کد خبر: ۳۸۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۸ 22 February 2017
روزنامه سیستان و بلوچستان|سیستان و بلوچستان گام بلند خود را برای توسعه ورزش با آغاز جشنواره همگانی استعدادیابی در 5 رشته ورزشی از جمله کبدی، بدمینتون، دوومیدانی، تیراندازی، موتور سواری و اتومبیلرانی آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار ما این جشنواره روز گذشته با شرکت استعدادهای برتر 5 رشته ورزشی هدف استان و مشارکت خوب مسئولان ورزش و جوانان و آموزش و پرورش و با حضور مدیرکل استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان افتتاح شد.
بدون شک برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند آغازی برای توسعه ورزش های قهرمانی، همگانی و فتح قله های افتخار در سطوح ملی و فراملی باشد، برای برگزاری هر چه بهتر این طرح و شناسایی استعدادهای همه نقاط استان مسئولان ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی با همکاری آموزش و پرورش در دورترین نقاط استان حضور یافتند و از میان 600 هزار دانش آموز استان اقدام به شناسایی استعدادهای مختلف استان کردند.
شناسایی استعدادها
مدیرکل دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در حاشیه برگزاری آیین افتتاح جشنواره همگانی استعدادیابی ورزشی استان به خبرنگار ما گفت: وزارت ورزش و جوانان به استعدادیابی به عنوان یکی از اهداف اصلی در راستای توسعه ورزش قهرمانی توجه بسیار جدی دارد.
«رامین طباطبایی» با بیان این که این جشنواره با دو هدف عمده برگزار می شود افزود: اولین هدف ما کشف و شناسایی استعدادهای ورزشی است تا بتوانیم در همه استان ها مطابق قالبی که در نظر گرفته ایم استعدادهای برتر را شناسایی کنیم و پرورش دهیم.
برای فرایند استعدادیابی هر استان رشته های اولویت دار در نظر گرفته شده است. به گفته وی هدف دوم از برگزاری این طرح مشارکت خانواده ها و همگانی شدن ورزش است، همین که خانواده ها در این جشنواره حضور داشته باشند و فرزندانشان را معرفی کنند می توان در راستای توسعه ورزش های همگانی و قهرمانی قدم های خوبی برداشت که برای ما اهمیت زیادی دارد و در نظر داریم با هم افزا کردن فعالیت های ورزش های همگانی و قهرمانی در راستای توسعه ورزش کشور قدم برداریم.
به گفته این مسئول، اولین کاری که در بخش قهرمانی انجام شده است راه اندازی پایگاه های قهرمانی ورزشی بود که در این رابطه سیستان و بلوچستان را ویژه تر دیدیم و بیشترین اعتبارات را به این استان اختصاص دادیم زیرا احساس می کردیم این منطقه استعدادهای ورزشی زیادی دارد که باید به آن ها توجه ویژه شود.
وی اضافه کرد: یک پایگاه ورزش قهرمانی در استان وجود دارد که دارای تجهیزات استاندارد برای کشف و شناسایی استعدادهای ورزشی است از طرفی استعدادیابی یک هرم محسوب می شود که قله آن مدال آوری در بازی های المپیک است و هیچ راهی جز این نداریم که از طریق مشارکت خانواده ها آن را افزایش دهیم، بنابراین در این رابطه بسترسازی کردیم، فرایندها مشخص شد و به این نتیجه رسیدیم که باید مشارکت خانواده ها را داشته باشیم و آموزش و پرورش نیز باید همکاری و در نهایت اداره کل ورزش و جوانان هر استان نسبت به کشف استعدادها تلاش کند.
طباطبایی تصریح کرد: برنامه امسال وزارت ورزش و جوانان کشف و شناسایی استعدادها بود در عین حال که کشف و شناسایی انجام می شود از سال آینده اعتبارات ویژه ای را به پرورش استعدادها اختصاص می دهیم تا هر هیئت ورزشی بتواند مربیان خود را تقویت کند و استعدادهای ورزش را پرورش دهد و آنها را به فدراسیون ها معرفی کند. اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان بسیار عالی و همکاری آموزش و پرورش و ورزش و جوانان بسیار خوب بود.
استعدادیابی در نقاط دور و نزدیک
مدیرکل ورزش و جوانان نیز گفت: این جشنواره در 5 رشته کبدی، دوومیدانی، بدمینتون، تیراندازی و موتور سواری و اتومبیلرانی برگزار می شود که از ماه ها قبل هیئت های ورزشی برای شناسایی استعدادهای این رشته ها در نقاط دور و نزدیک استان حضور پیدا کردند و توانستند استعدادهای برتر را شناسایی و برای حضور در این جشنواره معرفی کنند.«حسین ثوری» با بیان این که برگزاری این جشنواره به کشف استعدادهای ناب ورزشی در میان دانش آموزان کمک قابل توجهی می کند افزود: : با توجه به این که 620 هزار دانش آموز در سیستان مشغول به تحصیل هستند هیئت های ورزشی موظف شدند برای استعدادیابی به عرصه آموزش و پرورش ورود پیدا کنند که در این راستا بیش از 7 هزار دانش آموز توسط هیئت های ورزشی شناسایی شدند.وی ادامه داد: همکاری بسیار خوبی میان ادارات کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش وجود دارد تا دانش آموزان مستعد در رشته های مختلف ورزشی شناسایی و حمایت شوند و در مسیری که برای آن ها ترسیم شده است یعنی فتح قله های افتخار گام بردارند.
وی با بیان این که همگانی شدن ورزش درمیان اقشار مختلف جامعه از اهداف برگزاری این جشنواره است تصریح کرد: انتظار می رود ادارات مختلف توجه به ورزش های همگانی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند تا ورزش در جامعه نهادینه شود و در آینده در سکوهای مختلف قهرمانان ارزنده ای داشته باشیم.ثوری اظهار کرد: این جشنواره تا 29 بهمن ماه ادامه دارد و دانش آموزانی که از این طریق انتخاب می شوند زیر نظر مربیان مجرب استان آموزش های لازم را فرا می گیرند و برای شرکت در عرصه های کشوری آماده می شوند.
استعدادیابی از میان 620 هزار دانش آموز
مدیرکل آموزش و پرورش نیز گفت: همه استعدادهای آینده ساز در آموزش و پرورش جمع شده اند از جمله در حوزه ورزش و تربیت بدنی که به همین منظور در کنار برنامه های همگانی که برای تربیت بدنی دانش آموزان داریم یک هدفی را به کمک اداره کل ورزش و جوانان دنبال می کنیم و آن عبارت از این است که با توجه به این که هر یک از بچه ها ممکن است در بعضی از زمینه ها استعداد خاص داشته باشند آن ها را به نحو مطلوب شناسایی کنیم.
«علیرضا نخعی» افزود: در این راستا برنامه فراگیری را برای دانش آموزان سنین 8 تا 13 سال شروع کردیم و 620 هزار دانش آموز را به کمک ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی فعال مورد بررسی قرار دادیم و حدود 8 هزار استعداد ویژه شناسایی و در 5 رشته ورزشی هدف استان ساماندهی شدند و در این جشنواره حضور یافتند.
وی با بیان این که از این تعداد استعدادهای ویژه تر شناسایی می شوند تا کار ویژه انجام شود ادامه داد: 5 هیئت کبدی، بدمینتون، دوومیدانی، تیراندازی و موتورسواری در این راستا کمک و برنامه ریزی می کنند.
وی تصریح کرد: این ظرفیت را داریم تا در آینده قهرمانان بزرگی را از میان این افراد داشته باشیم با توجه به سابقه ای که این استان دارد و قهرمانانی که به طور طبیعی پرورش داده است با برنامه ریزی می خواهیم قهرمانان ملی و جهانی داشته باشیم که حق بچه های ما این است که به قله های بلند برسند.
به گفته وی، این حرکت در نوع خود بی سابقه است تاکنون چنین برنامه ای در استان انجام نشده است و کشف استعدادها اتفاقی بود و شامل همه استعدادها نمی شد، با برنامه هایی که انجام شده است امیدواریم ورزش استان به اهدافی که مدنظر دارد برسد و مردم استان نیز به حقی که در کسب مدال های ورزشی دارند دست یابند.نخعی بیان کرد: یادگیری درس ها به جسم سالم نیاز دارد و برای این که مغز سوخت و ساز درستی انجام دهد به زمینه هایی برای سلامت نیازمند است که ورزش زمینه ای برای پیشرفت تحصیلی است، مطالعات نشان می دهد که میان سلامت جسمانی و پیشرفت تربیتی و تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیمی وجود دارد بنابراین آموزش و پرورش همه توان خود را صرف این کرده است تا دانش آموزان در مدت زمانی که در مدرسه حضور دارند تحرک سنجیده و صحیح جسمانی داشته باشند. به گفته وی، ورزش های صبحگاهی و آمادگی جسمانی دانش آموزان به صورت جدی در همه مدارس مورد توجه است. حتی معلم ریاضی هم اهمیت سلامت جسمانی دانش آموزان را می داند که بخش عمده آن به وسیله تربیت بدنی به دست می آید. وی خاطرنشان کرد: المپیاد ورزشی درون مدرسه ای در همه مدارس استان انجام شده است سال گذشته 400 هزار دانش آموز در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای شرکت کردند که نشان می دهد آموزش و پرورش عزم جدی دارد تا از قابلیت تربیت جسمانی دانش آموزان برای تحقق اهداف تربیتی و آموزشی استفاده کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار