یکی از برنامه های محوری مورد تاکید و توجه نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان در سفرهای دوره ای به شهرهای استان دیدار با ائمه جمعه و علمای شیعه و سنی است و در همین رابطه دوازدهم فروردین ماه همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مقصد نخستین سفر دوره ای را سیستان انتخاب کرد.
کد خبر: ۳۷۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 06 February 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان همانطور که اشاره شد استاندار سیستان و بلوچستان بعنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید در ادامه سلسله نشست با ائمه جمعه و روحانیون سراسر استان ، در سفر به سیستان نیز میزبان ائمه جمعه شیعه و سنی بود.

نشستی صمیمی و وحدت آفرین، نخستین و جامع ترین کلیدواژه های خروجی محتوای جلسه بیش از 2ساعت و نیم میان نمایندگان دولت و نمایندگان رهبری در سیستان بود. در این دیدار ابتدا ائمه جمعه به بیان مسائل و نیاز های منطقه اشاره کردند و در ادامه هریک از فرمانداران شهرهای سیستان ضمن بیان خدمات انجام شده توسط دولت تدبیر و امید با اشاره به نیازسنجی صورت گرفته به ذکر ضرورتهای مردم پرداختند. استاندار سیستان و بلوچستان میزبان حجت اسلام کیخا امام جمعه شهر زابل ،حجت السلام محمود پارسا امام جمعه شهر بنجار، حجت الاسلام محمد حسین اشرفیان امام جمعه شهر علی اکبر ، حجت السلام ابراهیم گزمه امام جمعه شهر هیرمند و حجت الاسلام حسن خدری امام جمعه شهر زهک در محل فرمانداری شهرستان زابل بود.

در ابتدا امام جمعه شهر بنجار گفت: اقدامات زیادی توسط دولت در منطقه انجام شده است به عنوان مثال در گذشته در روستاهای منطقه راه اندازی پارک و فضا های تفریحی و خدماتی معنا نداشته اما در این دولت اقدامات خوبی صورت گرفته است. حجت اسلام محمود پارسا افزود : علی رغم خدمات انجام شده اما مطالبات و معضلات متعددی نیز وجود دارد چون در گذشته نسخه شفابخشی برای منطقه تعریف نشده است . وی بر مدیریت مرز در جهت بهره مندی و بهبود وضیعت معیشت مرز نشینان تاکید کرد و خواستار ایجاد راهکاری برای رفع طوفان های شن و گرد و غبار در منطقه شد. حجت السلام پارسا ایجاد منطقه آزاد و پاس مرزی را از خواسته های مردم منطقه اعلام کرد.

امام جمعه شهرستان هیرمند نیز پیرامون تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی ، توجه به مباحث فرهنگی ،تقویت وحمایت از پایگاه های فرهنگی و مساجد را مورد تاکید قرار داد. حجت الاسلام ابراهیم گزمه ساخت خانه عالم را از نیاز های منطقه برشمرد.

امام جمعه شهرستان علی اکبر هم در نشست ائمه جمعه با نماینده عالی دولت و فرمانداران منطقه سیستان با بیان اینکه برگزاری نشست های دورهمی آثار ثمربخشی در رفع مشکلات داشته افزود: اشتغال و درآمد مردم شهر علی اکبر از محل صید و صیادی تامین می شده که با خشک شدن تالاب هامون وضعیت معیشت نگران کننده ای دارند. وی با اشاره به ساخت سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند از نگرانی مردم بابت تامین حق آبه تالاب بین اللملی هامون سخن گفت. وی ادامه داد: موضوع منطقه آزاد سیستان هر از چند گاهی سبب نوسان در قیمت بازار مسکن می شود و با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی مردم ، انتظار می رود که تمام منطقه از مزایای آن برخوردار شوند. وی با اشاره به اینکه سیستان قطب گردشگری و بهشت باستان شناسان هست اما در مقام عمل اقدام خاصی برای جذب گردشگر انجام نشده است . وی تاسیس بخشداری مرکزی و کلانتری را از نیازهای این شهر اعلام کرد. حجت السلام اشرافیان خواستار تعامل بیشتر بین ائمه جمعه و فرمانداران با هدف پیشرفت برنامه های دولت و صدور انقلاب شد. وی خاطر نشان ساخت : حضور استاندار در جمع ائمه جمعه بیانگر روحیه انتقاد پذیری ایشان هست که علاوه بر نزدیکی دلها ، حس اعتماد بیشتری را میان طرفین موجب می گردد.

امام جمعه شهرستان نیمروز نیز با اشاره به بازگشایی و فعالیت گذرهای مرزی طی چند ماه گذشته و وقفه کوتاه در فعالیت آن گفت: این مسئله با ایجاد امید و شوق موجب بازگشت تعداد زیادی از جوانان و خانواده ها به منطقه شد که پیش تر مهاجرت کردده بودند. وی در باره مشکل فاقدین شناسنامه این شهرستان افزود: در گذشته اغلب مردم منطقه به شغل دامداری و صیادی مشغول بودند و به علت شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر محیط اجتماعی خود توجهی به داشتن شناسنامه نداشتند در حالی که هویت آنها مشخص و ایرانی هستند .

در ادامه امام جمعه شهرستان زابل در نشست با استاندار و فرمانداران پنج شهر سیستان گفت: انتظار داریم این قبیل جلسات بطور مکرر برگزار شود زیرا هدف ما خدمت به مردم و تحکیم نظام مقدس اسلامی است . حجت الاسلام علی اکبر کیخا تضارب آراء ، وجود احزاب و سلایق مختلف را یک نعمت برای کشور دانست و افزود: تضارب آراء در حوزه های علمیه نیز چکش کاری شده و مورد پذیر ش است. وی با اظهار اینکه وظیفه ما حمایت از مسئولان در کنار نقد منصفانه است ، تصریح کرد: در مقاطع مختلف زمانی در خطبه های نماز جمعه اشارات متعددی داشته و از اندیشه بلند شما (استاندار) یاد کردیم که با برنامه هستید . وی با بیان اینکه کارهای عمرانی زیادی در منطقه سیستان انجام شده و ما منکر زحمات دولت تدبیر و امید نیستیم، ضمن تاکید بر مدیریت مرز با هدف بهبود اسکان مرزنشینان خواستار برقراری تجارت چمدانی و پاس مرزی شد. حجت الاسلام کیخا بیان کرد: همانطور که صاحبان سرمایه و کامیونهای کشور همسایه از امکانات جاده ای و سوخت منطقه سیستان بهره مند می شوند انتظار داریم با برقراری پاس مرزی برای مردم مرزنشین سیستان، شاهد ماندگاری جمعیت باشیم . وی با اشاره به وجود شماری کارتن خواب در منطقه گفت: این عده به لحاظ امنیتی، فرهنگی و اجتماعی برای جامعه چون ماده منفجره می مانند که در صورت بهبود وضعیت اقتصادی ، مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز متحول خواهد شد. خطیب نماز جمعه شهرستان زابل گفت : دو برادر هم یکدیگر را نقد می کنند و چه بسا با الفاظ تند، اما قلوب آنان به هم گره خورده است.

خطیب نماز جمعه شهرستان زهک نیز در این دیدار بیان کرد: بارندگی ها و سیلاب اخیر در جنوب استان برکت و نعمت الهی بود که برمنطقه جاری ، هر چند سبب مشکلاتی برای برخی مردم شد. حسن خدری اظهار داشت :از زمان شهرستان شدن زهک پیگیر بازگشایی بازارچه مرزی بودیم اما محقق نشد تا با پیگیری های استاندار بازگشایی و سبب برطرف شدن بخش عمده ای از ناهنجاری های اجتماعی شد. وی از استاندار درخواست کرد: با توجه به ارتباطات خوبی که با مسئولان عالی دولت دارید ،انتظار می رود بخشی از درآمدهای پایانه مرزی میلک در منطقه هزینه شود. به گفته وی به برکت عملیاتی شدن طرح 46هزار هکتاری آبیاری با لوله در سیستان ، واحد مسکونی خالی برای اجاره در منطقه یافت نمی شود و بررسی ها نشان داده که 70درصد نیروهای مشغول در این طرح بومی هستند و در برخی مناطق که طرح اجرا شده به 80تا 90درصد می رسد. خدری امام جمعه شهرستان زهک با اشاره به افزایش آمار تصادفات جاده ای در محور مواصلاتی زابل – زهک ضرورت بهسازی این جاده مواصلاتی را مهم برشمرد .
وی افزود : باید از مزیت باد و خورشید برای ایجاد زون انرژی های تجدیدپذیر در منطقه استفاده کرد. به گفته حجت الاسلام خدری تصویب و عملی شدن منطقه آزاد سیستان سبب ماندگاری مردم منطقه و ایجاد تحرک خواهد شد.

در ادامه این جلسه هر یک از فرمانداران شهرهای پنج گانه سیستان به بیان مسائل مورد نظر پرداختند. فرماندار شهرستان هامون ضمن تاکید بر همگرایی و خرد جمعی در حل مسائل و مشکلات گفت:سال گذشته بیشترین میزان اعتبارات به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان اختصاص یافت که ایجاد کمربند گردشگری و پل سلامت در شهر علی اکبر در حال پیگیری است. معصومه پرنده دار افزود: به عنوان مثال ، در مدت مسئولیتم 70درصد خیابان های شهرعلی اکبر آسفالت شده،پنج پارک محله ای و یک درمانگاه شبانه روزی به بهره برداری رسید درحالیکه قبل از این، چنین خدماتی معنا نداشت.

فرماندار شهرستان نیمروز نیز گفت: در خشکسالی یک ساله (50-49) به دلیل نبود آب ، اغلب مردم منطقه مهاجرت کردند و در خشکسالی های دهه70 با ایجاد چاه نیمه ها و تامین آب میزان مهاجرت ها کاهش یافت . محمدحسین دهمرده کارکرد طرح انتقال آب با لوله به زمینهای کشاورزی سیستان را مشابه طرح تامین آب شرب در خشکسالی های دهه70 دانست که با اجرای طرح آبیاری با لوله ساخت کارخانه تولید لوله ،اشتغال زایی 300 نفر و آبادانی منطقه را به دنبال خواهد داشت . وی تصریح کرد: تا پیش از بازگشایی 3معبر مرزی ، مبادلات مرزی به شیوه کوله بری و غیر رسمی انجام می گرفت ،همچنین فروش سوخت توسط مرزنشینان که قبلا رونق داشت به دلیل فصل سرما تا حدودی کاهش یافته اما همچنان برقرار است.

فرماندار هیرمند نیز دراین نشست اظهار داشت: دولت با وجود شرایط بد اقتصادی امّا توفیقات خوبی داشته است به طوری که طی 3 سال خدمت دولت تدبیر و امید، 170کیلومتر راه روستایی آسفالته با کیفیت عالی به بهره برداری رسید در حالیکه از ابتدای انقلاب تا سال93،تنها 140کیلومتر راه روستایی ایجاد شده است. محمدعلی پیری ادامه داد: در همین مدت، 8 میلیارد تومان برای اصلاح و ارتقاء شبکه برق رسانی شهرستان هیرمند هزینه شد. وی افزود ائمه جمعه مرجع همه مردم هستند و ارتباط و تعامل خوبی بین آنان و مسئولان وجود دارد. فرماندار هیرمند گفت: مبادلات کالا از پایانه مرزی میلک113 درصد در وزن و 95 درصد در رقم (دلار) نسبت به 9 ماهه مشابه رشد داشته است .
پیری فرماندار هیرمند با اشاره به کمبود اعتبارات حوزه فرهنگی اظهار داشت: اعتبارات مناسبی برای ساخت مسجد و خانه عالم اختصاص یافته که قرار شد با نظارت ائمه جمعه با کیفیت ساخته شود. وی گفت: در بحث فروش سوخت توسط مرزنشینان قائل به اجرای قانون در قالب تعاونی مرزنشینان هستیم در حالیکه درصد بالایی از ساکنان شهر زابل ، در واقع هیرمندی و متقاضی استفاده از این سهمیه هستند که افراد متمکن نیز در بین آنان وجود دارد.
فرماندار زهک نیز آثار و برکات چنین نشست های تعاملی بین ائمه جمعه و فرمانداران را مثبت ارزیابی کرد که می توان در فضایی توام با آرامش و بدور از چالش به بیان کارهای انجام شده و مسائل و مشکلات پرداخت.

فرماندار شهرستان زابل نیز در نشست نماینده عالی دولت با ائمه جمعه شیعه و فرمانداران منطقه سیستان اظهار داشت : دولت تدبیر و امید منطقه سیستان را با مشکلات بیشماری در سه بخش خشکسالی ، موادمخدر و طوفان شن و ریزگردها تحویل گرفت. هوشنگ ناظری افزود: در طول سالهای گذشته در کدام مقطع زمانی روی این سه بخش کار جدی شده است . وی ادامه داد: اجرای طرح زهکشی دشت سیستان در واقع صحه گذاشتن بر آبیاری غرقابی با توجه به مشکل حاد کمبود آب در سیستان بود.  

استاندارسیستان وبلوچستان پس از شنیدن نیازمندی ها منطقه توسط ائمه جمعه و فرمانداران سیستان با بیان اینکه خوشحالم در روزی که همه وامدار انقلاب هستیم گردهم آمده ایم ،گفت: حضرت امام خمینی (ره)فرمودند،مراقب باشید رفتارتان به گونه ای نباشد که مردم یوم الله دیگری را رقم بزنند؛ این کلام بنیانگذار انقلاب نشانه ارجحیت حق و رأی ملت است .
علی اوسط هاشمی جمهوری اسلامی را برند حوزه علمیه دانست که همه باید با رعایت ظرافت و دقت خاص از این مهم صیانت نماییم . وی افزود: با توجه به فرمایش حضرت امام (ره) که حفظ نظام از واجبات هست، نوع رفتار و کردارمان باید منطبق با شأن نظام اسلامی باشد . هاشمی استاندار سیستان وبلوچستان تصریح کرد: طی سه سال و نیم اخیر تلاش زیادی صورت گرفته تا امنیت مطلوب در استان حاکم و چهره ای مثبت در مسیر توسعه و رشد از استان به نمایش گذاشته شود همانطور که خود شما (ائمه جمعه) اشاره کردید که قبل از این دولت فعالیت در مرز به شکل کوله بری بوده و به شیوه رسمی سابقه نداشته است.

 وی ادامه داد : خداوند را برکلامم گواه می گیرم که حضورم در سیستان و بلوچستان در من روحیه دهه 60 را ایجاد کرد زیرا می دانم هر اثر خدمتی برقشری می نشیند که شایسته آن است.

وی با اشاره به دیدار 80دقیقه ای خود با رئیس جمهور با مضمون دفاع از حقوق مردم استان گفت: اگر هدف، عمران منطقه و خروج از وضعیت فعلی باشد باید به سمت اقبال ، هم افزایی و تعامل بیشتر پیش برویم و اینگونه نباشید که تنها با آمدن من نشست برگزار کنید ، برای آگاهی از واقعیت ها با مدیران کل دستگاههای اجرایی جلسه بگذارید . وی با طرح این سوال که گذشتگان در این منطقه چه کردند در حالیکه هنوز این منطقه برای حضور پر رنگ سرمایه گذاران از برق مطمئن و نیروگاه سیکل ترکیبی برخوردار نیست،گفت: پست400 کیلو ولت با صرف 200میلیارد تومان جهت تامین بخشی از برق طرح آبیاری با لوله و برق مصرفی خانوارها تا خرداد ماه 96به بهره برداری خواهد رسید . وی ادامه داد : بالغ بر 80هزار متر مربع زیربنای فیزیکی با اعتباری بالغ بر 100میلیارد تومان در دانشگاه زابل در حال ساخت است ،حالا قضاوت با شما که آیا در مقایسه با گذشته کمتر از 80درصد کار انجام شده است . استانداردر ادامه تشریح خدمات دولت در منطقه سیستان به عنوان مثال به افزایش تعداد واحد های مرغداری از 3 واحد در سال 92به 94واحد طی این مدت اشاره کرد و گفت: قریب 2400شغل (بطور مستقیم و غیرمستقیم )در این بخش ایجاد شده است.

وی علت تاخیر در اجرای کارخانه لاستیک تایر را چنین بیان داشت که براساس قرارداد قبلی ،دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز این کارخانه وارداتی و متعلق به کشور چین بود که خوشبختانه با فسخ آن ،تکنولوژی این کارخانه از اروپا وارد شده و در مذاکره تلفنی با وزیر صنعت، هئیت مدبره جدید منصوب و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت :2 کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک و دیگری کارخانه کاشی و سرامیک در زمینی به وسعت 25هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لاشار با سرمایه گذاری بخش خصوصی وحمایت دولت کلنگ زنی می شود که طی این سالها حتی چراغ یک واحد تولیدی درآنجا روشن نشده است.
استاندار با اشاره به تشکیل 4 جلسه با سیستانی های مقیم تهران و ترغیب و دعوت از آنان برای سرمایه گذاری در منطقه خودشان گفت: سرمایه داران سیستانی با تشکیل هیئت امنای مردمی پیشتاز سرمایه گذاری در شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی رامشار باشند. هاشمی خطاب به ائمه جمعه اظهار داشت: باید علمای دینی در این زمینه پرچمدار و نقش آفرین باشند چون اقتصاد مردم محور و دیگر دولت محور نیست. وی افزود: گردشگری فقط سهم دولت نیست بلکه دولت می تواند به متقاضیان تسهیلات می دهد. وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی قندهار با 83 سال قدمت و اتاق بازرگانی ایران با وجود 85 سال قدمت تا قبل از سفر اخیرم به کابل تاکنون حتی یک جلسه هم با هم نداشته اند ، حال اینکه بخش خصوصی می تواند از این موقعیت ممتاز استفاده مناسبی داشته باشد. استاندار گفت: سیاستم سلب بهانه هست تا آرامش بعنوان زمینه و اسباب رشد و توسعه فراهم گردد.
وی افزود: سال 93 را سال فرهنگی اعلام کردم تا فضا و بستر لازم فراهم گردد که در همین رابطه 2 سالن سینما از جمله سالن هلال احمر بهره برداری خواهد شد.
 
استاندار سیستان و بلوچستان با حائز اهمیت خواندن منطقه آزاد سیستان و اراده دولت در تحقق خواست مردم گفت: درخواست برخی نمایندگان مجلس با افزایش تعداد مناطق آزاد در لایحه ارسالی دولت و فضای رسانه ای که علیه این لایحه شکل گرفت و همچنین اظهار نظرهای دیوان محاسبات، صدا و سیما و کمیسیون اقتصادی مجلس باعث تضییع حق مردم سیستان شدند. هاشمی از مذاکرات و دیدارهایش به اتفاق شش استاندار مستحق منطقه آزاد با رئیس سازمان صداوسیما، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی یاد کرد و افزود: اکنون نیز مجلس بهانه افزودن پیوست طرح را از سوی دولت مطرح کرده که در گفت و گو با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار شد اقای ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور این مسئله را پیگیری و مرتفع نمایند. وی درباره موضع گیری آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص لایحه مناطق آزاد اضافه کرد: مهم نظر رئیس دولت بوده که لایحه از سوی دولت تصویب و به قانون تبدیل شده است. هاشمی عنوان کرد: انتظار داشتم اجماع نخبگان سیستانی در حمایت از این لایحه شکل بگیرد زیرا بهترین خدمت به مردم منطقه ایجاد منطقه آزاد است.

وی در پاسخ به مطالبه فاقدین شناسنامه که مورد نظر ائمه جمعه بود، اظهار داشت: تا قبل از این دولت، این مسئله بعد امنیتی به خود گرفته بود که با معطوف کردن نگاه دستگاه های متولی به حوزه اجتماعی تا امروز، 21 هزار نفر صاحب شناسنامه و هویت شده اند و به تمام فرمانداران استان اعلام کردم که اولویت نخست آنان باید رسیدگی به پرونده متقاضیان فاقدین شناسنامه باشد. هاشمی ادامه داد: منع دریافت خدمت از 13 هزار شناسنامه حذف و به چرخه دریافت خدمات بازگشتند.

 وی از رونمایی 2 سند جامع بررسی مکانیزم وقوع گرد و غبار از منشا و تالاب هامون و ارائه راهکارهای مدیریتی و طرح احیای بخشهایی از تالاب هامون بر پایه رویکرد علمی و پژوهشی در دومین روز سفرش به سیستان گفت و افزود: با وجود دهها سال طوفان و تبخیر ولی قبل از این حتی یک ورق مطالعه در این خصوص وجود نداشته است ولی اکنون با برش اجرایی نحوه فعالیت ها و وظایف هر یک از دستگاههای متولی مشخص است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قابل قبول نیست که افراد متمکن از حق مرزنشینان سوء استفاده کنند ، از بازگشایی 3 معبر مرزی بش دلبر ، شاهگل و تخت عدالت خبر داد و گفت: تا قبل از این با استفاده از اختیارات خودم این مرزها بازگشایی شدند و پس از وقفه کوتاه در فعالیت ، اکنون تا تصویب طرح ساماندهی در دولت فعالیت در آنها جاری خواهد بود. وی ادامه داد: همین امروز مجوز بازگشایی این 3 گذر مرزی را به فرمانده مرزبانی اعلام کردم اما باید دقت کرد تا افراد دیگری پشت پرده، حق مرزنشینان را تضییع نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار