مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه وحدت و انسجام اقوام و مذاهب ایرانی رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود، دوراندیشی و سعه صدر را لازمه‌ی وحدت و همدلی دانست.
کد خبر: ۳۷۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 04 February 2017

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت این هفته زاهدان، باتوجه به آغاز دهه‌ فجر انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نعمتی از جانب خداوند متعال دانسته و خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ یکی از نعمت‌های بزرگ پروردگار بود که الله تعالی آن را به ملت ایران ارزانی داشت. این پیروزی نعمتی از جانب خداوند متعال، نه تنها برای ملت ایران، در واقع برای جهانیان بود.

وی افزود: رژیمی شاهنشاهی که همه‌ی قدرت‌ها از آن حمایت می‌کردند، از لحاظ اسباب ظاهری امکان پیروزی بر آن ر‌ژیم نبود، اما وقتی ملت ایران اراده کرد و از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و امام راحل اطاعت کرد، با کمک خداوند متعال این ملت پیروز شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان وحدت و انسجام اقوام و مذاهب ایرانی را رمز پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: شکی نیست که رمز پیروزی انقلاب اسلامی در وحدت و انسجام بود. همه‌ی اقوام و مذاهب و اقشار مختلف در ایران یک‌صدا و متحد شدند و هرکسی به اندازه توان خودش حمایت کرد و این حمایت، سبب پیروزی انقلاب اسلامی گردید.

وی در ادامه افزود: شکی نیست که دوام نعمت انقلاب اسلامی که یکی از آرزوهای ملت ایران است، بدون اتحاد، انسجام، همدلی و همگرایی میسّر نیست.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان امنیت مرزها را نیز مرهون وحدت و انسجام دانست و گفت: علیرغم تلاش دشمنان برای ناامن کردن مرزها، الحمدلله به لطف و عنایات رب‌العالمین و انسجام و وحدت مردم، اعم از شیعه و سنی، امنیت در مرزهای ما حاکم است. منافع و مضار شیعه و سنی در کشور مشترک است؛ لذا همه ما باید به مشترکات چنگ بزنیم و در کنار هم باشیم.

وی ادامه داد: عزت و سربلندی ملت ایران و تمام مسلمان در وحدت و انسجام است. اگر ما خواهان ایرانی یکپارچه و سربلند هستیم و بقای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهیم، باید با یکدیگر وحدت، انسجام، همدلی و هم‌اندیشی داشته باشیم.

مولوی عبدالحمید سعه صدر و دوراندیشی را لازمه وحدت و همدلی دانست و گفت: لازمه داشتن وحدت و همدلی، برخورداری از سعه صدر و بالا بردن ظرفیت است. زمانی ما می‌توانیم با یکدیگر متحد باشیم و با مسلمانان دنیا اتحاد برقرار کنیم و حتی آزادی‌خواهان دنیا را با خودمان همراه نمائیم که سعه صدر و تحمل داشته باشیم.

وی ادامه داد: نباید نگاه قوم‌گرایانه و یا مذهب‌گرایانه داشته باشیم؛ نباید برای ما فارس، بلوچ، کرد، ترکمن و... و یا شیعه و سنی مطرح باشد، بلکه اینگونه بیاندیشیم که همه ما ملت ایران هستیم و اتحاد ما مایه سربلندی نظام جمهوری اسلامی و کشور است. لذا تمام قومیت‌ها و مذاهب در ایران باید ظرفیت و تحمل خودشان را بالا ببرند. بدبختی ملت‌ها زمانی‌ست که خود را تقسیم کنند و سعه صدر نداشته باشند.

مدیریت دارالعلوم زاهدان با اشاره به برخی اظهار نگرانی‌ها از افزایش جمعیت اهل سنت در برخی کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: برای بنده بسیار تعجب‌آور بود که برخی از علما و بزرگان اظهار نگرانی کرده بودند که جمعیت اهل سنت در بعضی کلان‌شهرها مانند مشهد رو به افزایش است. کسانی که حرف از وحدت می‌زنند و اعتقاد به وحدت دارند، نباید چنین سخنانی را بر زبان بیاورند؛ زیرا افزایش جمعیت اهل سنت در کشور مایه افتخار ایران است، چون این‌ها هم جزو ملت ایران هستند. اگر جمعیت شیعه در زاهدان و سیستان‌وبلوچستان افزایش پیدا کند برای ما مایه‌ی افتخار است، زیرا به جمعیت ایران افزوده شده است و عزیزان شیعه برادران ما می‌باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ملت ایران اعم از شیعه و سنی، همان کسانی هستند که در هشت سال جنگ تحمیلی از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و در این مسیر جان دادند و اکنون هم اگر این کشور مورد تهدید و تجاوز قرار بگیرد، خود را به کشتن می‌دهند. لذا همانطور که در هشت سال دفاع مقدس بحث شيعه و سنی نداشتیم، اکنون برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور نیز بحث شیعه و سنی نداریم و معتقدیم باید در کنار هم باشیم و با یکدیگر وحدت و انسجام داشته باشیم. نباید هنگام استخدام و واگذاری مسئولیت‌ها بین شیعه و سنی صف‌بندی شود و تفاوت وجود داشته باشد. باید حرمت یکدیگر و مقدسات یکدیگر را حفظ کنیم.

خطیب جمعه زاهدان در ادامه توصیه‌هایی به علما، مسئولین و نهادها داشت و گفت: توصیه بنده به مسئولین، نهادها، ادارات، ارگان‌ها، علما، نخبگان و دانشگاهیان شیعه و سنی آن است که ظرفیت و تحمل خودشان را بالا ببرند.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای سفر جهت شرکت در تشییع جنازه‌ی مولوی شهاب‌الدین شهیدی، افزود: نباید برخی افراد خاص برای شرکت در یک مراسم نماز جنازه در استانی دیگر با محدودیت‌هایی روبرو باشند. همه ما ایرانی هستیم و باید از آزادی برخوردار باشیم. نباید افرادی که افکار و اندیشه آنان روشن بوده و خواستار سربلندی ایران و حامی نظام جمهوری اسلامی هستند و در مواقع سخت در مقابل دشمنان ایستادگی کرده‌اند، برای یک سفر از یک استان به استان‌های دیگر کشور با محدودیت مواجه شوند.

وی بر لزوم سعه صدر تاکید کرد و گفت: اگر ما و ارگان‌ها و نهادهای ما سعه‌صدر بیشتری می‌داشتیم و ظرفیت تحمل مان را افزایش می‌دادیم، یقینا امروز جایگاه بالاتری نزد مردم داشتیم و نه تنها در دل مردم ایران، بلکه در دل مردم جهان جایگاه پیدا می‌کردیم و آزدادی‌خواهان دنیا ما را در آغوش می‌گرفتند و بهتر می‌توانستیم انقلاب‌ مان را صادر کنیم.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: خطاب بنده به تمام اقوام و مذاهب در ایران و همه کسانی که دست‌اندرکار هستند و مردم حرکات آنها را زیرنظر دارند، آن است که دیدشان را وسیع کنند و ظرفیت تحمل شان را بالا ببرند، زیرا این موارد سبب افزایش وحدت و همدلی می‌شود. امیدواریم با وحدت و انسجام بتوانیم کشورمان را بسازیم و برای جهانیان الگو باشیم. ما باید چنان بر مسیر اعتدال و اجرای عدالت حرکت کنیم که جهانیان از ما الگو بگیرند.

مولوی عبدالحمید در بخشی دیگری از خظبه ها با اشاره به اقدامات جدید رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا در برنامه‌های جدید خود ورود اتباع هفت کشور اسلامی را به آمریکا ممنوع اعلام کرده است. واقعا بعید است از کشوری که ادعای پیشرفت و توسعه را دارد، درهایش را بر روی کشورهای دیگر ببندد و به دنبال ایجاد حائل و کشیدن دیوار میان ملت‌ها باشد. جای تعجب است که امروز ملت‌ها دارند دیوارها را از میان خودشان برمی‌دارند و آنها را می‌شکنند، اما آمریکائی‌ها گرفتار تنگ‌نظری شده‌اند و دارند به قرون گذشته برمی‌گردند.

مولوی عبدالحمید در ادامه با اشاره به بی‌تجربگی آقای ترامپ در عرصه‌ی سیاست، خاطرنشان کرد: آقای ترامپ که معلوم نیست از کجا به قدرت رسیده، می‌خواهد میان ملت‌ها دیوار و حائل ایجاد کند. باید ترامپ و گذشتگان او سیاست اشتباه‌شان را تغییر بدهند؛ نه اینکه میان ملت‌ها دیواربکشند و مرزهایشان را بر ملت‌ها ببندند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطاب به ابرقدرت‌های جهان، تصریح کرد: آقای ترامپ، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و تمام مردم دنیا بدانند که اگر می‌خواهند با تروریزم و افراط‌گرایی مبارزه کنند، باید سیاست شان را تغییر دهند.

وی افزود: باید قدرت‌های بزرگ ملت فلسطین را آزاد کنند و منطق گفتمان را باید حاکم کنند. اجرای عدالت و اعتدال را اختیار کنند، آن‌وقت دنیا امن می‌شود.

مولوی عبدالحمید افزود: راه مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی بمباران، تخریب و جنگ نیست. جنگ، جنگ می‌آفریند. حمله‌ی نظامی و بمباران راه علاج نیست. آسیب شناسی دقیق و شنیدن حرف طرف مقابل و برنامه ریزی، راه درست علاج است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های اشتباه که سبب بحران در دنیا شده اظهار داشت: سیاست گذشته‌ی آمریکا، اروپا و روسیه اشتباه بوده است، به‌همین خاطر سیاست شان جواب نداده است. حمایت آنها از رژیم صهیونیستی و یهودیان افراط‌ گرا، نمونه‌ای از سیاست اشتباه‌شان است. باید همه‌ی قدرت‌ها در روش و سیاست شان تجدیدنظر کنند.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با تأکید بر لزوم گفتمان و اجرای عدالت خاطرنشان کرد: در شرایط جدید، سیاست گفتمان و اجرای عدالت جواب می‌دهد. این امر می‌تواند خاورمیانه و جهان را امن کند و تروریزم را ناکام کند.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه ها با ابراز تأسف از درگذشت سه تن از علمای برجسته در هفته‌ی گذشته، خاطرنشان کرد: درهفته‌ی گذشته با ضایعات سنگین و ناگواری مواجه شدیم. سه تن از علمای صالح دارفانی را وداع گفتند که در رأس آنان، درگذشت حضرت مولانا شهاب‌الدین شهیدی رحمه‌الله، استاد ارشد فقه و حدیث مدرسه‌ی احناف خواف (از مدارس تاریخی و یادگار حضرت مولانا مطهری رحمه الله) بود. درگذشت ایشان ضایعاتی برای همه مسلمانان، خصوصا اهل سنت خراسان است؛ زیرا یک شخصیت علمی به نفع همه‌ی مدارس دینی و ملت مسلمان است. علمای صالح و عامل مانند مولانا شهیدی مایه روشنی و سرمایه‌ی ملت هستند.

مولوی عبدالحمید، درگذشت این عالم فرهیخته را به علمای خراسان، اساتید و طلاب مدرسه احناف خواف و به همه مراکز دینی و علمی تسلیت گفت.

وی در ادامه افزود: همچنین مولانا خدانظر قلندرزهی رحمه الله، ازعلمای قدیم و معمّر در منطقه «کورین» زاهدان که برای مردم خدمت کرده بود؛ و مولانا خدابخش جوهری یکی از روحانیون صالح و علمای فعال در بخش دامن شهرستان ایرانشهر بود که دیروز این عزیزان به خاک سپرده شدند؛ الله تعالی درجات این عزیزان را بلند کند و به جوار بهترین رحمت‌ها قرار دهد.

مولوی عبدالحمید در پایان خطبه ها با دعوت از عموم نمازگزاران جهت شرکت در راهپیمائی 22 بهمن (جمعه آینده) خاطرنشان کرد: ما انقلاب اسلامی را حمایت می‌کنیم، اما حق و حقوق قانونی مان را در چارچوب گفتمان و منطق مطالبه می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار