در حالی که دونالد ترامپ و دولت جدید وی، پس از یک چالش قضایی سخت با دادگاه های فدرال، مجبو به عقب نشینی از فرمان مهاجرتی سابق خود برای منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا شد، قرار است، در روزهای آینده، فرمان مهاجرتی جدیدی از سوی ترامپ صادر شود که به گفته مقامات آمریکایی، دارندگان گرین کارت و همچنین مسافرانی که به مقصد آمریکا در راه هستند را شامل نمی شود.
کد خبر: ۳۸۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲ 19 February 2017
در حالی که دونالد ترامپ و دولت جدید وی، پس از یک چالش قضایی سخت با دادگاه های فدرال، مجبو به عقب نشینی از فرمان مهاجرتی سابق خود برای منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا شد، قرار است، در روزهای آینده، فرمان مهاجرتی جدیدی از سوی ترامپ صادر شود که به گفته مقامات آمریکایی، دارندگان گرین کارت و همچنین مسافرانی که به مقصد آمریکا در راه هستند را شامل نمی شود.

به گزارش «تابناک» پس از رد درخواست دونالد ترامپ و تیم حقوقی وزارت دادگستری آمریکا برای فرجام خواهی در مورد لغو سراسری فرمان مهاجرتی ترامپ، دولت وی از پیگیری این پرونده تا دادگاه عالی ایالات متحده صرف نظر کرد و بعد از آن دونالد ترامپ و برخی دیگر از مقامات کاخ سفید بیان کردند که وی قرار است، فرمان جدیدی را به جای فرمان مهاجرتی سابق صادر کند.

بنابراین، «جان کلی» رئیس اداره امنیت ملی دونالد ترامپ خبر از آن داده که این فرمان مهاجرتی به زودی صادر خواهد شد و تفاوت آن با فرمان سابق در این است که اولا دارندگان گرین کارت را شامل نخواهد شد و همچنین برای جلوگیری از پدید آمدن هرج و مرج و آشفتگی در فرودگاه ها و پروازها، مسافرانی که در مسیر پرواز به سمت ایالات متحده هستند را نیز در بر نخواهد گرفت.

جزئیاتی از فرمان مهاجرتی جدید و بازبینی شده دونالد ترامپ

جان کلی که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می کرد، در این باره گفته است: رئیس جمهور دونالد ترامپ در نظر دارد تا یک فرمان جدید مهاجرتی که سخت تر و صریح تر و شفاف تر از فرمان اجرایی سابق باشد، در دستور کار قرار دهد. من این فرصت را دارم تا روی این طرح کار کرده و به ویژه اطمینان حاصل کنم که در سیستم جدید مشکلی به ویژه برای افرادی که در فرودگاه های ما با این فرمان مواجه می شوند، پدید نیاید.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد دارندگان گرین کارت و اینکه آیا این افراد اجازه ورود به خاک ایالات متحده را دارند یا نه، بیان کرده: این یک پرسش خوب است و تا جایی که به مسأله ویزا مربوط می شود، دارندگان گرین کارت اجازه ورود به آمریکا را خواهند داشت.

وی همچنین بیان کرده که یک دوره زمانی کوتاه را برای اعلام فرمان و جلوگیری از سوار شدن مسافران مشمول فرمان به هواپیماها خواهیم داشت؛ اما اگر کسی در هواپیما و به مقصد ایالات متحده باشد، از ورود وی جلوگیری نخواهد شد.

پیش نویس طرح مهاجرتی جدید ترامپ ـ که برخی رسانه ها به آن دسترسی پیدا کرده اند ـ نشان می دهد، این فرمان جدید نیز دقیقا همان هفت کشور سابق مسلمان را در بر می گیرد و هیچ کشوری به این فهرست جدید اضافه یا از آن حذف نشده است. وال استریت ژورنال گزارش داده است که این فرمان جدید مهاجرتی تا روز سه شنبه به شکل رسمی اعلام و صادر خواهد شد و مقامات کاخ سفید یک تا دو هفته فرصت خواهند داشت تا آن را کامل اجرایی کنند. شهروندان ایران، عراق، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن مشمول این فرمان جدید هستند.

جزئیاتی از فرمان مهاجرتی جدید و بازبینی شده دونالد ترامپ

این فرمان جدید مشابه فرمان قبلی دست کم تا نود روز از ورود اتباع این کشورها به خاک آمریکا جلوگیری می کند و همچنین برنامه قبول پناهجویان و پناهندگان را نیز تا 120 روز معلق خواهد کرد؛ به جز کشور سوریه که ورود اتباع آن به خاک آمریکا بدون محدودیت زمانی و تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

همچنین رویترز با اشاره به دو متن از دستور مهاجرتی جدید ترامپ بیان کرده است، دولت ترامپ همچنین برنامه جدید برای اخراج مهاجران غیر قانونی از این کشور را در دستور کار قرار داده و قرار است، دامنه این اخراج را تا حد بسیاری گسترده کند. دو مقام آگاه به رویترز گفته اند که این پیش نویس ها به رویت جان کلی رسیده، ولی هنوز نهایی نشده است.

رویترز نیز بیان کرده که این دستور قرار است در ابتدای هفته جاری - دوشنبه یا سه شنبه - به ادراه گمرکات و مهاجرت آمریکا ابلاغ شود.

بنا به دستور جدید روند اخراج مهاجرانی که در اولویت مهاجرتی به آمریکا قرار ندارند و یا به اشکال غیر قانونی وارد خاک آمریکا شده اند، بیش از گذشته سرعت خواهد گرفت و شامل افرادی خواهد بود که در دوره قبلی شامل این روند نمی شدند. دستور جدید اغلب مهاجرانی که جرایمی در آمریکا مرتکب شده اند را شامل می شود، حتی اگر این جرایم و اتهامات آنها به اثبات نرسیده و دادگاه حکمی برای آنها صادر نکرده باشد. همچنین این فرمان اختیارات زیادی به اداره مهاجرت می دهد تا افرادی را که نیاز به دیپورت و اخراج شدن از آمریکا تشخیص می دهند، مشمول این قانون قرار دهند.

یکی از مقامات آگاه در این باره گفته که قرار بوده این دستورها روز جمعه ابلاغ شود؛ اما کاخ سفید در لحظات آخر تصمیم به یک بازبینی نهایی روی آنها گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار