کد خبر: ۳۷۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 15 February 2017
ساعت 17:30 یکی از روزهای بهمن ماه و محل دائمی نمایشگاه های استان است که به میمنت برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب زاهدان فعال است. با وجود این که هنوز دو روز از بازگشایی این نمایشگاه می گذرد حضور مشتاقان کتاب و کتابخوانی چشمگیر است، پیر و جوان و حتی کودکان دوستدار یار مهربان حضور پررنگی در این نمایشگاه دارند، برخی به سختی بسته های سنگین کتاب را حمل می کنند و برخی دیگر نیز با دقت خاصی دنبال کتاب مورد نظرشان می گردند. به سراغ یکی از خانم ها که به گفته خودش دبیر زبان و ادبیات فارسی است می روم و درباره وضعیت نمایشگاه با او صحبت می کنم. «دانش شهرکی» می گوید: قیمت کتاب ها خوب است و کتاب هایی را هم که می خواستم توانستم پیدا کنم، هر سال که نمایشگاه برگزار می شود درباره رشته خودم کتاب های جدیدی را می خرم و در تدریس از آن استفاده می کنم.وی ادامه می دهد: دخترم هم تعدادی کتاب شعر و ادبی نیاز داشت که در نمایشگاه موجود و برخی کتاب ها نسبت به سال گذشته جدیدتر بود، البته درصد تخفیفی که ناشران ارائه دادند رضایت بخش نبود و باید بن دریافت کنیم تا از 20 درصد تخفیف بیشتر بهره مند شویم از آن جایی که صف دریافت بن شلوغ بود به باجه مورد نظر مراجعه نکردیم. از کلیت نمایشگاه رضایت دارم، برپایی چنین نمایشگاه هایی برای مردم زاهدان که از مرکز دور هستند و دسترسی مستقیم به انتشارات ندارند ضروری است که اگر ناشران تخفیف بیشتری ارائه دهند شرایط بهتر می شود.
انتظار تخفیف بیشتر
یکی دیگر از حاضران در این نمایشگاه نیز بیان می کند: کتاب های موجود در نمایشگاه متنوع بود و آنچه می خواستم وجود داشت من به کتابخوانی علاقه زیادی دارم و کتاب های زیادی خریداری می کنم به نظر می رسد قیمت ها به مرور زمان افزایش زیادی نسبت به گذشته دارد. «سرگلزایی» اضافه می کند: سال گذشته توانستم مبلغ زیادی را به خرید کتاب اختصاص دهم اما امسال با دیدن قیمت ها جرأت نمی کنم همه کتاب های مورد علاقه ام را بخرم زیرا قیمت ها تغییر کرده است تا حدودی البته تا این لحظه کتاب هایی را که نیاز داشتم خریداری کردم. در روزهای آتی هم برای خرید کتاب های بیشتری مراجعه می کنم، به طور کلی کیفیت نمایشگاه کتاب در زاهدان خوب است که انتظار می رود به دفعات بیشتری برگزار شود و اگر مسئولان و ناشران طرح های تخفیفی بیشتری ارائه دهند و انتشارات خاصی که مردم از آن خرید بیشتری می کنند نیز در نمایشگاه حاضر باشند شرایط بهتر می شود. یکی از کودکان هم درباره نمایشگاه کتاب زاهدان می گوید: برای خرید کتاب هایی در بخش کودک و نوجوان آمده ام که آنچه را می خواستم پیدا کردم، قیمت کتاب کودکان نسبت به کتاب فروشی ها خیلی کمتر بود که انتظار می رود کتاب های کمک درسی برای مقاطع ابتدایی نیز در این نمایشگاه عرضه شود.یک دانشجو نیز اظهار می کند: کتاب هایی که در نمایشگاه عرضه شده خوب بود اما دیگر بسته های کمک آموزشی مانند سی دی در مقطع دانشگاهی اگر در کنار کتاب به فروش برسد بهتر است. به گفته وی، قیمت برخی کتاب ها بالا بود که توانستم با استفاده از بن تخفیف کتاب خرید کنم.
گفته های ناشران
نماینده یکی از نشریات کتاب می گوید: از 18 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب در زاهدان 8 دوره را حاضر بودم، استقبال مردم زاهدان از دیگر شهرهای کشور برای خرید کتاب بسیار بهتر است، به گونه ای که همه برای ثبت نام در این نمایشگاه دچار مشکل می شوند و بسیاری از ناشران بزرگ علاقه مند هستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. «شیرمحمدی» می افزاید: چون فضا محدود است امکان برای حضور همه فراهم نیست اما به طور کلی استقبال مردم رضایت بخش است در دو روز شروع به کار خوب بود که نشان می دهد اطلاع رسانی خوب بوده و مسئولان این استان با هم همکاری خوبی دارند. وی ادامه می دهد: تاکنون در نمایشگاه های کتاب دیگر استان ها حضور داشته ام در برخی نقاط اطلاع رسانی و به تبع آن استقبال بسیار ضعیف بود اما در زاهدان شرایط بسیار خوب بوده و امسال بهتر شده است، سال گذشته مردم تا این اندازه شور و شوق برای خرید کتاب نداشتند که البته زمان مناسبی برای برگزاری آن انتخاب نشده بود اما نمایشگاه امسال در بهترین زمان در حال برگزاری است زیرا ترم جدید دانشجویان نیز شروع شده است و بیشترین مراجعه کنندگان دانشجو هستند که اگر دانش آموزان نیز برای بازدید دعوت شوند شرایط برای تشویق خانواده ها برای خرید کتاب فراهم می شود.«مهمان دوست» نماینده یکی دیگر از انتشارات کتاب است هم اظهار می کند: هر سال وضعیت کتابخوانی در جامعه ضعیف تر می شود و امسال بسیار ملموس است، استقبال از اکثر غرفه ها خوب نیست و بیشتر مردم برای قدم زدن و نگاه کردن کتاب ها می آیند که البته می توان گفت شرایط اقتصادی بر کتابخوانی تأثیر گذاشته است و از طرفی کتاب نیاز اولیه همه افراد نیست و مردم مانند گذشته برای خرید کتاب قائل نیستند.
هرسال پرشورتر از گذشته
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: نمایشگاه کتاب زاهدان بزرگ ترین رویداد فرهنگی استان است که هرسال و پرشورتر از گذشته مورد استقبال ناشران و دوستداران عرصه فرهنگ و هنر استان قرار می گیرد.«حسین مسگرانی» با بیان این که 699 ناشر برای حضور در هجدهمین نمایشگاه استانی کتاب سیستان و بلوچستان ثبت نام کرده بودند می افزاید: پس از بررسی های لازم 417 ناشر برای حضور در این نمایشگاه پذیرفته شدند که کتاب های خود را در 240 غرفه عرضه کردند.
وی با اشاره به جایگاه پرمخاطب نمایشگاه کتاب بیان می کند: سال گذشته در هفدهمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان 7 میلیارد ریال بن کتاب توزیع شد که امسال یک میلیارد ریال به آن افزوده شد و امکان خرید کتاب با 30 درصد تخفیف در این نمایشگاه فراهم شده است به گونه ای که 20 درصد زمان خرید بن کتاب الکترونیک خرید کتاب و 10 درصد هم توسط ناشران تخفیف داده می شود.
وی از اجرای برنامه های متنوع در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب خبر می دهد و اظهار می کند: امسال اجرای برنامه های جنبی مختلفی نظیر رونمایی از کتاب و برپایی ویژه نامه های مختلف فرهنگی و هنری نظیر ایستگاه نقاشی پیش بینی شده است همچنین برگزیدگان کتاب سال استان نیز در مراسم افتتاح معرفی و تجلیل شدند. به گفته وی برگزاری جلسات نقد کتاب، شب شعر با مضامین دینی و به ویژه در مدح حضرت فاطمه زهرا(س)، دیدار با نویسندگان و اصحاب قلم از دیگر برنامه های جانبی این نمایشگاه است.
امکان خرید از کتابفروشی های زاهدان
وی اظهار می کند: امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با هدف حمایت از کتابفروشی ها، طرح جدیدی را اجرا کرده است. یکی از دغدغه های کتاب فروش ها همزمان با برگزاری نمایشگاه های کتاب این بود که نمایشگاه به فروش آن ها آسیب وارد می کند که به همین دلیل از امسال این امکان فراهم شده تا با بن کارت هایی که با 20 درصد تخفیف در نمایشگاه قابل تهیه است بتوان از کتابفروشی های شهر نیز خرید کتاب داشت همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان این فرصت در شش کتابفروشی زاهدان فراهم است و اگر مخاطبان نمایشگاه نتوانستند کتاب مورد نظر خود را در نمایشگاه پیدا کنند می توانند به هر کدام از کتابفروشی های همراه با این طرح مراجعه و کتاب خود را خریداری کنند با توجه به این که این طرح با هدف حمایت از کتابفروشی ها اجرا می شود بن کارت ها تا 20 روز بعد از نمایشگاه نیز اعتبار دارد.مسگرانی بیان می کند: از دیگر برنامه های این ایام نمایشگاه کتاب که می تواند برای علاقه مندان حوزه ادبیات جذاب باشد دیدار با استاد میرجلال الدین کزازی شاهنامه پژوه به نام کشور است که بی تردید حضورش در زادگاه و سرزمین رستم با استقبال مواجه می شود. کسب جایزه بهترین کتاب سال برای ترجمه انه اید اثر ویرژیل در سال 1369، کسب جایزه نخست پژوهش های بنیادین هجدهمین جشنواره خوارزمی برای نامه باستان در سال 1383، معرفی به عنوان چهره برگزیده استان کرمانشاه در سال1384، معرفی به چهره ماندگار در ادب و فرهنگ در سال1384، کسب نشان زرین و سپاسنامه از بزرگ ترین انجمن ادبی و فرهنگی یونان، پارناسوس، به عنوان برجسته ترین ایرانی در گسترش و شناسانیدن فرهنگ و ادب یونان در سال 1384 برخی از افتخارات دکتر کزازی است.
منبع:روزنامه سیستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار