کد خبر: ۳۷۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸ 11 February 2017
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیران مجتمع‌های پتروشیمی سراسر کشور، گفت: از گزارش‌های مدیران صنعت پتروشیمی استفاده کردم و تا جایی که امکان داشته باشد دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه پیگیری می شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه کشور به صنعت پتروشیمی توجه ویژه ای خواهد شد؛ البته برای رفع مسائل و مشکلات باید راهکارهای کارشناسی ارائه شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در بحث رگلاتوری نیز باید پیشنهادهای کارشناسی و شفاف ارائه شود و نباید وضع به نحوی باشد که تفسیر متفاوت درباره قوانین مرتبط ایجاد شود؛ بنابراین فعالان این صنعت باید پیشنهادهای کارشناسی شده خود را ارائه دهند و اگر تاکید دارید این پیشنهادها در برنامه ششم توسعه لحاظ شود، باید کارها را سریعتر سامان دهید.

وی ادامه داد: اجرا نشدن برخی قوانین درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید پیگیری شود و این مسائل باید از طریق کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسیدگی شود و نکته دیگر درباره این موضوع که عنوان می شود با وجود آلاینده نبودن برخی از صنایع پتروشیمی،به اجبار از این صنایع عوارض گرفته می شود باید موارد را به طور مشخص بیان کرد تا پیگیری شود.

لاریجانی گفت: در بحث تضامین لازم برای سرمایه گذاری باید به همه جوانب توجه کرد؛ به طور مثال ممکن است یک بخش خصوصی صلاحیت لازم را نداشته باشد و در صورت این‌که دولت در این باره تضمین بدهد بعد این بخش نتواند کار را به نحو مناسب انجام دهد و مشکل ایجاد شود، البته مساعدت و حمایت دولت از بخش خصوصی در اصل قابل قبول است.

وی در باره مسائل مربوط به بخش مالیات برارزش افزوده، گفت: در زمینه نحوه اخذ مالیات برارزش افزوده باید بازنگری شود.

رئیس مجلس افزود: به دلیل این‌که صنعت پتروشیمی جایگاه راهبردی دارد، باید افق آینده این صنعت روشن و شفاف باشد و اگر فعالان این صنعت نیاز به صنعت راهبردی و بلند مدت دارند باید این مسائل در قالب سیاست های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری شود؛ البته مجلس می تواند به مدت پنج سال در قالب برنامه‌های توسعه سندهایی را در این باره مصوب کند.

لاریجانی افزود: این‌که صنایع پتروشیمی در بخش‌هایی که با مشکل کمبود آب روبرو هستند احداث نشود نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: با توجه به فضای پسابرجام باید از ظرفیت خطوط اعتباری کشورهای دیگر استفاده کرد و دراین صنعت سرمایه گذاری لازم انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره ارائه محصولات پتروشیمی در بورس کشور افزود: به طور کلی در بورس نباید اجباری وجود داشته باشد و باید کار به نحوی باشدکه از سوء استفاده جلوگیری شود، البته در این باره باید همه جوانب سنجیده شود و تدابیر مناسبی اتخاذ شود.

در ابتدای این مراسم مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و فعالان این صنعت ضمن قدردانی از رئیس مجلس در باره حمایت‌های ایشان گزارشی از وضع صنعت پتروشیمی به رئیس مجلس ارائه کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار