کد خبر: ۳۸۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳ 21 February 2017

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تمام مسیرهای ورودی منتهی به تالاب بین المللی هامون در حال بازگشایی است تا مشکلی برای ورود آب دشتمال به این منطقه وجود نداشته باشد.

نیره پورملایی روز سه شنبه در بازدید از تالاب بین المللی هامون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرگونه بارندگی که در کشور همسایه رخ دهد حوزه ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: با اجرای طرح مدیریت جامع تالاب بین المللی هامون یکی از وظایفی که برعهده اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گذاشته شده برگزاری نشست های مشترک میان طوایف ایران و افغانستان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: نشست مشترک بزرگان و معتمدان طوایف و سمن های مردمی کشور ایران و افغانستان روز گذشته در روستای کیخا شهرستان هامون واقع در منطقه سیستان در زمینه مسائل و توانمندی های طوایف برای حل مشکلات منطقه و موضوعات زیست محیطی تالاب هامون برگزار شده است.
وی گفت: پس از ثبت جهانی تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره در سازمان یونسکو نگاه جوامع بین المللی به این تالاب هم سو شده است بر این اساس باید اقدامات فرا مرزی و بین المللی در هر 2 کشور همسایه افغانستان و ایران بیش از گذشته برای احیای این تالاب انجام شود.
پورملایی افزود: نتایج این نشست ها برای کشور افغانستان و ایران به عنوان استفاده کنندگان از تالاب هامون مهم است.
وی بیان کرد: پیوندهای مشترک میان 2 کشور از لحاظ فرهنگی، قومی و مذهبی و مسائل مشترک محیط زیستی از جمله موضوعاتی بود که در نشست طوایف و معتمدان ایران و افغانستان مطرح شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان سند مدیریت جامع تالاب هامون را یک سند بالادستی عنوان کرد و گفت: مدیریت یکپارچه به عنوان یک سند بالادستی وظایف تمام دستگاهها و بهره برداران تالاب بین المللی هامون را به صورت پروژه های اجرایی مشخص می کند.
به گزارش ایرنا نشست آشنایی و تعامل ریش سفیدان، معتمدان و سمن های حاشیه تالاب هامون در روستای کیخا از توابع شهرستان هامون با حضور هیاتی از معتمدان و ریش سفیدان افغانستانی و ایرانی و همچنین حضور مسئولان محلی از جمله فرمانداران منطقه سیستان و اعضای هیات علمی دانشگاه زابل و مدیر طرح منارید استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان هامون، هیرمند، نیمروز، زهک و زابل در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار