کد خبر: ۳۸۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸ 18 February 2017
تحقیقات و گردآوری اطلاعات دانشمندان در دو دهه اخیر از وجود قطعه زمین پهناوری با تمام ویژگی‌های یک قاره نشان دارد که تقریبا تمامی آن زیر آب است
تصویر هشتمین قاره جهان کشف شد

به گزارش ایرنا، بر اساس این تحقیق که در نشریه انجمن جغرافی آمریکا منتشر شد، قاره 'زیلندیا' پنج میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد که تقریبا دو سوم مساحت قاره مجاور آن یعنی استرالیا است.

۹۴ درصد این قاره زیر آب است و فقط دو قطعه زمین بزرگ، دو جزیره شمالی و جنوبی نیوزیلند و مجمع‌الجزایر کالدونیای نو از آب بیرون هستند.

محققان دانشگاه های کالدونیا، استرالیا و نیوزیلند می‌گویند: در اقیانوس آرام جنوبی، فقط قله کوه ها و چند جزیره کوچک از آب بیرون هستند که آن قله‌ها نیوزیلند و آن جزایر، مجمع‌الجزایر کالدونیای نو هستند.

گرچه قاره جدید زیر آب است، اما دانشمندان برای قاره دانستن یک سرزمین، معیارهایی مانند بلندتر بودن از محیط اطراف، محدوده کاملا مشخص تمایز زمین‌شناختی و پوسته‌ای ضخیم‌تر از کف اقیانوس را در نظر می گیرند و این قاره جدید تمام مشخصات مذکور را دارد.

پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند می گویند قرار دادن زیلندیا در زمره قاره‌های جهان فقط اضافه شدن یک نام به فهرست قاره‌ها نیست؛ قاره‌ای که این گونه زیر آب رفته اما همچنان یکپارچه می باشد و قطعه قطعه نشده است، برای شناخت پیوستگی یا گسستگی پوسته قاره‌ها مفید است.

هیچ نهاد مرجع بین‌المللی برای شناسایی رسمی قاره‌ها وجود ندارد، اما شاید گذر زمان و تحقیقات بیشتر به این قاره هشتم آنقدر وزن و اعتبار بدهد که نویسندگان کتاب‌های درسی را به تغییر تعداد قاره ها متقاعد کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار