کد خبر: ۳۸۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶ 21 February 2017

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: 95 درصد از تست خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان با موفقیت به پایان رسیده و این پروژه عظیم گازرسانی که در نوع خودش در کشور بی نظیر است به زودی افتتاح می شود.

حسن منتظر تربتی دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط انتقال گاز از ایرانشهر تا زاهدان به طول 265 کیلومتر و با هزینه هفت هزار و 500 میلیارد ریال آماده افتتاح است.
وی با بیان اینکه گازرسانی به سیستان و بلوچستان یک فرآیند طولانی را طی کرد افزود: دور بودن این استان از منابع گازی، مشخص نبودن و کمبود منابع مالی در سال های گذشته اجرای این پروژه را با کندی رو به رو کرده بود.
وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی نتوانست اعتبار این پروژه را تامین کند بنابر این وزارت نفت منابع مالی آن را تامین کرد.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پروژه انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان از ابتدای امسال به صورت جدی دنبال شد به طوری که 70 درصد این پروژه در 10 ماهه امسال انجام شده است.
منتظر تربتی اظهار داشت: شرکت گاز سیستان و بلوچستان مقداری از شبکه های گازرسانی داخل شهرستان زاهدان را انجام داده و به محض ورود گاز، این کار سرعت می گیرد.
وی بیان کرد: شبکه گازرسانی درون شهرستان زاهدان در فرآیند 2 ساله به طور کامل انجام می شود.
وی افزود: تجربه نشان داده که وقتی گاز به پشت دروازه های شهر برسد توسعه شبکه گازرسانی آن با سرعت انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، پس از اتمام پروژه گازرسانی به زاهدان، گازرسانی به زابل و سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار آغاز خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: در یک فرآیند حداقل 6 ماهه خط انتقال گاز از زاهدان به زابل کلنگ زنی می شود.
منتظر تربتی اظهار داشت: قرارداد انتقال خط گاز از ایرانشهر به چابهار در مرحله انعقاد است و به زودی کلنگ زنی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با گازرسانی به چابهار علاوه بر تامین گاز بخش خانگی، صنایع پتروشیمی در دست ساخت این منطقه نیز از گاز بهره مند می شوند.
وی بیان کرد: گازرسانی به سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان در مرحله طراحی و مطالعه است که به زودی عملیاتی می شود.
وی با اشاره به صادرات گاز به پاکستان گفت: زیرساخت های گازرسانی به این کشور آماده است و در صورت تمایل پاکستان، ما آمادگی صادرات گاز را داریم.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به میزان اشتغال پروژه گاز رسانی به زاهدان گفت: با اجرای خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان زمینه اشتغال هزار نفر در بخش های مختلف از جمله حمل لوله، جوشکاری و حفر مسیر و غیره فراهم شده بود.
منتظر تربتی اظهار داشت: پروژه انتقال گاز ایرانشهر - زاهدان یکی از شاخص ترین پروژه های شرکت گاز از لحاظ اثر بخشی است.
وی خاطر نشان کرد: تمام روستاههای بالای 20 خانوار در کشور تا سه سال آینده گازدار خواهند شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: به زودی صادرات گاز به عراق از 2 محور بصره و بغداد آغاز می شود.
منتظر تربتی اظهار داشت: با توجه به توسعه شبکه های انتقال گاز در کشور امکان صادرات و واردات گاز به سایر کشورها فراهم شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز چندی پیش در نشستی استانی گفت: با حضور رئیس جمهوری در دهه نخست اسفندماه مشعل گاز در زاهدان روشن و کلنگ بیش از 300 کیلومتر لوله کشی گاز در درون شهر زاهدان به زمین زده می شود.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: علاوه بر این 300 کیلومتر، روند لوله کشی گاز به طول هزار و 300 کیلومتر در سطح شهر زاهدان ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا طرح گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان از مهرماه سال 94 با اعتباری افزون بر 60 هزار میلیارد ریال معادل 1.8 میلیارد دلار به طول هزار و 544 کیلومتر خط انتقال از عسلویه به ایرانشهر - چابهار - زاهدان و زابل در دست انجام است که 904 کیلومتر آن از عسلویه به ایرانشهر 100 درصد انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار