کد خبر: ۳۸۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 27 February 2017

استاندار سیستان و بلوچستان از روشن شدن مشعل گاز در شهر زاهدان با حضور رئیس جمهور در 10 اسفند خبر داد.

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر افزود: تاکنون 37 شهر این استان گاز نداشته و تنها شهر ایرانشهر به برکت وجود خط صلح از گاز برخوردار بوده است، در نتیجه این امر گاز رسانی به این استان را در سفر رئیس جمهور به استان هدف گذاری کردیم و در پی آن موفق شدیم از محل قانون بودجه سالهای 93 و 94  تا سقف 2.5 میلیارد دلار به روش بیع متقابل برای گاز رسانی به سیستان و بلوچستان در شورای اقتصاد مصوب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تا حدود 800 میلیارد تومان برای فاز نخست گاز رسانی به استان سرمایه گذاری شده است. اوج حجم عملیاتی این پروژه در سال 95 انجام شده و بین 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان به صورت ماهیانه برای این پروژه اعتبار تزریق شده است، همزمان با روشن شدن مشعل گاز،کلنگ آغاز عملیات خط  انتقال گاز از چابهار به ایرانشهر برای تأمین خوراک پتروشیمی و صنایع و نیروگاه نیز به زمین زده می‌شود.

وی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به نفت که باعث دور شدن ما از   ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور شده است، ادامه داد: تاکنون در مرکز استان یعنی زاهدان و نیز سیستان نیروگاهی که بتواند تأمین کننده انرژی صنایع بزرگ باشد، نداشته‌ایم، به همین منظور ایجاد نیروگاه 880 مگاواتی و 500 مگاواتی برای زاهدان و نیز ایجاد خط 400 کیلووات از بیرجند به سیستان تعریف شده است تا بتوان زیرساختهای مطمئن برای ایجاد صنایع بزرگ ایجاد کرد. ساخت این نیروگاه در زاهدان 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل اجرایی اولیه طرح انجام شده است. تکمیل این پروژه 2 سال به طول می‌انجامد اما خط 400 کیلووات از بیرجند به سیستان حداکثر تا نیمه اول سال 96 به پایان می‌رسد. در حال حاضر نیروگاه چابهار روزانه 2 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کند که در صورت تأمین شدن گاز در هزینه هنگفت تأمین انرژی صرفه جویی می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تبدیل شدن سیستان و بلوچستان به مقصد گردشگری اظهار کرد: با حضور رئیس جمهور در روز 10 اسفند دومین باند پهن پیکر فرودگاهی کشور با عرض 65 متر و با برخورداری از اسفالت پلیمری در چابهار افتتاح می‌شود. در این روز همچنین ایرلاین تفتان ایر به مقصد تهران و مشهد به عنوان تنها ایرلاین استان آغاز به کار می‌کند. علاوه بر آن استان به عنوان مقصد اعزام گردشگری به عمان قرار داده شده است و خط کشتیرانی بین چابهار و مقسط فعال شده است. در نتیجه آن کشتی از چابهار با ظرفیت حمل 260 نفر و 40 خودرو، ظرف 3.5 ساعت به مقسط می رسد. همچنین  بزرگترین پایانه مسافربری دریایی درخلیج فارس در چابهار ایجاد شده است و این درحالی است که سهم استان ما در مسافربری دریایی پایین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار