کد خبر: ۳۷۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰ 17 February 2017
عضو ارشد تیم پیشین هسته ای کشورمان در تازه ترین مقاله خود، پیامدها و عواقب قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی آمریکا را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین، سید حسین موسویان پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون و دیپلمات سابق ایران، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در تازه ترین مقاله خود در نشریه هافینگتون پست نوشته است:

قراردادن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی آمریکا به چهار دلیل خطرناک و مخل ثبات و امنیت منطقه است:

گزارشهای معتبر حاکی است که ترامپ قرار دادن سپاه پاسدادان انقلاب اسلامی ایران در لیست گروههای تروریستی را در دست بررسی دارد هرچند که برخی از سازمانهای نظامی-امنیتی آمریکا در این مورد به کاخ سفید هشدار داده اند.

واقعیت انکار ناپذیر این است که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سه دهه است که در چالش سنگین بسر می برند. هردو نیرو نیز در اوایل دهه هشتاد، بعد از تجاوز نظامی عراق به ایران، تشکیل و ماموریت های فرامرزی کشور خود را عهده دار هستند.

مسئولیت سنتکام شامل فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است. این حوزه جغرافیایی شامل ایران، کشورهای همسایه ایران و حوزه ای که تأثیر فوری بر امنیت ملی ایران دارد و لذا حوزه اصلی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است.

آمریکا و ایران هر دو مأموریت های برون مرزی نیروهای نظامی یکدیگر را مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و مناطق خوانده و یکدیگر را به داشتن استراتژی "هژمونی و سلطه" متهم میکنند.

اما واقعیت این است که نه تنها ایران و آمریکا بلکه ارتش های بسیاری از کشورها مأموریت فرامرزی دارند همچون حضور نیروهای نظامی عربستان در بحرین، عملیات نظامی ترکیه در سوریه وعراق ، حمله نظامی عربستان به یمن و حضور نظامی روسیه در سوریه. حضور نظامی آمریکا در سایر کشورها، مهمترین نمونه تاریخی در این مورد است از جمله حضور گسترده نظامی در حوزه خلیج فارس.

چهاردلیل اساسی وجود دارد که قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست گروههای تروریستی، خطرناک وضربه به امنیت ملی آمریکا و مخل ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود.

نکته کلیدی اول این است که سنتکام و نیروی قدس قدرتمندترین و با نفوذترین بازیگران در سوریه، افغانستان، عراق، لبنان و خلیج فارس هستند، حتی در یمن نیز آمریکا و عربستان، نفوذ نیروی قدس سپاه ایران را مهمترین مانع خود میدانند. لذا واضح است که همکاری با سپاه ایران جزء لاینفک هرگونه راه حل مسالمت آمیز بحرانهای موجود منطقه خواهد بود.

لذا قرار دادن سپاه ایران درلیست گروههای تروریستی، درها رابه روی فرصت ها برای استفاده از دیپلماسی برای حل بحرانها خواهد بست.

نکته مهم دوم اینکه سپاه پاسداران ایران بخش لاینفک نیروهای مسلح کشور ایران است و لذا قراردادن سپاه پاسداران ایران در لیست گروههای تروریستی موجب خواهد شد که ایران هم ارتش طرف مقابل را یک گروه تروریستی تلقی کند. چنین وضعیتی به معنی اعلان جنگ غیررسمی ارتش های آمریکا و ایران خواهد بود و حداقل نتیجه آن اینکه راه هرگونه همکاری مستقیم یا غیر مستقیم دوکشور درمورد بحرانهای منطقه بسته خواهد شد.

سومین نکته اینکه ترامپ اعلام کرده که مبارزه با داعش و ریشه کن کردن این گروه تروریستی، مهمترین دستور کار دولت او خواهد بود. نیروهای مسلح ایران در خط مقدم مبارزه با داعش در سوریه و عراق و منطقه هستند. پیشرفتهای روسیه در مبارزه با داعش در سوریه و آزادی حلب، بدون همکاریهای گسترده با ایران مقدور نبود.

مقامات دولت کردستان عراق اعلام کردند که بدون کمک ایران، اربیل پایتخت کردستان عراق سقوط کرده بود. امروز هم نقش نیروهای مسلح ایران در آزادی موصل از اشغال داعش کلیدی است. تقابل ارتش آمریکا با ارتش ایران، میتواند موثرترین ضربه به روند مبارزه با داعش باشد.

در تهران علیرغم اختلاف دیدگاهها بین گروههای سیاسی، همه نیروهای سیاسی و ملت ایران در حمایت از سپاه و نیروهای مسلح کشور یکپارچه و متحد هستند. ترامپ در آغاز کارش، با صدور فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشور از جمله ایران، عملا دشمنی خود را با ملت هشتاد میلیونی ایران به نمایش گذاشت و حقوق و منافع جامعه چندصدهزار نفری ایرانی- آمریکایی مقیم آمریکا را نقض کرد. نشانه گیری وی بسمت نیروهای مسلح ایران، به معنی میخ نهایی برتابوت شانس هرگونه پیشرفت در روابط خواهد بود.

ژنرالها در آمریکا قدرت را بدست گرفته اند. هرکس با آنها صحبت کند، آنها از کشته شدن 241 آمریکایی در انفجار بیروت یا کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان، گلایه و سپاه ایران را متهم خواهند کرد. هرکس هم با مقامات ایران صحبت کند، آنها نیز از حمله ارتش آمریکا به تاسیسات دریایی ایران، حمله به هواپیمایی مسافربری و کشته شدن 291 مسافر بیگناه ایرانی شامل 66 کودک،حمایت از تجاوز صدام به ایران که صدها هزار کشته و مجروح بجای گذاشت و کمک آمریکا به صدام جهت به کارگیری سلاحهای شیمیایی و کشته و زخمی کردن دهها هزار ایرانی شکوه خواهند کرد.

لیست گلایه ها طولانی است اما همین گلایه ها و تاریخ 38 سال بعد ازانقلاب 1979 ایران حاکی از اهمیت حفظ زمینه های ارتباطی نیروهای مسلح ایران و آمریکاست. دراواخر دهه هشتاد، بوش پدر، رییس جمهور وقت آمریکا، از ایران برای آزادی گروگانهای غربی در لبنان از ایران کمک خواست و به هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت ایران قول داد که در صورت کمک ایران، حسن نیت مهمی نشان خواهد داد.

در آن موقع من در وزارت خارجه ایران و جزء دونفری بودم که از سوی رییس جمهور ماموریت یافتیم به آزادی گروگانهای آمریکایی کمک کنیم. این ماموریت طی چند ماه با موفقیت انجام و گروگانهای آمریکایی آزاد شدند. این موفقیت صرفا به خاطر همکاری فوق العاده نیروی قدس سپاه و وزارت اطلاعات ایران صورت گرفت. اما متاسفانه دولت آمریکا بعد از آزادی گروگانهای آمریکایی، از ایران تشکر نکرد و نه تنها به عهد خود در مورد حسن نیت متقابل عمل نکرد بلکه فشارهای علیه ایران را افزایش داد.

نمونه دیگر بعد از حادثه ترویستی یازده سپتامبر2001 در نیویورک بود که بوش پسر، رییس جمهور وقت آمریکا دست کمک بسوی ایران برای همکاری در" جنگ علیه ترور" دراز کرد و خواستار کمک ایران شد. درآن زمان من امور سیاست خارجی دبیرخانه شورای امنیت ملی ا یران را عهده دار بودم. علیرغم همه بی اعتمادیها، ایران به درخواست آمریکا پاسخ مثبت داد و با همکاری نیروی قدس سپاه پاسداران، طالبان از کابل بیرون رانده شدند. اما به محض ورود نیروهای آمریکا به کابل، بوش ایران را محور شرارت خواند.

در حمله سال 2003 آمریکا به عراق هم، نیروهای معارض صدام که سالها در ایران تحت پوشش و حمایت نیروی قدس، آموزش دیده و ارتش مردمی قدرتمندی شکل داده بودند، نیز عملا با نیروهای مسلح آمریکا در عراق علیه صدام همکاری کردند اما بعد از سقوط صدام، آمریکا راه مقابله وحذف ایران در عراق را درپیش گرفت.

افول آمریکا درعراق و افغانستان وخسارات بعدی از زمانی شروع شد که آمریکا به روند همکاری با ایران پشت و به مقابله با نیروهای مسلح ایران برخاست. ترامپ بارها به اشتباه بوش درحمله به عراق و افغانستان و هزاران میلیارد دلار هزینه بی نتیجه آمریکا اشاره کرده است اما اواز دلایل و ریشه های این شکست مطلع نیست و لذا درهمان مسیر اشتباهات گذشته آمریکا قدم برمیدارد.برای پیشگیری ازتکرار اشتباهات گذشته، باید درها را برای همکاری با ایران بازگذاشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
خدا لعنت کند دشمنان این ملت را.به بلوچستان بیایید تا بفهمید سپاه کیست و چه میکند برای مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
واقعا در این استان سپاه برای مردم جان می دهد.بقیه جاها را من ندیده ام.50 سال است در این استان بوده ام فقط
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
کار دنیا برعکس شده، تروریست ها میخواهند مردمی ترین نهاد را تروریست خطاب کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار