کد خبر: ۳۷۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 04 February 2017
همکاری 200 میلیون یورویی مپنا و پتروشیمی مکران 
مدیر عامل گروه مپنا با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل بالایی در سواحل مکران برای سرمایه گذاری وجود دارد گفت: ضرورت ایجاب می کند هر چه سریع تر تمام دستگاه ها برای تغییر چهره استان محروم سیستان و بلوچستان به سمت توسعه همت کنند.

مهندس عباس علی‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما "  اظهار داشت: علیرغم وجود فرصت هایی منحصر به فرد در سواحل مکران اما متاسفانه تاکنون در برنامه های توسعه ای کشور کمتر به توسعه ساحلی توجه شده و همین موضوع باعث شده تا ظرفیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی این منطقه نادیده گرفته شود .

وی با اشاره به اینکه باید در این منطقه نقشه راه 100 ساله ترسیم شود عنوان کرد : باید در چارچوب طرح جامع، مطالعات وسیع در این نقطه صورت گیرد، تا فرصت های بالقوه آن به بالفعل تبدیل شود .

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: برای توسعه پایدار و استقرار جمعیت در این منطقه ابتدا می بایست زیر ساخت های انرژی محیا باشد،  از همین رو باید در ابتدا چاره ای برای برق و آب این منطقه کرد، خوشبختانه در خصوص گاز مشکلی وجود ندارد چرا که از قبل خط لوله گازی در این استان کشیده شده است.

وی در خصوص انعقاد قرارداد با پتروشیمی مکران برای تامین یوتیلیتی واحد ها نیز گفت: این قرارداد به صورت EPCF می باشد، همچنین مپنا با توجه به تخصص و تجربه ای که دراجرای این دست پروژه ها دارد می تواند در زمینه سرمایه گذاری، تامین مالی و اجرای پروژه نیز همکاری با این شرکت داشته باشد.

علی آبادی اظهار داشت: تاکنون مپنا 10 هزار مگاوات نیروگاه به صورت B.O.Oساخته و توانسته بیش از 5 هزار مگاوات آن را تامین مالی کند،  تامین مالی پروژه یوتیلیتی واحد های پتروشیمی مکران نیز 200 میلیون یورو پیش بینی شده است .

وی ادامه داد : اعتقاد داریم توسعه باید بر اساس امکانات بومی صورت گیرد و نباید به بهانه جذب مالی کارهایی که خودمان توانایی انجام آن را داریم به بیگانگان واگذار نماییم چرا که منطقی نیست صادارت اشتغال به دیگر کشورها داشته باشیم .

مهندس علی آبادی به نفت ما گفت: متاسفانه صنعت نفت در کشور به طوری مدیریت نشده که صاحب فناوری و صنعت شویم ، رویکردها به صورتی بوده که تنها به نفت برسیم بنابراین تمام شرکت هایی که سرمایه خود را وارد این صنعت کرده اند در معرض خطر قرار گرفته اند .

وی گفت: مپنا نیز در حوزه حفاری دریایی و خشکی و با دید خدمت وارد شده اما با توجه به چشم انداز نامشخص صنعت نفت ،  مانند هر شرکتی که به این حوزه ورود کرده دچار مشکلاتی شده است .

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: متاسفانه تدبیر و سیاست هایی که دنبال می شود حمایت گرانه نیست ، وضعیت اقتصادی کشوری مانند آلمان که تجهیزات نفتی می فروشد در حالیکه از یک قطره نفت نیز بی بهره هستند در مقابل کشورهای نفتی  قابل مقایسه نیست.

وی عنوان کرد: باید به شرکت ها ایرانی نیز همانند شرکت های خارجی بها داد، تجربه شرکت های موفق آلمانی نشان می دهد که آن ها   بنگاه های صنعتی خودشان را مورد حمایت های ویژه قرار داده اند .

وی بیان داشت:  امید و حتی اراده ای برای ماندن شرکت های ایرانی در این وضعیت وجود ندارد ، نباید منافع ملی و دراز مدت را فدای منافع مقطعی کرد.

علی آبادی اظهار داشت: هم اکنون کشور به ظرفیت های خوبی دست پیدا کرده ، ما نشان داده ایم که در برخی از صنایع حرف اول و آخر را می زنیم، در حال حاضر   عدم ارتباط نظام بانکی و بیمه ای با صنعت تنها مشکل برای ورود به عرصه جهانی محسوب می شود و این موضوع نیازمند نگاه جامع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار