کد خبر: ۳۸۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ 02 March 2017
     سیستان و بلوچستان؛ این استان برای من و بسیاری دیگر یعنی محرومیت و طوفان‌های شن؛ اما می گویند این چهره واقعی این استان بزرگ نیست.

    استان سیستان و بلوچستان که ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد، در شرق جنوب شرقی ایران واقع شده است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه  کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد.

    این استان همچنین به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است، ضمن این که از جهت رشد و توسعه اقتصادی از مناطق در حال توسعه کشور است و ظرفیت‌های بزرگی در زمینه‌های معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی و دریایی دارد که درراه توسعه این استان نقش تاثیرگذاری خواهند داشت.

    از تاریخ و زیبایی‌های این استان هم مطلب کم نیست کافی است دقایقی را به جستجو در فضا مجازی بپردازید تا متوجه شوید، این استان به محرومیت و طوفان‌های شنی خلاصه نمی شود. مردم این استان با ریشه اما، در آستانه نوروز، جشن سبز شدن گرفتند، مردمی که سال‌هاست از نعمتی (گاز) محرومند که تمام استان‌های ایران مدتهاست از آن بهره مندند.

    دولت یازدهم اما وقتی سرکار آمد تصمیم گرفت به این محرومیت پایان دهد اگرچه شرکت ملی گاز ایران از لحاظ منابع مالی در شرایط خوبی قرار نداشت و بدهی این شرکت به صندوق توسعه ملی به دلیل اجرای خط لوله هفتم سراسری و همچنین پرداخت یارانه بر دوش این شرکت سنگینی می کرد، اما مصمم به اجرای آن شد.

    خواسته حسن روحانی، رئیس جمهوری از وزارت نفت هر چه سریعتر در دستور کار قرار گرفت، و این پروژه زودتر از زمان تعیین شده به پایان رسید، تا مردم استان سیستان و بلوچستان اگرچه دیرهنگام، اما در آستانه سال ٩٦ عیدی خوبی از کارگزاران دولت یازدهم دریافت کردند؛ عید مردم سیستان و بلوچستان اما زودتر آغاز شده است.

    گاز بی شک محور توسعه این استان خواهد بود که برنامه های زیادی برای آن از زاهدان گرفته تا سواحل مکران، از زابل گرفته تا هیرمند در نظر گرفته شده است، گاز، اشتغال را برای جوانان این شهر به ارمغان می آورد، گاز، محیط زیست سالم تر و سبز را به مردم این استان هدیه می دهد و ... این استان اگرچه آخرین استان ایران است که از این نعمت برخوردار شده است اما هیچگاه این استان جدا از ایران نبوده است، شاید بهترین تعبیر از سیستان و بلوچستان را دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری داشت، وقتی در خردادماه سال ٩٣ از این استان به عنوان «پاره تن» کشور یاد کرد.
منبع:شانا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار