۱۹ بهمن ۱۳۳۰ از نگاهی دیگر
بهمن سال سی و بهمن سال ۹۵ از نگاهی دیگر نیز به یکدیگر شباهت دارند و آن نگاهیست که مردم به انتخابات پیش روی شوراهای اسلامی دارند و مردم امروز نیز ، خواهان برگزیدن و روی کارآمدن کاندیدای اصلح و انتخابی درست هستند.
کد خبر: ۳۷۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ 08 February 2017
تابناک سیستان و بلوچستان : تاریخ سیستان فراز و نشیب های زیادی را گذرانده ، فراز هایی که در کنار تمامی اتفاق های سیاسی و استقلال طلبی مردمان سیوستان بیانگر تمدنی غنی ، بزرگ و مهم تر از همه خواست حفظ تمامیت ارضی و حمایت از علمایشان است.

بهمن ، بهار جاویدان ما نه تنها در روزهای فجر انقلاب سال ۵۷ بلکه پیش از آن در ۱۹ بهمن سال ۱۳۳۰ قیام خونین و دلاورانه مردم سیستان را بازگو می کند

 ۱۹ بهمن ۱۳۳۰ یادآورقیام خونین و دلاورانه مردم «سیستان» است که با جسارت و شهامت بی نظیر ،  با خیزش مردانه ، به سلطه و ظلم چندصد ساله معترض شدند و حماسه ای بیاد ماندنی آفریدند.

در این قیام مردم ، روحانیون برجسته آن روزهای سیستان از جمله سید آقا بزرگ حسینی طباطبایی ، معتمدین ،   «آیت ا… میرزا ابراهیم شریفی» کاندیدای مردمی انتخابات مجلس شورای ملی  و «سردار محمدرضا خان پردلی (سرابندی)» رهبرقیام مردمی نیز در جریان انتخابات آن روزها اعلام داشته بود نماینده سیستان به انتخاب خود مردم باشد و دولت و حکومت مرکزی نمی تواند خواسته خود را به مردم سیستان تحمیل کند.

مردم و بزرگان پیش از شروع انتخابات به طرق مختلف نگرانی خود از اوضاع بوجود آمده را به اطلاع دولتمردان در تهران رسانده بودند , اما گوش شنوایی نبود و در روز نوزده بهمن سال سی ، مردم سیستان زمانی که متوجه شدند بازهم همان ظلم پیشین از سوی خاندان علم ، درحال رخ دادن است ،  همصدا با هم از چهار گوشه شهر زابل با فریادهای حق طلبانه ، تمامی صندوق ها را شکستند و فرماندار زابل نیز دراین درگیریها کشته شد.

شباهت ۱۹ بهمن سی و ۹۵ در سیستان

پیشتازی روحانیت همراه با مردم ، شباهت بسیاری به وضع موجود در سیستان دارد ، در هفته های گذشته شاهد بودیم که  سخنان به حق امام جمعه ی زابل به عنوان نماینده ی مقام معظم رهبری و در پی آن نامه اعتراضی جوانان مطالبه گر سیستانی به فرمانداری زابل و درخواست تحصن ،  موجب شد همه اقشار مختلف مردم به طرق مختلف مهر تائیدی براین سخنان زدند و نشان دادند که همانند ۱۹ بهمن ۱۳۳۰ همچنان حق خواهی شان در امتداد ولایت فقیه ادامه دارد.

 

حق طلبی تا آنجا ادامه یافت  که هفته ی گذشته صدای اعتراضات به استانداری و استاندار در زاهدان می رسد و استاندار پیش از اینکه اوضاع از آنی که بود بدتر شود , تدبیر کرده و درنهایت منجر به آمدن سفر کوتاه استاندار به سیستان و شنیدن سخنانشان و درک کمی از مشکلات این خطه می شود.

وقتی در رفتار مردم سیستان در سال سی و امروزه مطالعه صورت گیرد ،  بخوبی روشن است که دارالولایه سیستان از بهمن های گذشته تا اینجا و پیش روتر پیرو خط ولایت و حامی علمای دینی خود بوده و هستند و با وجود بیش از ۱۴ سال از دیدار با رهبر انقلاب ، همچنان چشم انتظار دیدار دوباره ایشان هستند که این شوق نشان از آن دارد که مردم تنگه احد همچنان برعهدی که بسته استوار و از بی توجهی ها به سرزمین آبا و اجدادی خود دل نگران.

انتخابات مجلس شورای ملی سال ۳۰ و انتخابات شورای شهر ۹۶

بهمن سال سی و بهمن سال ۹۵ از نگاهی دیگر نیز به یکدیگر شباهت دارند و آن نگاهیست که مردم به انتخابات پیش روی شوراهای اسلامی دارند و مردم امروز نیز ، خواهان برگزیدن و روی کارآمدن کاندیدای اصلح و انتخابی درست هستند.

و این یعنی سخت کوشی ها و ایستادگی همچنان برای حق خواهی مردمان سیستان در زیر سایه ی خط ولایت ادامه دارد…

سیده ملیحه حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار