کد خبر: ۳۷۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 12 February 2017

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تالاب ها و اکوسیستم‌های آبی کشور به منزله سرمایه‌های با ارزش ملی محسوب می‌شوند.

دکتر نوری افزود: تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکو سیستم‌های طبیعت به شمار می روند.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: این زیستگاه‌های حیاتی و متنوع از جمله نظام‌های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند.

به گفته وی هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته فکری بشری و تمایلات خود خواهانه انسان محوری را تجربه نکرده اند.

نوری تأکید کرد: متاسفانه هنوز روند تخریب این بوم سازگان‌های طبیعی که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند متوقف نشده است.

وی گفت: رابطه انسان با تالاب‌ها همیشه خصمانه در جهت تخریب آن بوده است بطوری که مهار تالاب‌ها و تبدیل آنها به گسترده ای قابل کشت و کار و یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده از جمله موفقیت‌های جامعه انسانی تلقی می شد.

وی بیان کرد: نابودی تالاب‌ها مختص کشورهای در حال رشد نیست بلکه در کشورهای صنعتی نیز گسترش کشاورزی با اتکاء به نابودی تالاب‌ها صورت گرفته است و از این نظر هر گروه از کشورهای در حال توسعه و صنعتی جهان دارای ویژگی مشترکی هستند.

نوری خاطرنشان کرد: تنظیم آبهای زیرزمینی محیط پیرامون، تعدیل میکرو کلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تامین منابع تعلیف دام و همچنین حصیر بافی و غیره در گرو حفاظت منطقی از تالاب‌هاست.

وی گفت: حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی شمار اقتصادی تفرجگاهی، ژنتیکی، و غیره تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب می باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار