعه فضای آن.

احداث کارخانه تولید تایر در شهرک صنعتی رامشار

مکان طرح لاستیک در منطقه سیستان قطعی و زمین طرح از شهرک صنعتی (رامشار) خریداری شده و کلنگ زنی طرح باحضور مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورخ 20/12/94 انجام پذیرفته است. ظرفیت طرح به میزان 50 هزارتن لاستیک در سال ، اشتغال ایجاد شده با اجرای این طرح 1350 نفر و میزان سرمایه گذاری طرح بالغ بر 800 میلیارد تومان می باشد. مناقصه بین المللی برگزار شده و تنها دو شرکت از چین پیشنهاد خود را ارائه نمودند که با توجه به اختلاف فاحش قیمت های ارائه شده با رقم های پیش بینی در مطالعات اولیه طرح، مقررشد تا مدل اجرای طرح تغییر نماید و بااستفاده از توان شرکت های مهندسی داخلی نسبت به انتخاب تکنولوژی اقدام گردد. از این رو مقدمات اولیه برگزاری مناقصه جدید توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت در دست اجرا می باشد.

احداث طرح فرآوری آنتیموان در منطقه سفیدآبه

این طرح با سرمایه گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان اجرا گردیده است.تمامی زیرساخت ها ازجمله آب،برق،سوخت ، محل اسکان و محوطه سازی انجام شده و آزمایشگاه درمحل کارخانه تجهیز شده است. در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه سال 95 با حضور معاون محترم وزیر محترم صنعت ،معدن و تجارت ،کارخانه تولید شمش آنتیموان در مقیاس پایلوت و در مجاورت معدن آنتیموان و با ورودی خوراک اولیه با عیار حدود 5 درصد کانی های سولفیدی افتتاح گردید. عملیات حاصل از فعالیت کارخانه طی این مدت 2 تن شمش آنتیموان می باشد. امید می رود با رفع موانع و مشکلات تولید ، میزان تولید شمش آنتیموان به میزان ظرفیت 90 تن در سال برسد. میزان سرمایه گذاری طرح بالغ بر 12 میلیارد تومان و اشتغال ایجاد شده با اجرای طرح 40 نفر می باشد. این طرح درحال برگزاری فراخوان و واگذاری به بخش خصوصی است.

- اجرای پروژه خط دوم انتقال آب از چاه نیمه سیستان به زاهدان.

- تهیه طرح مدیریت جامع تالاب بین المللی هامون و ایجاد طرح "مطالعه، حفاظت و احیاء تالاب هامون" در قانون بودجه کل کشور.

- ثبت هامون در یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیستکره.

- تهیه مطالعات اولیه شناخت منشا و مکانیسم وقوع طوفان های گرد و غبار در دشت سیستان.

- اجرای طرح بیابان زدایی ومقابله با فرسایش بادی در منطقه سیستان

- تشکیل کارگروه مشترک برای احیاء هامون میان دو کشور ایران و افغانستان

- احداث طرح کانال خروجی مستقل چاه نیمه ها

-اجرای بزرگراه زابل – زاهدان و بهره برداری از قطعه 1 و7 آن تا پایان سال جاری

- ثبت شهر سوخته در فهرست میراث جهانی یونسکو

- اجرای طرح های انتقال آب شهری و روستایی

- احداث ، توسعه و تکمیل اماکن و فضاهای ورزشی

- ایجاد واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت 180 هزار قطعه در منطقه سیستان

- احداث 9 واحد مرغداری جدید در منطقه هر کدام با ظرفیت 20 الی 30 هزار قطعه

- افزایش ظرفیت کشتارگاه هامون ( خط جدید کشتار6000 شتر مرغ در سال)

- احداث سردخانه 800 تنی در زابل

- احداث جاده ترانزیتی چابهار به میلک

- ایجاد مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان هیرمند

- شروع عملیات اجرایی احداث دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان هامون

- تکمیل و بهره برداری از بیمارستان 46 تختخوابی شهرستان زهک

-احداث بیمارستان فوق تخصصی ارتوپدی در زابل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار