کد خبر: ۳۷۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 14 February 2017
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه گنج از حمله 2 قلاده پلنگ به گله یکی از دامداران اهالی دهستان مارز این شهرستان و تلف شدن 27 راس گوسفند خبر داد.
 
به گزارش ایرنا، حسین عبدالله زاده شامگاه دوشنبه افزود: بعد از گزارش اهالی این روستا مبنی بر حمله یک حیوان وحشی به دام های آنها در شب گذشته، بلافاصله با حضور کارشناسان محیط زیست و بررسی نحوه و رفتار حیوان حین شکار و ردپای به جا مانده مشخص شد که حیوان وحشی نوعی پلنگ در معرض انقراض است که در منطقه حفاظت شده کوهستانی مارز به سر می برند.
 
وی خاطرنشان کرد: از این گونه حیوان فقط 2 قلاده در دهستان مارز وجود دارند و با توجه به اینکه پلنگ در فهرست بیمه سازمان حفاظت محیط زیست است، این سازمان خسارت وارده ناشی از حمله پلنگ به گله دامدار مارزی را پرداخت می کند.
 
منطقه حفاظت شده مارز در حوزه آبریز جازموریان واقع شده است. در این حوزه در پایین دست آن دشت معروف جازموریان وجود دارد که در سالهای پر آبی در کنار تالاب های هامون در استان سیستان و بلوچستان جزو تالاب های بسیار با اهمیت برای پرندگان مهاجر آبی است. بخش های کوهستانی آن نیز در محدوده رشته کوه های بشاگرد - جبالبارز واقع شده است.
 
براساس پ‍ژوهش های صورت گرفته به کمک ردیاب های ماهواره ای، دشت های شمالی منطقه پیشنهادی مارز به عنوان بخش بسیار مهمی از دالان های پروازی هوبره محسوب می شود.
 
شرایط توپوگرافی و اقلیمی منطقه علاوه بر حضور انواع گیاهان خاص همچون کنار، کهور، خرزهره، خرما، داز، باعث زیست جانورانی همچون خرس سیاه، خدنگ کوچک، سبزقبای هندی و پلنگ شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار