کد خبر: ۳۸۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲ 20 February 2017

جمع بندی نتایج کمیسیون های فقهی کلامی، اجتماعی و بانوان بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی در زاهدان اعلام شد.

به گزارش ایرنا بیست وهشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی به میزبانی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان وبلوچستان از روز سه شنبه 26 بهمن به مدت سه روز در زاهدان برگزار شد.
دبیر اجرایی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سه نوبت نشست کمیسیون خانواده به جهت رسیدن به اهداف و سیاست های نهاد خانواده متعالی پرداخته شد و شناخت فرصت ها و راهکارهای مقابله با تهدید ها در سه عنوان شامل، اهمیت خانواده و نقش زن در نهاد خانواده و حقوق وظایف فردی زوجین، نهاد خانواده و عواملی که در تحکیم و تعالی خانواده موثر است و رابطه فرد و خانواده، خانواده و اجتماع و آسیب هایی نوپدید در خانواده و راهکارهای مناسب جهت مقابله با آسیب ها و عواملی که در تخریب خانواده اثر گذار است و راهکارهای پیشنهادی در رابطه با خانواده و اجتماع و نقش آفرینی اعضا خانواده در تعادل با جامعه در این کمیسیون بررسی شد.
حجت الاسلام احمد راهداری افزود: ضمن پرداختن به موارد ذکر شده از دیدگاه مذاهب مطرح و مسائل مربوط به سیستان و بلوچستان و چالش های پیش رو به ویژه موضوعات مربوط به زنان مطرح و نقطه نظرات مورد گفت و گو قرار گرفت.
وی بیان کرد: توجه بیشتر و اهمیت به جایگاه مادری و همسری، آموزش دختران برای آگاهی از حقوق، وظایف، تکالیف و ارتقاء سطح آموزش ها، استفاده از ظرفیت مراکز فرهنگی و پایگاه های فرهنگی مساجد و رسانه های بومی برای آگاهی بخشی به رعایت عدالت جنسیتی، آگاهی بخشی بیشتر به خانواده ها برای پیشگیری و ممانعت از ازدواج زودهنگام، توجه هر چه بیشتر به مقابله با آسیب های اعتیاد، قاچاق، بیکاری و فساد و توجه بیشتر به نقش سازمان های مردم نهاد در ایجاد وفاق و وحدت تاثیر گذاری آنان در فرهنگ سازی از جمله مهمترین موارد پیشنهادی در کمیسیون بانوان بوده است.
وی با اشاره به محورهای کمیسیون اجتماعی در سال 95 افزود: اهداف و برنامه های استکبار جهانی در مناطق مرزی و راهکارهای مقابله با آن در این کمیسیون مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هدف اصلی استکبار جهانی برای نفوذ در کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی است علما به بحث و تبادل نظر در خصوص اهداف، برنامه ها، روشها و راهکارهای مقابله با سیاست های استکبار جهانی پرداختند.
دبیر اجرایی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی گفت: با توجه به اینکه مرز ها در ثبات، امنیت و رونق اقتصادی کشورها نقش بی بدیلی دارند استکبار جهانی برای رسیدن به اهدافش مرزها را مورد طمع خویش قرار داده بنابراین شناسایی فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف برای دست اندرکاران به ویژه مرزنشینان از اهمیت حیاتی برخورداراست.
حجت الاسلام راهداری اظهار داشت: به حاشیه راندن نظام اسلامی و محور قرار دادن نظام استکبار، ایجاد تفکر سکولاریسم، تجزیه نظام های اسلامی به واحد های سیاسی کوچک، ایجاد تغییر در ساختار نظام سیاسی و بی ثباتی مرزها، اهداف فرهنگی، ایجاد ناامنی و القای رعب و وحشت، حاکمیت فرهنگ غربی از طریق جهانی شدن، ایجاد وابستگی اقتصادی به استکبار جهانی، تصاحب بازارهای کشورهای اسلامی، انحراف و به حاشیه راندن جریان بیداری اسلامی، کم رنگ کردن اصل ولایت فقیه، تقویت نارضایتی مرزنشینان از حکومت مرکزی و افزایش مطالبات نامعقول سیاسی در مناطق مرز نشین از جمله مهمترین اهداف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی دشمنان اسلام است که در کمیسیون اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر پرداخته شد.
وی اضافه کرد: دشمن شناسی، افزایش سواد رسانه ای و فرهنگی، تکیه بر عناصر و مشترکات دینی و رفع سوء تفاهم ها، شناسایی کانون های فساد و جلوگیری از تبلیغات منفی، تقویت روحیه تعامل، بستر سازی و اشتغال پایدار، استفاده از نیروهای بومی برای تامین امنیت مناطق مرزی و تقویت باورها و هنجارهای دینی در میان جوانان از جمله مهمترین راهکارها و راهبردهای ارائه شده در این کمیسیون برای مقابله با اهداف استکبار جهانی پیشنهاد شد.
دبیر کمیسیون فقهی و کلامی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی گفت: موضوع مورد بحث در این کمیسیون جهاد در اسلام، تعریف و اقسام جهاد، جهاد و نقد شبهات پیرامون آن و سوء استفاده جریان‌های افراطی و تکفیری از این واژه مقدس از جمله زیرشاخه‌های آن بوده است.
حجت الاسلام حسن ضیاء ‌توحیدی‌ یکی از تلاش‌های استکبار برای تشویش چهره اسلام را تحریف جهاد دانست و اظهار داشت: امروز دشمنان ما جهاد اسلامی را نماد خشونت معرفی کرده‌اند و با توجه به این که تبلیغاتی سنگینی در این زمینه به راه انداخته اند، تبین جهاد در اسلام و پاسخ به یاوه‌ سرایی دشمن امری ضروریست.
وی بیان کرد: پیشرفت اسلام در جهان براساس زور و شمشیر نبوده چراکه خدا به پیامبر دستور داد که با حکمت و موعظه حسنه و گفتگوی احسن مردم را به دین اسلام دعوت کند.
وی ادامه داد: در باب جهاد دستور فراوان بوده که در جنگ‌ها ابتدا دعوت و تبلیغ کنید زیرا اصل بر صلح است نه جنگ و جهاد.
وی هدف از جهاد را طبق آیات قرآن دفاع از جان و مال مسلمانان و اعتلای حاکمیت خدا عنوان کرد و افزود: 2 نوع جهاد دفاعی و ابتدایی در اسلام وجود دارد و عمده جهادها در زمان پیامبر بُعد دفاعی داشته است.
دبیر کمیسیون فقهی و کلامی بیست و هشتمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ریشه تمام بدبختی‌ها اینست که انسان‌ها خود را جای خدا می گذارند گفت: وقتی انسان خود را خدا بداند و قوانین الهی را جعل کند شرک مرتکب شده و مساله شرک ریشه تمام فتنه ها و ظلم هاست.
حجت الاسلام توحیدی اظهار اشت: خرافه ای که موجب بیچارگی می شود باید با روش منطقی از بین برود.
وی بیان کرد: اسلام در جهاد دفاعی و ابتدایی دستورات اخلاقی مانند عدم شروع جنگ، نکشتن زنان و پیران و فراریان، سمی نکردن آب‌ها و مثله نکردن افراد را دارد اما گروه‌های تکفیری به نام جهاد زنان را می‌کشند و جگر انسان‌ها را درمی‌آورند و زنده زنده افراد را می‌سوزانند اینها مهمترین چیزی هایست که چهره اسلام را زشت جلوه می دهد.
وی بیان کرد: این گروه‌ ها خود براساس قرآن و حدیث اظهار نظر می‌کنند و به جای اینکه جهاد را با دشمنان اسلام داشته باشند با مسلمانانی که شهادتین گفته اند و عقیده آنان را نمی پذیرند جنگ دارند.
وی ادامه داد: این درحالیست که در صحیح بخاری آمده است که اگر کسی در جنگ کلمه «لا اله الا الله» گفت کسی حق کشتن او را ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار